نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد جلد : 1 صفحه : 138
پيراهن حضرت مهدى عليه السّلام
در روايات فراوانى گفته شده برخى از ميراث پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلّم و امامان معصوم عليهم السّلام نزد حضرت مهدى عليه السّلام است؛ از جملۀ آنها پيراهن پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلّم است: يعقوب بن شعيب از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است كه آن حضرت فرمود: «آيا پيراهن قائم را كه با [بر تن داشتن]آن قيام كند، نشانت ندهم؟
عرض كردم: «چرا. . . .» پس [آن حضرت]جعبهاى خواست و آن را گشود و از آن، پيراهن كرباسى را بيرون آورد. آن را باز كرد (يا روى زمين پهن كرد) . ناگاه ديدم در آستين چپ آن، خون مشاهده مىشود (خونين است) .
سپس فرمود: «اين، پيراهن رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلّم است. روزى كه دندانهاى پيشين آن حضرت ضربه ديد، آن را بر تن داشت و قائم در اين پيراهن قيام خواهد كرد.» [راوى گويد:]من آن خون را بوسيدم و بر گونۀ خويش نهادم. سپس امام صادق عليه السّلام آن را در هم پيچيد و برداشت.» [1]
همچنين ابو بصير از حضرت صادق عليه السّلام نقل كرده است:
. . . پيراهن رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلّم كه در روز احد به تن داشت، بر تن او است. . . . [2]
البته در برخى روايات نيز لباس حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف همان لباس حضرت على عليه السّلام بيان شده است.
حماد بن عثمان گويد: در خدمت امام صادق عليه السّلام فرمود:
بهترين لباس هرزمان، لباس اهل آن زمان است؛ ولى هنگامى كه قائم ما اهل بيت قيام كرد، لباس على عليه السّلام را بر تن كرده و به روش آن حضرت عمل خواهد كرد. [3]
[2] . «. . . يكون عليه قميص رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلّم الّذى عليه يوم احد. . .» ، همان، ص 307، ح 2.
[3] . «فخير لباس كلّ زمان لباس اهله غير انّ قائمنا اهل البيت اذا قام لبس ثياب علىّ و سار بسيرة على عليه السّلام» ، محمد بن يعقوب كلينى، الكافى، ج 1، ص 411، ح 4.
نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد جلد : 1 صفحه : 138