responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 244

ب. آثار اعتقاد به رجعت

همان‌گونه كه انتظار فرج كه عبادتى بس بزرگ است نقش مهمّ و بسزايى در پويايى و تحرك جامعه ايفا مى‌كند، اعتقاد به رجعت و بازگشت به دنيا در زمان دولت كريمۀ حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف نيز مى‌تواند نقش مهم و سازنده‌اى در شادابى دينى و اميد به حضور در حكومت جهانى حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف داشته باشد؛ چرا كه انسان، با ديدن افرادى كه تمام عمر خود را در انتظار ظهور حضرت مهدى عليه السّلام سپرى كرده‌اند و آن‌گاه بدون درك ظهور از دنيا مى‌روند، دچار سرخوردگى شده و حتى در مقام انتظار نيز دچار نااميدى خواهد شد و اگر بداند هنگام ظهور- در صورت دارا بودن شرايط ويژه‌اى- امكان بازگشت او به زندگى دنيايى و حضور در محضر واپسين امام عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف وجود دارد، در اميدوارى او نقش بسيارى خواهد داشت.

افزون بر آن، در روايات آمده است:

يك گروه از رجعت‌كنندگان، كسانى هستند كه داراى ايمان خالص هستند؛ شخص علاقه‌مند به درك محضر واپسين حجت الهى، نهايت تلاش خود را به كار خواهد بست تا به درجات بالاى ايمان رسيده و در شمار رجعت‌كنندگان باشد و همچنين در روايات فراوانى مداومت بر دعاها و انجام كارهايى براى بازگشت هنگام حكومت حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف سفارش شده كه خود نيز جنبۀ عبادى داشته و در تكامل روح انسان بسيار مؤثر است.

نيز ن. ك: ظهور، قيام، اصحاب كهف، ياران حضرت مهدى عليه السّلام، امدادهاى غيبى، دعاى عهد.

رجعت‌كنندگان

زنده‌شوندگان از مؤمنان خالص و كافران خالص در عصر ظهور

روايت‌هاى مربوط به رجعت‌كنندگان به دو دسته تقسيم مى‌شود:

دسته نخست. بدون اشاره به اشخاصى خاصّ رجعت‌كنندگان را منحصر در مؤمان خالص و كافران خالص دانسته است. مفضل از امام صادق عليه السّلام دربارۀ آيۀ: وَ يَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً ؛ «و آن‌روز كه از هر امتى، گروهى را محشور مى‌كنيم» نقل كرده كه فرمود:

هيچ مؤمنى كشته شده نيست مگر اين‌كه بازمى‌گردد تا به مرگ طبيعى از دنيا برود و [البته]برنمى‌گردد مگر

نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 244
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست