نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد جلد : 1 صفحه : 440
حجّت و قائم و مهدى و خلف صالح و صاحب الزمان و صاحب. و شيعه از آن حضرت در دوران غيبت صغرا به ناحيۀ مقدسه تعبير مىكرده و اين، رمزى بود كه شيعيان آن حضرت را با آن مىشناختند. [1]
نيز ن. ك: نواب خاص، توقيع.
نامهاى حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف- محمد، احمد ناووسيه
معتقدان به مهدى بودن امام صادق عليه السّلام
ناووسيه برگرفته از اسم شخصى با نام ناووس از اهالى بصره است. [2]
برخى گفتند: او عبد اللّه بن ناووس يا عجلان بن ناووس نام داشت. وى مىگفت: «حضرت على عليه السّلام برترين فرد امت اسلام بود و هركس او را تفضيل ندهد، كافر است.»
ناووسيه عقيده داشتند جعفر بن محمّد عليهما السّلام زنده است و نمىميرد. او مهدى آخر الزمان است. آشكار مىشود و بر مردمان فرمانروايى مىكند. آنان مىپنداشتند از وى روايت شده است:
«اگر كسى بر شما فراز آيد و بگويد مرا بيمار يافته و مردۀ مرا شسته است، باور نكنيد و بدانيد من سرور شما و دارنده شمشير هستم.» به سبب كلمه شمشير، اين طايفه را صارميه نيز خواندهاند. [3]
روشن است اين ادعا دربارۀ امام صادق عليه السّلام درست نيست و طبق شهادت مسلّم تاريخ آن حضرت به شهادت رسيده است. [4]امام صادق عليه السّلام خود فرمود:
هنگامى كه سه اسم محمّد، على و حسن، به طور متوالى در امامان عليهم السّلام جمع شد، چهارمين آنان قائم است.
مفضل بن عمر گويد: بر امام صادق عليه السّلام وارد شدم و عرض كردم: «اى آقاى من! كاش جانشين خودت را به ما
[1] . «. . . و يلقّب بالحجة و القائم و المهدى و الخلف الصالح و صاحب الزّمان، و الصاحب و كانت الشيعة فى غيبته الاولى تعبر عنه و عن جنبته بالناحية المقدسة و كان ذلك رمزا بين الشيعة يعرفونه به.» ، على بن عيسى اربلى، كشف الغمة، ج 2، ص 519.