responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 399

مسجد الحرام

محل ظهور حضرت مهدى عليه السّلام

از مهم‌ترين مسجدهاى روى زمين، مسجد الحرام است. اين مسجد كه محيط بر كعبه و قبله‌گاه مسلمانان است، بين مسلمين از جايگاه ويژه‌اى برخوردار است. اين مسجد در طول تاريخ بعثت پيامبران الهى نيز از قداست و عظمت ويژه‌اى برخوردار بوده است. و به نيكى از آن پاسدارى مى‌كرده‌اند.

از آنجا كه آغاز رسالت پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلّم از آن‌جا بوده و نيز همۀ مسلمانان به طرف آن نماز مى‌گزارند، همچنان در نگاه مسلمين داراى عظمت است؛ به ويژه آن‌كه در برخى روايات، محل آغاز ظهور حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف ياد شده است. [1]امام صادق عليه السّلام در اين‌باره فرمود:

همانا قائم، آن‌گاه كه خروج كند، به مسجد الحرام داخل شده، در حالى كه رو به كعبه كرده است به مقام تكيه مى‌زند و. . . . [2]

نيز ن. ك: ركن و مقام، بيعت حضرت مهدى عليه السّلام.

مسجد سهله

منزل مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف در دوران ظهور

دربارۀ محل زندگى حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف و حكومت آن حضرت در عصر ظهور، روايات فراوانى وجود دارد. در اين روايات، به طور عمده مسجد سهله را منزل آن حضرت و شهر كوفه را پايگاه حكومتى آن حضرت معرفى كرده‌اند. امير مؤمنان، على عليه السّلام هنگام ترسيم خط سير حضرت ولى عصر عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف در آستانۀ ظهور، فرمود:

گويى او را با چشم خود مى‌بينم كه از وادى السلام عبور كرده، بر فراز اسبى كه سپيدى پاها و پيشانى‌اش همى درخشد، به سوى مسجد سهله در حركت است و زير لب زمزمه دارد و خدا را اين‌گونه مى‌خواند: لا اله الا اللّه حقا حقا. . . . [3]

امام صادق عليه السّلام خطاب به يار با وفايش ابو بصير فرمود: «اى ابا محمد!


[1] . شيخ طوسى، كتاب الغيبة، ص 476، ح 502.

[2] . «إنّ القائم إذا خرج دخل المسجد الحرام فيستقبل الكعبة و يجعل ظهره إلى المقام. . .» ، محمد باقر مجلسى، بحار الانوار، ج 51، ص 59.

[3] . طبرى، دلائل الامامة، ص 243.

نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 399
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست