نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد جلد : 1 صفحه : 84
اخلاقى، مادى و معنوى براى اصلاح همۀ جهان است. اصلاح تمام روى زمين و پايان دادن به همۀ ظلمها و نابسامانىها، شوخى نيست و نمىتواند كار سادهاى باشد. آمادهباش براى چنين هدف بزرگى، بايد متناسب با آن باشد؛ يعنى بايد به گستردگى و ژرفاى آن باشد.
6. مراقبت اجتماعى
منتظران راستين وظيفه دارند مراقب حال يك ديگر نيز باشند و علاوه بر اصلاح خويش، در اصلاح ديگران نيز بكوشند؛ زيرا برنامۀ عظيم و سنگينى كه منتظر آنند، يك برنامۀ فردى نيست.
نيز ن. ك: منتظر، زمينهسازان ظهور، ياران حضرت مهدى عليه السّلام.
انتقام
عقوبت به قصد تشفى دل
انتقام [1]، گاه به انسان نسبت داده مىشود و گاه به خداوند. تفاوت اين دو در اين است كه انتقامهاى بشرى بيشتر در پى زيانى است كه فرد بر اثر ناتوانى از ناحيۀ دشمن ديده و بدينوسيله مىخواهد ناكامى و شكست خود را جبران كند؛ ازاينرو گاه ضمن گرفتن انتقام، از حدّ ميانهروى بيرون رفته، مرتكب كار ناروا و خلاف حق مىشود؛ اما انتقام الهى بر اثر آسيب ديدن خداوند يا براى تشفى خاطر نيست، زيرا خداوند آسيبپذير نيست و تشفى خاطر در او راه ندارد، بلكه انتقام او به معناى كيفر دادن گناهكاران بر اساس حق و عدالت است.
انتقام بشرى نيز به فردى و اجتماعى تقسيم مىشود. انتقام فردى، بيشتر برخاسته از احساس و غايت آن تشفى خاطر است؛ اما انتقام اجتماعى كه در قالب قصاص و مجازات صورت مىگيرد، و بيشتر مبتنى بر عقل است و هدف آن، حفظ نظام اصلاح و تربيت افراد جامعه و بستن راههاى ناامنى در اجتماع است. اين نوع انتقام، بيشتر در قلمرو وظايف حكومت است.
اقسام انتقام
حس انتقامجويى يك اصل حياتى است كه خداوند آن را در وجود همۀ انسانها و حتى برخى حيوانات به
[1] . برگرفته از: دايرة المعارف قرآن كريم، مدخل انتقام، محمد ابو طالبى.
نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد جلد : 1 صفحه : 84