responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 221

تا كنون بارها چاپ و منتشر شده است. خورشيد مغرب، چهارده فصل (به عدد معصومين عليهم السّلام) و يك يادآورى مهمّ دارد:

ميلاد، شمايل و سيرت، غيبت، در كتاب‌هاى پشينيان، در كتاب‌هاى مسلمين، در «قرآن كريم» ، در «سوره قدر» ، در علوم عقلى، در علوم تجربى، در فلسفه تربيتى و سياسى، عينيت مقاومت نه عينيت تسليم، انتظار و در طلب خورشيد عنوان فصل‌هاى كتاب است.

وى در بخشى از كتاب چنين نوشته است: «يكى از ابعاد عظيم تكليف حساس و بزرگ، در روزگاران غيبت و انتظار، حفظ دين، نگهبانى مرزهاى عقيدتى، و حراست از باروهاى باورهاى مقدس است. جامعۀ منتظر، نبايد دربارۀ اين امر عظيم سستى روا بدارد.

لازم است فروغ ايمان و نور يقين و پرتو عقيده به حق و تشعشع اعتقادات راستين، همواره در دل و جان مردم محفوظ باشد و پيوسته ژرف‌تر و ژرف‌تر شود و بارورتر و بارورتر گردد. لازم است جان و دل نوباوگان، نوجوانان و جوانان، هردم در برابر تابش اعتقادات حقه قرار گيرد و از اين تابش و تجلى آكنده گردد. ايمان، جزء وجود آنان و مايه تقوم هويت اصلى آنان باشد؛ تا كم‌كم، حق و فداكارى در راه اعتلاى حق، چون خون، همۀ وجود آنان را گرم كند و چون روح، جوهر حيات آنان باشد» [1]

گفتنى است نام كتاب از رواياتى گرفته شده كه طلوع خورشيد از مغرب را از حوادث مهمّى دانسته است كه در آستانۀ قيامت رخ خواهد داد. [2]شيخ مفيد دربارۀ چگونگى اين اتفاق نوشته است: «خورشيد هنگام ظهر در آسمان مى‌ايستد و ساعتى تا به هنگام عصر پيدا نباشد؛ آن‌گاه از مغرب آشكار گردد.» [3]البته تطبيق آن بر ظهور حضرت مهدى عليه السّلام نادرست است.

اين كتاب در اين اواخر براى بهره‌مندى نوجوانان و جوانان به صورت خلاصه نيز، بازنگارى شده است.


[1] . محمد رضا حكيمى، خورشيد مغرب، ص 276.

[2] . شيخ طوسى، كتاب الغيبة، ص 436، ح 426.

[3] . شيخ مفيد، الارشاد، ج 2، ص 368.

نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 221
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست