responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 73

سوى ديگر معجزات و كرامات نيز مستند به سبب‌هاى طبيعى غير عادى است، به نظر مى‌رسد مهم‌ترين ويژگى جداكننده معجزات پيغمبران و كرامات اوليا، از امدادهاى غيبى اين است كه با وجود آن‌كه هردو به اذن خدا و وساطت نيروهاى غيبى و اسباب طبيعى غير عادى انجام مى‌گيرد؛ ولى در معجزه و كرامت، خود شخص نقش اصلى دارد؛ اما در امداد غيبى شخص چنين نقشى ندارد و در حالى كه اميدش از همه جا قطع شده است، مدد الهى از او دستگيرى مى‌كند. [1]

اگرچه اساس قيام حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف بر امور طبيعى است، به اقتضاى عظمت و گستردگى آن قيام جهانى، خداوند سبحانه و تعالى برخى از نيروهاى پنهان و فوق طبيعى را در اختيار آن حضرت قرار خواهد داد، تا موجبات پيروزى ايشان، هرچه بهتر فراهم آيد.

نمونه‌هايى از امدادهاى غيبى چنين است:

1. يارى الهى

يارى الهى، يكى از نمونه‌هاى بارز جانبدارى خداوند سبحانه و تعالى از اهل ايمان و جريان حق است. قرآن در اين‌باره مى‌فرمايد:

وَ لَيَنْصُرَنَّ اللّٰهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللّٰهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ ؛ [2]

و به طور قطع، خداوند سبحانه و تعالى به كسى كه [دين]او را يارى مى‌كند، يارى مى‌دهد؛ چرا كه خدا سخت نيرومند شكست‌ناپذير است.»

اين يارى، نه فقط پيامبران الهى را در بر مى‌گيرد كه در روايات فراوانى آن را يكى از عوامل پيروزى حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف دانسته‌اند. پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: «. . . قائم اهل بيت من، به يارى الهى تأييد مى‌شود. [3]

2. فرشتگان

از ديگر نيروهاى غيبى خداوند سبحانه و تعالى كه به يارى مؤمنان آمده و مى‌آيد، فرشتگان الهى هستند. خداوند سبحانه و تعالى در قرآن مجيد، در مواردى چند يارى فرشتگان را برشمرده است.


[1] . جمعى از پژوهشگران، دائرة المعارف قرآن كريم، ج 4، ص،300.

[2] . حج (22) :40.

[3] . «قائم اهل بيتى. . . يؤيّد بنصر اللّه. . .» ، شيخ صدوق، كمال الدين و تمام النعمة، ج 1، ص 257، ح 2.

نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 73
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست