responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 447

پاره‌اى از نشانه‌هاى غير حتمى از اين قرار است:

1. مرگ و ميرها، زلزله‌ها و جنگ‌ها و آشوب‌هاى فراگير؛

2. خسوف و كسوف نابه‌هنگام؛

3. بارش باران‌هاى فراوان و. . .

دو. نشانه‌هاى متصل و غير متصل

بر اساس رواياتى چند، شمارى از نشانه‌هاى ظهور، متصل به آن خواهد بود؛ به گونه‌اى كه بين آن‌ها و ظهور حضرت مهدى عليه السّلام فاصلۀ چندانى نباشد. البته اين‌كه فاصلۀ آن نشانه‌ها تا ظهور، چه مدت و يا چند روز است، به طور دقيق روشن نيست؛ ولى قدر مسلم آن است كه فاصله زياد نيست و احتمالا، مجموعه نشانه‌هاى متصل به ظهور، در همان سال ظهور يا سال پيش از آن، رخ مى‌دهد. بر اين اساس ترديدى نيست كه شمارى از نشانه‌هاى ظهور، نزديك ظهور و متصل به آن واقع مى‌شود. در مقابل، نشانه‌هاى غير متصل است كه در طول تاريخ در دوران غيبت كبرا اتفاق افتاده و خواهد افتاد.

سه. نشانه‌هاى عادى و غيرعادى

پديد آمدن نشانه‌هاى ظهور-همچون واقع شدن ديگر پديده‌ها-به روال طبيعى و عادى است؛ ولى پيشگويى برخى از آن‌ها، به گونه‌اى در روايات بازتاب يافته كه به نظر مى‌رسد، واقع شدن آن‌ها به طور عادى، غيرممكن مى‌نمايد و تحقق آن‌ها به صورت غيرطبيعى در چهارچوب معجزه خواهد بود؛ براى نمونه طلوع خورشيد از مغرب و صيحه آسمانى، اگر همان معناى ظاهرى آن‌ها مراد باشد، بايد به گونه معجزه رخ دهد؛ زيرا پديدار شدن چنين امورى، به طور عادى ممكن نيست. البته شايد بعضى از اين نشانه‌ها، معناى كنايى و رمزى داشته باشد و به رخدادهايى اشاره كند كه پيدايى آن‌ها به گونۀ عادى امكان دارد.

در پايان، گفتنى است در منابع روايى حديث‌هاى فراوانى دربارۀ نشانه‌هاى ظهور وجود دارد. اسناد اين روايات، بيشتر ضعيف و غير قابل اعتماد است. از نگاه دلالت نيز، هماهنگى و انسجام لازم بين آن‌ها نيست و پاره‌اى از آن‌ها دگرگون و دستخوش تغييراتى شده‌اند.

اينك با انبوهى از روايات صحيح و غير صحيح در زمينۀ نشانه‌هاى ظهور، روبه‌رو هستيم كه دست كم، شمارى از آن‌ها از آفت جعل و تحريف مصون نمانده است. بدبختانه كتاب‌هايى نيز

نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 447
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست