responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 349

2. به زودى شهر كوفه از مؤمنان خالى مى‌شود و به گونه‌اى كه مار در جايگاه خود فرومى‌رود، علم نيز اين چنين از كوفه رخت برمى‌بندد و از شهرى به نام قم آشكار مى‌شود. آن سامان، معدن فضل و دانش مى‌شود؛ به گونه‌اى كه در زمين كسى در استضعاف فكرى به سر نمى‌برد، حتى نوعروسان در حجله‌گاه خويش.

اين قضايا نزديك ظهور قائم ما به وقوع مى‌پيوندد. خداوند سبحان، قم و اهلش را براى رساندن پيام اسلام، قائم‌مقام حضرت حجت مى‌گرداند.

اگر چنين نشود، زمين اهل خودش را فرومى‌برد و در زمين حجتى باقى نمى‌ماند. دانش، از اين شهر به شرق و غرب جهان منتشر مى‌شود. بدين سان بر مردم اتمام حجّت مى‌شود و يكى باقى نمى‌ماند كه دين و دانش به وى نرسيده باشد. آن‌گاه قائم عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف ظهور مى‌كند و ظهور وى، باعث خشم و غضب خداوند سبحانه و تعالى بر بندگان مى‌شود؛ زيرا خداوند سبحانه و تعالى از بندگانش انتقام نمى‌گيرد، مگر بعد از آن‌كه آنان وجود مقدس حضرت حجت را انكار كنند. [1]

نيز ن. ك: قيام، ياران حضرت مهدى عليه السّلام، زمينه‌سازان ظهور.

قيامت صغرا-رجعت
قيام‌هاى پيش از ظهور

شورش‌هاى مردمى پيش از ظهور

در روايات فراوانى، خاندان امامان عليهم السّلام، به پرهيز از قيام پيش از ظهور حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف سفارش شده‌اند.

از جمله رواياتى كه براى مشروع نبودن تشكيل حكومت در عصر غيبت، مورد استفاده واقع شده، رواياتى است كه به ظاهر قيام مسلحانه را پيش از ظهور مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف منع مى‌كند و تأكيد دارد كه اين گونه قيام‌ها به ثمر نمى‌رسد. روايات ياد شده را شيخ حر عاملى در وسائل الشيعه گرد آورده است.

يك. برخى از اين روايات، به طور عام، هرنوع قيام و برافراشتن هر پرچمى را پيش از ظهور حضرت حجّت عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف محكوم و پرچمدار آن را


[1] . همان، ح 23.

نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 349
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست