responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پگاه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 210  صفحه : 7

گشت و گذارى در بازار كتاب و كتابخوانى
محسنی فرد فرزانه

ولايت، رهبرى و روحانيت؛ مجموعه گفتارها و نوشتارهاى شهيد آيت الله بهشتى درباره ولايت، مسئله رهبرى و نهاد روحانيت، تحت عنوان فوق توسط انتشارات بقعه منتشر شد. اهميت اين كتاب به اين دليل است كه طرح اين مباحث از سوى عالم دينى و زمان‌شناسى چون شهيد بهشتى است كه سعى دارد، با مراجعه به منابع و مآخذ، انديشه‌هاى اسلامى را استنباط و استخراج كند و همچنين شناخت روشنى از برخى ابعاد انديشه بنيانگذار جمهورى اسلامى ارائه مى‌كند.
ايمان و آزادى در قرآن؛ كتاب در دو بخش با استناد به آيات قرآن كريم به مسئله ايمان، آزادى در اسلام و غرب توجه كرده است. بخش اول مباحثى چون پيشينه ايمان، ايمان در فرهنگ و ايمان در جهان اسلام و بخش دوم بررسى ايمان در فرهنگ غرب و ديدگاه‌هاى كاتوليكى جديد را در بر مى‌گيرد. از ديگر نكات قابل توجه كتاب ارائه آيات دعوت كننده به انديشه‌هاى صحيح و آيات نهى كننده از انديشه‌هاى باطل و آزادى عقيده از ديدگاه قرآن است. اثر ياد شده نوشته محمد على راعى نژاد است كه انتشارات كانون انديشه جوان آن را منتشر كرده است.
در آمدى بر مستندات قرآنى فلسفه سياسى امام خمينى(ره)؛ اين كتاب در 5 فصل با عناوين مفاهيم و چارچوب نظرى، هستى‌شناسى سياسى از منظر قرآن كريم و امام خمينى (ره) انسان‌شناسى سياسى از منظر قرآن و امام خمينى(ره)، نظام سياسى اسلام از منظر قرآن و امام خمينى (ره) و اهداف و كار ويژه‌هاى نظام سياسى از ديدگاه قرآن و امام، قصد دارد تمامى انديشه‌ها و رفتارهاى امام خمينى (ره) را در حوزه سياست نظرى و عملى، با توجه به مستندات قرآن و حديث تبيين كند. كتاب به قلم حجت الاسلام لك زايى است كه انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم آن را منتشر كرده است.
بازيگران مسيحيت در لبنان ؛ لبنان چگونه جايى است، فرقه‌هاى مسيحى لبنان و جايگاه سياسى فرقه‌هاى مسيحى و به طور كلى بررسى فرقه كاتوليك و غير كاتوليك، موضوع اين كتاب است كه توسط محمد حسين ميرزا آقايى، در چهار فصل نوشته و توسط نشر شهر به چاپ رسيده است.
فلسفه از منظر قرآن و عترت؛ كتاب شامل فصل‌هاى عقل فلسفى، عقل دينى، فلسفه و نبوت، خاستگاه علم، حكمت، توحيد فلسفى، توحيد قرآنى، معاد فلسفى، معاد قرآنى، فلسفه و تأويل فلسفه و نيز آراء و نظرات فلسفى برخى انديشمندان اسلامى است. اين كتاب با نگارش مهدى نصيرى، از سوى انتشارات صبح روانه بازار كتاب شده است.
انديشه‌هاى زندگى ساز؛ كتاب ترجمه‌اى است از كتابى با همين عنوان از ميكائيل نيسنان وندى، به منظور مقابله با مشكلاتى مانند علوم اعتماد به نفس، ضعف مديريت زمان، برخورد نادرست با انتقاد و نداشتن پُشت‌كار. كتاب با ترجمه مشترك ناصر عظيمى و طلا ميرهادى زاده، به وسيله انتشارات مرواريد و فرهنگ تارا به چاپ رسيده است.
احزاب و گروه‌هاى سياسى از ديدگاه امام (ره)؛ معاونت پژوهشى مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى به تازگى اين كتاب را در پنج فصل تنظيم شده است، تقديم علاقمندان كرده است. نحوه و علل پيدايش احزاب و گروه‌هاى سياسى، ايجاد احزاب فرمايشى، معيار شناخت احزاب و گروه‌ها و محدوديت فعاليت و نحوه همكارى آنها، عملكرد كلى احزاب و گروه‌هاى سياسى مخالف پس از پيروزى انقلاب اسلامى، بررسى مهم‌ترين احزاب و گروه‌هاى سياسى و رهنمودهاى امام خمينى(ره) در مورد احزاب و گروه‌هاى سياسى، فصول تشكيل دهنده كتاب است.
ناتوى فرهنگى؛ بناى مستحكم حكومت اسلامى، بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار با اساتيد و دانشجويان، آشنايى با سازمان پيمان آتلانتيك شمالى و نقش آن در اجراى طرح خاورميانه بزرگ، بخش‌هاى تشكيل دهنده كتاب است كه نوشته شهرام علمدارى است و نشر رضويه آن را منتشر كرده است.
تفاوت‌هاى فقهى زن و مرد؛ بيان جايگاه اختلاف و تفاوت دو جنسيت در احكام فقهى، موضوع اين كتاب است. مقايسه تكاليف زنان و مردان از ديدگاه فقه شيعى، حقوق زن و مرد، مقايسه حقوق و تكاليف مردان با زنان و پاسخ به برخى شبهات و موضوعات چون عدالت از ديدگاه حقوق، تمايز عدالت و مساوات، مباحث پنج فصل تشكيل دهنده كتاب است كه نوشته محسن جهانگيرى و ناشر آن دفتر تبليغات اسلامى حوزه خراسان رضوى است.
خاطرات احمد ملكى؛ مركز اسناد انقلاب اسلامى، به تازگى كتابى را تحت عنوان خاطرات احمد ملكى، مدير روزنامه ستاره منتشر كرده است. وى يكى از فعالان سياسى و از اعضاى جبهه ملى بود كه بعدها از مصدق جدا و با او مخالفت ورزيد. جريان تحصن درباره چگونگى تأسيس جبهه ملى و حوادث مؤثر در تشكيل جبهه ملى و تركيب احزاب و گروه‌ها و دليل شكست و انحلال جبهه ملى از جرياناتى است كه ملكى شاهد آن بوده است. ملكى خاطرات خود را پس از كودتاى 28 مرداد در روزنامه ستاره منتشر كرد. كتاب در 284 صفحه، روانه بازار نشر شده است.
فلسفه اسلامى؛ اين كتاب قصد دارد، مفاهيم اساسى فلسفه را در ده فصل، با عناوين وجود وعدم، مواد سه گانه وجوب، امكان و امتناع، ماهيت، مقولات، وحدت و كثرت، علت و معلول، قوه و فعل، قدم و حدوث شناخت و الهيات مورد كندو كاو قرار دهد. اين كتاب به قلم دكتر رحمت الله قاضيان و ناشر آن موسسه بوستان كتاب قم است.
آثار جهاد در روابط بين الملل؛ پرسش محورى كتاب آن است كه آيا با توجه به نظريه جهاد، مى‌توان در عرصه روابط بين‌الملل حضورى فعال داشت. نويسنده قصد دارد، با طرح مباحثى چون اصل جهانى بودن رسالت اسلام، اهميت فلسفه در جهاد در اسلام، اصل صلح و همزيستى مسالمت‌آميز و نظريه جهاد، نتيجه نظريه جهاد در روابط ديپلماتيك و نظريه جهاد و اصل اعتزال در اسلام به پرسش فوق پاسخ بگويد. كتاب تأليف قاسم شبان نيا و ناشر آن مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى (ره) است.
مستشرقان و قرآن؛ نقد و بررسى ديدگاه مستشرقان با مباحث فعاليت‌هاى قرآنى مستشرقان، مصدر و منشأ قرآن، تاريخ گردآورى قرآن، ادبيات و ساختار قرآن، و معارف قرآن و مستشرقان، موضوع كتاب است. اين كتاب نوشته محمد حسن زمانى است كه انتشارات بوستان كتاب، به تازگى روانه بازار كتاب كرده است.
حكمت نامه لقمان؛ زندگى نامه لقمان، اندرزهاى لقمان در قرآن، داستان‌هايى از حكمت‌هاى لقمان، حكمت‌هايى درباره دانش و شناخت، عوامل و آفت‌هاى خودسازى، آداب اخلاقى و اجتماعى و حكومت‌هاى فراگير، فصول تشكيل دهنده كتاب است. حجت الاسلام و المسلمين محمدى رى شهرى، نگارش و مؤسسه دارالحديث نشر آن را بر عهده داشته‌اند.
راه هدايت ؛ كتابچه‌اى كوچك حاوى نامه عرفانى اخلاقى حضرت امام خمينى (ره) به فرزندشان مرحوم سيد احمد خمينى است. كتاب از سوى مركز فرهنگى - دانشجويى امام (ره) و انقلاب اسلامى جهاد دانشگاهى خوزستان و دانشگاه شهيد چمران اهواز منتشر شده است.
ايرانيان وهويت ملى؛ تأليف دكتر رضا شعبانى استاد تاريخ دانشگاه، با موضوع هويت ملى از منظر تاريخى - اجتماعى و با هدف بررسى ابعاد مختلف هويت در روزگار معاصر و تحليل وظيفه دولت در تقويت و تحكيم پايه‌هاى هويت ملى، به رشته تحرير در آمده است. اين كتاب كه چهاردهمين اثر از مجموعه كتاب‌هاى تاريخ و تمدن است، از سوى پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى روانه بازار كتاب شده است.
نيايش پيامبر اكرم(ص)؛ كتاب مشتمل بر 150 قطعه دعا، استخراج شده از منابع معتبر شيعه و سنى است كه هيچ يك آنها در مفاتيح الجنان نيامده است و براى نخستين بار در مجموعه‌اى تحت عنوان نيايش پيامبراكرم، با پژوهش و گزينش دكتر محمود مهدوى دامغانى و ترجمه كمال الدين غراب گردآورى، و انتشارات جهاد دانشگاهى آن را تقديم علاقمندان كرده است.
ولايت در عرفان؛ چيستى ولايت، گسترده ولايت، مبانى ولايت، زمينه‌هاى و عوامل تحقق ولايت و ختم ولايت، فصول تشكيل دهنده كتاب است كه حسين روحانى نژاد با هدف بررسى عرفان اسلامى آن رانگاشته و پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى آن را منتشر كرده است.
خداوند داد داد؛ مؤسسه نشر، به تازگى كتاب ياد شده را كه در سه فصل با عناوين نهضت انبيا در قرآن بعثت پيامبر و عدل و عدالت اقتصادى تنظيم شده است، روانه بازار كتاب كرده است. مسلم نادعلى زاده نويسنده كتاب، با استناد به آيات قرآن و روايات، به نهضت تاريخى انبيا، از جمله پيامبر خدا در اقامه توحيد و عدل مى‌پردازد.

آن سو
خلق ايمان پويا؛ نويسنده با ارائه تجربيات شخصى خود درباره ايمان و نقش آن در زندگى وى، قصد دارد تا خواننده را به درك ساده و عملى از ايمان برساند. جرى فال ول، نويسنده اثر كه با وجود شهرت در فعاليت‌هاى سياسى، به عنوان آموزگار معارف مسيحى معرفى مى‌شود، اوايل تير ماه در گذشت. كتاب او از سوى انتشارات توماس نلسون به چاپ رسيده است.
تعليم و تربيت در اسلام؛ اين اثر استاد مرتضى مطهرى با تازگى توسط رايزنى فرهنگى ايران در ارمنستان، به زبان ارمنى ترجمه شده است. ترجمان اين كتاب آشخن ماركاريان و سيلوا آندورايان و ويرايش آن توسط پرفسور ركوزمويان، شرق شناس ارمنى انجام گرفته است. پيش از اين ترجمه دو جلدى داستان راستان استاد مطهرى نيز با استقبال محافل علمى و فكرى ارمنستان مواجه شد.
نظام حقوق زن در اسلام؛ كتاب ارزشمند شهيد مرتضى مطهرى تحت عنوان نظام حقوق زن در اسلام، توسط نور حسين مجيدى و محمد عبد القدوس با ويرايش استاد فريد الدين خان، به همت رايزنى فرهنگى ايران در بنگلادش به نمايندگى از انتشارات بين المللى الهدى، به زبان بنگالى برگردانده شد.
نظام سياسى ايران؛ اين اثر تأليف دكتر عباس منوچهرى كه حاوى اطلاعات ارزشمندى در مورد نهادهاى دولتى، حقوقى بشر در ايران و سياست خارجى ايران از دوران صفويه تا پيروزى انقلاب اسلامى است، به تازگى با همكارى رايزنى فرهنگى ايران در روسيه و مركز مطالعات بين المللى سازمان فرهنگ و ارتباطات و از سوى انتشارات خاورشناسى سنت‌پترزبورگ به زبان روسى منتشر شد. كتاب ياد شده نخستين جلد كتاب از مجموعه كتاب‌هايى است كه تحت عنوان ايرانيكا منتشر مى‌شود.
در خانه رسول خدا؛ بررسى زندگى اجتماعى و خانوادگى پيامبر اكرم(ص) با دوستان و نزديكان، اخلاق نبوى و ويژگى‌هاى اخلاقى ايشان، موضوع كتاب است كه به قلم دكتر نزار اباظه، توسط انتشارات دارالفكر سوريه منتشر شده است.

نام کتاب : پگاه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 210  صفحه : 7
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست