responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 62

دين و دانش هيچ ترديدى به خود راه نداده‌اند.

امامت و مهدويّت

كتابى فارسى در معارف مهدوى

اين اثر كه نوشتۀ آيت اللّه شيخ لطف اللّه صافى گلپايگانى، [1]از مراجع تقليد معاصر شيعه است، مجموعه‌اى از مقاله‌ها و رساله‌هاى علمى- تحقيقى است كه در مناسبت‌ها و فرصت‌هاى گوناگون دربارۀ «ولايت و امامت عامه و خاصه» به ويژه امامت حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف، نوشته شده و پيش از آن، به صورت كتاب‌هاى جداگانه‌اى به چاپ رسيده بود.

نويسنده، با بهره‌گيرى از آيات، روايات، منابع تاريخى و كلامى، موضوع امامت و مهدويت را به صورت مستدل و تحقيقى بررسى كرده است. وى در اين مقاله‌ها كه به طور عمده رويكرد كلامى دارند، به پاسخگويى برخى شبهه‌ها پرداخته كه در اين حوزه پديد آمده است و سعى كرده است با دليل‌هاى عقلى و نقلى، زواياى بحث‌ها را كنكاش كند.

اين مجموعه، پس از تنظيم در سال 1380 ش، در دو جلد به چاپ رسيده است. جلد نخست، دربارۀ مباحث بنيادين امامت و جلد دوم، ويژۀ مباحث مهدويّت است.

عناوين مطالب جلد نخست اين كتاب بدين قرار است:

1. ولايت تكوينى و ولايت تشريعى: در اين مقاله، به بحث‌هايى چون توحيد و پرهيز از شرك و غلوّ، ولايت تكوينى، ولايت تشريعى، و . . . پرداخته شده است.

2. تجلى توحيد در نظام امامت: در اين مقاله، به بحث دربارۀ تجلى توحيد در رسالت‌هاى پيامبران، در اسلام، در نظام امامت و در امامت حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف پرداخته شده است.

3. پيرامون معرفت امام: در اين


[1] . وى، نوزدهم ماه جمادى الاول 1337 ق در گلپايگان ديده به جهان گشود. مراحل تحصيلى خود را در گلپايگان، قم و نجف سپرى كرد و از خرمن علمى اساتيدى چون آيات عظام: خوانسارى، حجّت، صدر، بروجردى، گلپايگانى در قم، سيد جمال الدين گلپايگانى، شيخ محمد على كاظمى و شيخ محمد كاظم شيرازى در نجف اشرف و پدر بزرگوارش در گلپايگان خوشه چيد. حدود 80 اثر ارزشمند نوشته كه قسمتى از آن‌ها را به بحث درباره حضرت بقية اللّه عليه السّلام اختصاص داده است. (جمعى از نويسندگان، مشعل جاويد، ص 185)

نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 62
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست