responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : معارف اسلامی نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 87  صفحه : 38

سلامت
زمانی هاجر



راز پوست لطيف

استفاده از مواد گرمايشي در خانه در فصل زمستان، باعث خشک شدن هوا مي‌شود. بعضي روزها هم که هواي بيرون سرد و خشک است، همه‌ي اين عوامل دست به دست هم مي‌دهد تا در زمستان پوست بدن آب خودش را از دست بدهد و خشک شود. براي محافظت از پوست‌مان در اين شرايط بايد کاري کنيم که پوست‌مان مرطوب بماند. احتمالاً اولين گزينه‌اي که به ذهن مي‌رسد، استفاده از کِرِم‌هاي مرطوب‌کننده است. استفاده از اين کِرِم‌ها بد نيست؛ اما اين را هم در نظر داشته باشيد که راه‌حل‌هاي سالم‌تر و ساده‌تري وجود دارد که کم‌تر از مواد شيميايي روي پوست خود استفاده کنيد! براي مراقبت از پوست، روزانه شش تا هشت ليوان آب بنوشيد. وقتي آب بدن تأمين باشد، پوست شما از داخل خودش را نرم مي‌کند. از گرفتن دوش‌هاي طولاني‌مدت زير آب داغ خودداري کنيد؛ چون آب داغ، چربي پوست را از بين مي‌برد. از صابون‌هايي استفاده کنيد که حاوي گليسيرين هستند و رطوبت را درون پوست نگه مي‌دارند. دستگاه‌هاي مرطوب‌کننده‌ي هوا (بخور سرد) گزينه‌ي مناسبي براي مرطوب نگه داشتن هواي منزل است. همين‌طور در زير لباس‌هاي خشن و گرم زمستاني لباس‌هاي نخي و کتاني بپوشيد تا از حساسيت پوستي‌تان کاسته شود.

جاي خالي جوانه‌ها

شايد براي‌تان جالب باشد بدانيد وقتي حبوبات جوانه مي‌زنند، ارزش غذايي‌شان بالا مي‌رود و کالري‌شان اندکي کاهش پيدا مي‌کنند. مجموعه‌ي ويتامين‌ها و مواد معدني اين ماده‌ي غذايي را به منبعي از عناصر ضروري براي بدن تبديل کرده که حتي به جوانه‌ها لقب سرچشمه‌ي جواني هم داده‌اند. يکي از خوشمزه‌ترين و پرکاربردترين جوانه‌ها، جوانه‌ي ماش است که در سرتاسر دنيا شناخته شده و مورد استفاده است. اما چه چيزي اين دانه‌ي کوچک را تا اين حد محبوب ساخته است؟ مصرف ماش براي اعصاب و بينايي توصيه شده است. براي مبتلايان به فشار خون و چربي خون هم مفيد است. فوق‌العاده زود‌هضم بوده و مصرفش به بيماران ديابتي توصيه مي‌شود. جوانه‌ي ماش به خاطر وجود آهن در درمان کم‌خوني هم مورد استفاده دارد. جوانه‌ي ماش را مي‌توانيد در انواع سالادها به همراه جوانه‌هاي ديگر مصرف کنيد و از طعم جديد و همه‌ي خواص آن به صورت خام بهره ببريد. استفاده از آن در انواع خوراک‌ها هم خالي از لطف نيست. همه‌ي اين‌ها وقتي جالب مي‌شود که اين جوانه‌هاي کوچک را در منزل، خودتان تهيه کنيد. براي تهيه جوانه، درست مثل سبزه‌ي نوروز عمل کنيد؛ آب آن را زود عوض کنيد. وقتي جوانه‌هاي کوچک پديدار شدند، قابل استفاده است و بايد آن‌ها را در جاي خنک نگه‌داري کنيد.

دانه‌هاي کوچک گرمابخش

هِل، يکي از طعم‌دهنده‌هاي مشهور در شيريني‌ها و دِسِرهاي سنتي ايراني و آشنا با ذائقه‌ي ماست. ما ايراني‌ها بيش‌تر از هِل سبز استفاده مي‌کنيم؛ اما هِل سفيد و سياه هم داريم که هِل سبز، طعم قوي‌تري نسبت به آن‌ها دارد. عطر هل، از دانه‌هاي کوچک قهوه‌اي رنگي مي‌آيد که درون پوسته‌ي آن قرار دارد. هل، گرمابخش بدن است و جويدن آن بعد از غذا، علاوه بر هضم زودتر غذا، بوي بد دهان را از بين مي‌برد و اسيد معده را کاهش مي‌دهد. به خاطر خاصيت گرمابخشي و انرژي‌زايي، در رفع اضطراب مؤثر است و مانع افسردگي مي‌شود. هلْ مقوي قلب، اعصاب و کليه هم هست. در درمان تهوع هم توصيه مي‌شود از دم‌کرده‌ي هل استفاده شود. هل تب را پايين مي‌آورد، دردهاي روماتيسمي را کاهش مي‌دهد و ضدمسموميت هم هست. پس با وجود همه‌ي اين‌ها به نظر مي‌رسد انداختن چند دانه هل در قوري چاي، يک سنت پسنديده و مفيد است؛ چرا که هم نوشيدني‌مان را خوش‌عطر مي‌کنيم و هم از خواص باارزش اين دانه استفاده مي‌کنيم.

طنز سلامتي

چند پيام تبريک و تشکر

تو از کدام ستاره آمدي که اين چنين بر جانم نشستي؟

پرتقال باوفايم! از اين‌که امسال هم با خواص متعالي خود کانون خانواده‌ي مرا گرم کردي و ناز نکردي، در سبد غذايي خانواده‌ي ما قرار گرفتي و قيمتت کمرشکن نشد، همين‌طور به خاطر اين‌که باعث شدي کم‌تر سرما بخوريم، از تو قدرداني مي‌کنم.

يکي از اقشار آسيب‌پذير

لبوي عزيزم! اي شيرين‌تر از جان!

از اين‌که در طول امتحانات يار و ياور من بودي، به من آهن رساندي، گلبول قرمز دادي و به کمک سلول‌هاي من شتافتي، از تو صميمانه تشکر مي‌کنم.

دوست‌دارت؛ يک دانشجوي موفق

محبوبم! از اين‌که سال‌ها عاشقت بودم، به خودم مي‌بالم و از اين‌که بالأخره تو نزد همگان کشف شدي، در پوست نمي‌گنجم. تو برطرف‌کننده‌ي دردهاي مفصلي هستي، کلسترول را کاهش مي‌دهي و براي قلب مفيدي. از آنتي‌اکسيدان بالايت چه بگويم که من را کشته!

طرف‌دارت؛ يک تمرهندي‌خور درجه‌ي يک!

کجايي دردت به جانم؟

چند وقتي است هر جا مي‌روي صحبت از کمبود تو است. همه نگران تو شدند. لطفاً برگرد که ديگر سفره‌هاي ما طاقت کمبود تو را ندارند، اي در آفتاب پنهان! ويتامين دي عزيز، قول مي‌دهم از اين به بعد بيش‌تر در معرض آفتاب قرار بگيرم و کمبود تو را جبران کنم.

يک دانش‌آموز مسئول

آداب غذا خوردن

امام رضا(ع) فرمودند: «پرهيز از يک چيز، واگذاردن آن نيست. پرهيز از يک چيز، تنها کم خوردن آن است.»

عيون اخبارالرضا(ع)، ج1، ص309، ح72.

کي با کي جوره؟

بعضي خوراکي‌ها هستند که با بعضي فصل‌هاي سال بيش‌تر جور هستند. بر اساس رواياتي از امام رضا(ع)، خوب است که با اين مواد غذايي آشنا شويم.

فصل زمستان فصل غلبه‌ي بلغم (سرد مزاجي) در بدن است. براي همين بايد با مصرف غذاهايي که طبيعت گرم دارند، با بلغم مبارزه کرد. در ماه اسفند خوردن سير و گوشت پرندگان مفيد است. خشکبار مثل پسته، بادام، فندق، گردو، سنجد و غيره مصرف کنيد و از شيريني‌جات کم‌تر استفاده کنيد. آشاميدن آب گرم در ناشتا هم توصيه شده است.

نام کتاب : معارف اسلامی نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 87  صفحه : 38
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست