responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 24

دارند كه امام هادى عليه السّلام پس از شهادت، در خانۀ خود به خاك سپرده شد. پيكر مطهر امام عسكرى عليه السّلام نيز پس از شهادت، در كنار مرقد مطهر پدر بزرگوارش به خاك سپرده شد. [1]

از آن‌جا كه اطراف آن پادگان نظامى بود، شيعيان و دوستداران خاندان عصمت و طهارت، پنهانى به زيارت آن دو امام مى‌شتافتند. اين بارگاه ملكوتى، در طول تاريخ، كانون توجه و علاقۀ دوستداران خاندان وحى بوده و هم‌اكنون نيز يكى از مهم‌ترين زيارتگاه‌هاى شيعيان و هزاران عاشق شيفته است.

اين مضجع شريف، در سال 1385 ه‌ ش با انفجارى بزرگ به دست دشمنان پليد مكتب اهل بيت عليهم السّلام تخريب شد و دل‌هاى شيعيان را غرق حسرت زيارت و اندوه اين مصيبت كرد. باشد كه خشم الهى به زودى با قيام آخرين حجت الهى، انتقام مظلوميت انسان‌هاى صالح را از ستم‌پيشگان بستاند.

نيز ن. ك: امام عسكرى عليه السّلام، حكيمه خاتون، سامرا، سرداب سامرا.

آستانۀ قيامت

پيش از برپايى قيامت

دربارۀ وضعيت جهان پس از حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف و جانشين آن حضرت و رخدادهاى آستانۀ رستاخيز بزرگ، ديدگاه‌هاى متفاوتى ارائه شده كه برخى مخالف يكديگر است. از آن‌جا كه جهت‌گيرى ديدگاه‌ها بين شيعه و اهل سنّت به طور كلّى با يكديگر متفاوت است، به هردو ديدگاه اشاره مى‌كنيم:

يك. ديدگاه پيروان اهل بيت عليهم السّلام؛

به طور عمده ديدگاه‌هاى شيعه، با بيان‌هاى متفاوت، جهان پس از حضرت مهدى عليه السّلام را بر خير و صلاح معرفى كرده است و بر اين باورند غير از اين نيز از حكمت و لطف الهى انتظار نيست؛ چرا كه چگونه مى‌توان تصور كرد پس از انتظارى چندين صد ساله، يا چند هزار ساله پس از حكومتى كوتاه باز هم اوضاع به هرج و مرج منتهى شود. برخى از مهم‌ترين ديدگاه‌ها بدين قرار است:

1. وضعيت جهان پس از حضرت


[1] . شيخ مفيد، الارشاد، ج 2، ص 285 و 301؛ شهرستانى، الملل و النحل، ج 1، ص 150.

نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 24
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست