responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاریخ اسلام نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 38  صفحه : 1

ياد داشت
 
الويرى محسن  

یادداشت
مجلة تاريخ اسلام به عنوان نخستين نشريه تخصصي تاريخ در قم، مجالي مناسب براي ارائه آثار تاريخ‌ پژوهان حوزوي و دانشگاهي بوده است. اکنون مجله با ارزيابي راهي که پشت سر نهاده و بر اساس تحليلي از وضعيت علمي کشور، و با توجه به تعدد نشريات تاريخي در سطح کشور و ضرورت تخصصي شدن آنها به عنوان يکي از پيش شرط‌هاي دريافت امتياز علمي – پژوهشي بر آن است، رويکردي نو را مبناي حرکت آينده خود قرار دهد. رويکرد جديد مجله توجه بيشتر به مباحث معرفتي تاريخ پژوهي در چارچوب انديشة اسلامي و تقويت نگاه روش‌مند به مطالعات تاريخي است و به ياري خداوند پنج محور اصلي زير را مد نظر قرار خواهد داد:
· اهتمام به انتشار مقالات نوآورانه در تحليل مقاطع مختلف تاريخ اسلام و تاريخ تشيع با توجه خاص به زدودن شبهات نو پديد که در حقيقت ادامة راه پيشين مجله تا تبديل به مجله‌اي کاملاً تخصصي است.
· اهتمام به انتشار مقالات مرتبط با فلسفة علم تاريخ و تأملات نظري آن (اعم از معرفت شناسي و روش شناسي) به منظور ژرف ساختن نگاه روشمند به تاريخ.

· اهتمام به انتشار مقالات مرتبط با تاريخ مضاف، يعني تاريخ اجتماعي، تاريخ فرهنگي، تاريخ اقتصادي، تاريخ ارتباطي و مانند آن در محدودة تاريخ اسلام. اين مقالات که چارچوب نظري يا مفهومي خود را از علوم جديد اخذ مي‌کنند، مجالي مناسب براي نشان دادن حيطه و ابعاد ارتباط دانش تاريخ با شاخه‌هاي مختلف علوم اجتماعي و چگونگي تعامل بين آنها فراهم مي‌سازند. اين روش تاريخ پژوهي براي تقويت نوفهمي رويدادهاي تاريخ اسلام با تأکيد بر عصر معصومان: کاربرد فراوان خواهد داشت. چنين نگاهي مي‌تواند ما را از دائرة تنگ تحليل تاريخي محض بيرون آورد و به عينيت يافتن خصلت آموزگاري تاريخ مدد رساند.

· اهتمام به انتشار مقالات مرتبط با انديشة تاريخي دانشمندان مسلمان و بازشناسي نگاه آنها به دانش تاريخ و چگونگي بهره‌مندي از آن در دانش‌هاي مختلف مانند تفسير و کلام و فقه و رجال.

· اهتمام به انتشار ترجمة آثار برگزيدة مستشرقان و تاريخ پژوهان برجستة عرب معاصر که يا از مصاديق دو محور پيش گفته است و يا در بردارندة نوآوري و خلاقيتي است که آگاهي انتقادي تاريخ پژوهان ايران اسلامي از آن ضروري است. اين ترجمه ها در صورت لزوم با نقد همراه خواهند بود.

مجلة تاريخ اسلام اميدوار است بتواند به عنوان عضوي کوچک از دفتر تبليغات حوزة علميه قم سهم خود را در تقويت رويکرد ديني در تاريخ نگاري و برآوردن نيازهاي معرفتي دانش تاريخ ادا نمايد. مجله که کاميابي خود را رهين همراهي انديشمندان دين باور مي‌داند همة پژوهشگران تاريخ را به ارسال مقالات خود که با رويکرد جديد مجله همساز باشد، فرا مي‌خواند.

 

نام کتاب : تاریخ اسلام نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 38  صفحه : 1
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست