نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد جلد : 1 صفحه : 94
گرامى اسلام صلّى اللّه عليه و اله و سلّم فرمود: «تورات و انجيل را از سرزمينى كه انطاكيه ناميده مىشود، بيرون مىآورد.» [1]
و به وسيلۀ آن كتابها، با مسيحيان و يهوديان به استدلال مىپردازد و سرانجام، بسيارى از آنها اسلام مىآورند. [2]
نيز ن. ك: دين در عصر ظهور، موعود مسيحيت، موعود يهوديت.
اوتاد
از ياران برجستۀ حضرت مهدى عليه السّلام
از آنجا كه «اوتاد» جمع «وتد» به معناى ميخ است، به نظر مىرسد اين گروه، از مردان بسيار خالص و دلاور هستند كه همچون كوه استوار، در خدمت به آن حضرت به سر مىبرند. [3]
از روايات استفاده مىشود كه «اوتاد» سى تن از ياران خاصّ حضرت مهدى عليه السّلام هستند كه همواره در خدمت آن حضرت به سر مىبرند. هريك از آنان كه از دنيا بروند، فرد شايستۀ ديگرى جانشين او مىشود. امام صادق عليه السّلام و امام باقر عليه السّلام فرمودند:
به ناگزير، براى صاحب اين امر، غيبتى است و به ناگزير در غيبت او كنارهگيرى است. و نيكو جايگاهى است مدينه. و با وجود سى نفر ملازم هيچ گونه وحشتى نخواهد بود. [4]
نيز ن. ك: غيبت، فريد، وحيد، ياران حضرت مهدى عليه السّلام.
اهل سنت و مهدى موعود
مهدويت در نگاه روايات و باورهاى اهل سنت
انديشۀ ظهور مهدى موعود-بر خلاف پندار برخى-نه فقط ويژۀ شيعه نيست؛ بلكه بخش مهمّى از
[1] . شيخ صدوق، علل الشرايع، ج 1، ص 161، ح 3؛ محمد باقر مجلسى، بحار الانوار، ج 51، ص 25.
[2] . «. . . يستخرج التّوراة و سائر كتب اللّه من غار بأنطاكيّة فيحكم بين أهل التّوراة بالتّوراة و بين أهل الإنجيل بالإنجيل و بين اهل الزّبور بالزّبور. . .» ، ر. ك: نعمانى، الغيبة، ص 237، ح 26.
[3] . ر. ك: محمد باقر مجلسى، بحار الانوار، ج 53، ص 300.
[4] . «لا بدّ لصاحب هذا الأمر من غيبة و لا بدّ له فى غيبته من عزلة و نعم المنزل طيبة و ما بثلاثين من وحشة» ، محمد بن يعقوب كلينى، الكافى، ج 1، ص 340، روايت 16؛ شيخ طوسى، كتاب الغيبة، ص 162؛ نعمانى، الغيبة، ص 188، ح 41
نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد جلد : 1 صفحه : 94