responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 495

حدود پنجاه زن، از ياران اصلى امام و همراه هستۀ مركزى آن قيام مى‌باشند. اين موضوع، دو نكته را روشن مى‌سازند:

1. زنان كه در طول تاريخ، از حقوق خويش محروم بودند و شخصيت آنان تحقير گشته بود، در دوران آن انقلاب بزرگ، شخصيت واقعى خويش را باز خواهند يافت و به عنوان كارگزاران اصلى آن تحوّل عظيم، در جامعۀ جهانى شركت خواهند داشت. اين موضوع، اهميت ويژه‌اى دارد كه ارزش واقعى و پايۀ قدرت و توانمندى نوع زن و ارزشيابى استعدادهاى او را-در صورتى كه خود را ساخته باشد- مشخص مى‌سازد.

2. زنان اگر در جهاد و رويارويى مستقيم شركت نكنند، در ديگر پست‌ها و مسؤوليت‌ها و سازندگى‌ها، مى‌توانند مشاركت داشته باشند.

همچنين در گسترش فرهنگ اسلامى، تبيين خطوط اصلى دين، آموزش معارف الهى و جايگزين ساختن معيارها و اصول انقلاب مهدوى، مى‌توانند كارامد باشند و نقش‌هاى اصلى و برجسته‌اى را بر عهده گيرند. در مسائل پشت جبهه و ديگر مسائل اجتماعى، فرهنگى و تربيتى نيز مى‌توانند نقش سازنده‌اى داشته باشند.

امام باقر عليه السّلام فرمود:

. . . به خدا سوگند سيصد و چند تن از مردان نزد او مى‌آيند، كه با آنان پنجاه زن نيز هست. . . . [1]

اين موضوع، ارجمندى جايگاه زن و بلنداى رشد و تكامل او را روشن مى‌كند. اثر تربيتى اين موضوع مهم، در جامعۀ كنونى-كه جامعۀ منتظر است-مى‌تواند خودآيى زنان و بازشناسى توان رشد و بازيابى شخصيت آنان باشد.

براى شركت در آن دگرگونى و انقلاب بزرگ و جهانى، زنان از هم اكنون بايد با معيارهاى دقيق اسلامى و اخلاقى، شخصيت خود را بسازند و در بعد علم و عمل تكامل يابند، و بدانند كه هم‌اكنون و در آينده، مسؤوليت‌هاى بزرگى بر عهده دارند و در آينده نقش‌هاى اصولى‌ترى را به


[1] . «و يجىء و اللّه ثلاث مائة و بضعة عشر رجلا فيهم خمسون امرأة» ، عياشى، تفسير عياشى، ج 1، ص 65.

نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 495
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست