responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 224

مناسب و شايسته نگرفته‌اند. ازاين‌رو ايشان تصميم مى‌گيرد چنين كتابى تأليف كند و در سال 1346 ش، توفيق مى‌يابد آن را منتشر سازد. اين كتاب تا كنون افزون بر بيست بار چاپ شده و به برخى از زبان‌ها نيز ترجمه شده است.

دادگستر جهان به صورت عمده به شكل پرسش و پاسخ، بين برخى از فرهيختگان تنظيم شده و با استفاده از روايات معصومين عليهم السّلام، مطالب ارزنده‌اى براى استفاده عموم-به ويژه جوانان-ارائه كرده است.

نويسنده در دوازده فصل، با استناد به يافته‌هاى عقلى و نقلى محدّثان، مفسّران و مورخان اماميه و عامّه و نيز دستاوردهاى علوم تجربى، به پرسش‌هاى گوناگون دربارۀ مهدويّت پاسخ داده است. طرح مباحث به شيوۀ مناظره بوده كه بر جذابيت كتاب افزوده است.

نگارنده شروع عقيدۀ به مهدويّت را از زمان پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلّم مى‌داند و شخصيت و تبار امام را بررسى مى‌كند. او همچنين ادعاى مهدى بودن محمد بن حنفيه، اعتقاد زيديه به مهدويّت محمد بن عبد اللّه بن حسن و باور واقفيه به عروج امام صادق عليه السّلام را ردّ مى‌كند و اين نكته را كه منشأ مهدويّت از تعاليم يهود و زرتشتى است و عبد اللّه بن سبا در ايجاد آن نقش داشته، مردود مى- داند.

عالم غيب و امام عصر عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف، امامت كودك پنج ساله، فلسفۀ طولانى شدن غيبت، مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف در كتاب‌هاى اهل سنّت، نشانه‌ها و شرايط ظهور، ياوران حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف، چگونگى ظهور و احاديث، منابع، نگارش‌هاى و سخنان و ديدگاه‌هاى بزرگان اهل سنّت دربارۀ حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف، طول عمر، محل زندگى حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف و جهان در عصر آن حضرت، از مباحث مهمّ دادگستر جهان است.

چاپ چندين بارۀ كتاب، نشانگر استقبال شايان از اين اثر ارزنده است.

دانشمندان عامه و مهدى موعود

اين كتاب به وسيلۀ مرحوم على دوانى تأليف شده است. در اين كتاب تلاش شده تا ديدگاه‌هاى اهل سنّت و روايات ايشان، دربارۀ اثبات وجود و ظهور حضرت مهدى عليه السّلام منعكس گردد.

نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 224
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست