نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد جلد : 1 صفحه : 327
مشكلات به او رجوع مىكردند؛ اگر امام ناگهانى غايب مىشد و مردم احساس مىكردند ديگر به رهبر فكرى و معنوى خود دسترسى ندارند، ممكن بود همه چيز از دست برود و آن جمع به تفرقه دچار شوند.
بنابراين لازم بود براى «غيبت تامه» زمينهسازى شود، تا مردم به تدريج با آن، خود بگيرند و خود را بر اساس آن بسازند. با غيبت صغرا در واقع اين زمينهسازى صورت گرفت.
اين زمان، امام مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف از ديدهها پنهان بود؛ ولى از راه نمايندگان، وكيلان و ياران مورد وثوق با شيعيان خود ارتباط داشتند. [1]ولى رفتهرفته با پديد آمدن آمادگى، پس از گذشت مدت 69 سال-به دستور خداوند سبحانه و تعالى -آن حضرت در پرده پنهانزيستى تمام و كامل قرار گرفت.
نيز ن. ك: نيابت خاص.
غيبت كبرا
بخش دوم و طولانى پنهانزيستى مهدى عليه السّلام
با پايان يافتن دوران غيبت صغرا در سال 320 ق و درگذشت چهارمين سفير حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف، «غيبت كبرا» و به بيان توقيع شريف «غيبت تامه» [2]آغاز شد كه تا امروز ادامه داشته و تا فرارسيدن روز ظهور آن حضرت نيز ادامه خواهد يافت. برخى ويژگىهاى اين غيبت كه آن را از دوران نخست متفاوت مىسازد، عبارت است از:
1. طولانى بودن
بر خلاف غيبت صغرا، اين غيبت، زمانى طولانى را در بر خواهد گرفت.
2. نامشخص بودن پايان آن
اگرچه دورۀ غيبت كبرا محدود خواهد بود؛ امّا پايان آن نامشخص است و جز خداوند سبحانه و تعالى از آن آگاهى ندارد.
[1] . سيد محمد باقر صدر، رهبرى بر فراز قرون، ص 101.
[2] . شايد مقصود از"غيبت تامه"اين باشد كه پنهانزيستىاى كه در دوران كوتاهمدت، با ارتباط مردم به واسطه نايبهاى چهارگانه و نيز ملاقاتهايى، به صورت ناقص بود، با پايان يافتن نيابت خاص و نيز بسته شدن در ادعاى ملاقات، تمام و كامل شد.
نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد جلد : 1 صفحه : 327