responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پگاه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 177  صفحه : 8

گشت و گذارى در بازار كتاب و كتاب خوانى
محسنی فرد فرزانه

اسلام و چالش اقتصادى - اين كتاب شامل دو بخش است كه بخش نخست در سه فصل و بخش دوم در ده فصل ارائه مى‌شود. كتاب مذكور نخستين بار توسط بنياد اسلامى مؤسسه بين‌المللى انديشه اسلامى در سال 1916، در امريكا و به زبان انگليسى منتشر شد و بعدها به عربى ترجمه گرديد. موضوع كتاب نظام‌هاى ناموفقى است كه كشورهاى اسلامى، به منظور تحقق اهداف اجتماعى و اقتصادى خود، بايد از آنها احتراز كنند. در اين كتاب علل وضع سياست‌هاى اقتصادى كشورهاى در حال توسعه در چارچوب ديدگاه‌هاى نظام‌هاى رايج كه موجب مى‌شود، به اوضاع وخيمى دچار شوند، مورد بررسى قرار مى‌گيرد.
بررسى راه حل‌هاى اسلامى، تبيين ناتوانى و بيمارى‌هاى پيش روى جهان اسلام، سياست‌هاى كشورهاى اسلامى در پرتو آموزه‌هاى دينى، راه‌هاى تقويت عامل انسانى، راه‌هاى كاهش تمركز ثروت، انواع تجديد ساختار اقتصادى و مالى براى تحقق اهداف اجتماعى و اقتصادى اسلام، از ديگر مباحث اين كتاب است كه نويسنده آن محمد عمر جيرا در سال 1990 جايزه بانك توسعه اسلامى در حوزه اقتصادى اسلامى و جايزه جهانى ملك فيصل را در پژوهش‌هاى اسلامى دريافت كرده است. اين كتاب را پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى با ترجمه جمعى از نويسندگان منتشر كرده است.

ارتداد و آزادى - امروزه در بسيارى نظام‌هاى حقوقى، دين به عنوان عامل مهم نظم اجتماعى، از زندگى بشر حذف شده و ساحت آن به برخى آداب و رسوم و عبادات فردى محدود گشته است. توهين به مقدسات از مواردى است كه در فقه اسلامى جرم محسوب مى‌شود. نويسنده كتاب ارتداد آزادى اين پرسش‌ها را مطرح ساخته كه آيا طرح شبهات علمى و ابراز شك و ترديد در مبانى دينى موجب تحقق ارتداد مى‌شود؟ آيا انكار ضرورى دين، چنانچه ناشى از يك بحث نظرى علمى باشد، موجب تحقق ارتداد است؟ آيا لازم است كه حكم ارتداد و اجراى آن، تحت نظارت حكومت اسلامى باشد يا هر كس خود مى‌تواند اقدام كند؟ مفاهيم و مبانى، ارتداد فكرى و نظرى، اجراى مجازات ارتداد و توهين به مقدسات و فلسفه ارتداد از فصول اين كتاب است كه سيد حسين هاشمى آن را تأليف و پژوهشگاه فرهنگ و انديشه آن را منتشر كرده است.

خداشناسى در قرآن؛ اين كتاب از 16 درس تشكيل شده است كه نويسنده معارف قرآنى را به ترتيب خداشناسى، جهان‌شناسى، انسان‌شناسى، راه‌شناسى، راهنما شناسى، قرآن‌شناسى، اخلاق يا انسان سازى قرآن و... دسته‌بندى كرده و مبحث با نقطه آغاز هستى شروع و به بيان ويژگى‌هاى جامعه آرمانى مى‌پردازد.
كتاب تأليف استاد مصباح يزدى است كه به وسيله محمود فتحعلى تدوين و از سوى موسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(ره) منتشر شده است.

سحر سخن و اعجاز انديشه؛ انتشارات پرتو خورشيد، به تازگى كتابى را با عنوان »سحر سخن و اعجاز انديشه«، در بازخوانى آموزه‌هاى بعثت نوشته محمد تقى خلجى منتشر كرده است. موضوع كتاب شرح و ترجمه دو خطبه بليغ، متين و مستحكم حضرت زهرا(س) است كه در دو فصل »در مسجد النبى نه در خانه خليفه« و »در بستر بيمارى« تدوين شده است.

آيين عزادارى بايسته‌ها و نبايسته‌ها در كلام بزرگان دين؛ عزادارى، تحريفات عزادارى، وظايف ما در قبال تحريفات عزادارى و احكام فقهى عزادارى، فصول تشكيل دهنده اين كتاب است. اين كتاب را معاونت روابط عمومى و انتشارات نيروى مقاومت بسيج، به قلم ابراهيم ابراهيمى منتشر كرده است.

خورشيد شهادت؛ اين كتاب تحليلى از نهضت عاشورا در كلام مقام معظم رهبرى است كه انتشارات نسيم انديشه قم، آن را به چاپ رسانده است.

مجموع اشعار عاشورايى؛ مجموعه اشعار مرجع تقليد جهان تشيع، آيت‌الله صافى، درباره ابا عبد الله الحسين، ياران آن حضرت، حضرت زينب(سلام الله عليها) توسط انتشارات آفتاب مشرقين به چاپ رسيد. پرتوى از عظمت حسين، نام كتابى از ايشان است كه برگزيده ممتاز كتاب سال ولايت شد.

دانشمندان عامه مهدى موعود عج؛ مهدى موعود از نظر شيعه، مهدى(عج) از ديدگاه عامه (اهل سنت)، مهدى موعود در منابع اوليه عامه، كتاب‌هاى عامه در خصوص امام عصر، راويان ظهور امام زمان (عج) اوصاف و شمايل حضرت. دست اندازى‌ها در احاديث مهدى(عج)، واقعيت مهدى موعود در نظر اكثر عامه، مخالفان و منكران و اشعار سخنان 120 تن از دانشمندان و شاعران اهل سنت، مباحثى است كه على دوانى، نويسنده كتاب به آن‌ها پرداخته است. اين كتاب را با انتشارات دارالكتب اسلاميه روانه بازار كتاب كرده است.

افادات الاعلام؛ اين كتاب مجموعه‌اى از مطالب فقهى، اصول تفسيرى، منطقى حكمت است كه آيت الله شفيعى با بهره از استادان خويش در حوزه علميه نجف اشرف، اهواز، به نگارش در آورده است.

چالش‌هاى حقوق بشر؛ شش مقاله از ادوارد سعيدآريل دورفمن، ايزابل هيلتن، تيموتى گارتون اش، لئونارد فرانك و دان مك كالين، موضوع كتابى است كه با عنوان فوق كه فروغ پورياورى آن را ترجمه كرده و انتشارات آگه، آن را به چاپ رسانده است.

اقليت و تبعيض؛ مسائل قومى و چندگانگى فرهنگى، از موضوعات اجتماعى و سياسى اغلب كشورهاى دنياست. جنگ‌هاى محلى، سركوب‌هاى داخلى، مسائل اقتصادى و ناروايى‌هاى طبيعى، از عوامل مهاجرت انسان‌ها در سراسر دنياست. محروميت‌هاى آموزشى و محدوديت در اجراى مراسم مذهبى و حقوق شهروندى از جمله مشكلات اقليت است. اين موضوعات دستمايه كتابى است با عنوان فوق، نوشته جى. ام وروستر و فيليپ پرل متور كه محمود روغنى آن را ترجمه و انتشارات قصيده سرا به چاپ رسانده است.

چه قدر خسته، چه تور زخم؛ مجموعه‌اى است از اشعار مقاومت شاعران قاره آمريكا، شامل 170 قطعه شعر پايدارى كه سيد ضياء الدين ترابى آن را ترجمه كرده و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاى دفاع مقدس، آن را منتشر كرده است.

آن سو
قرآن و زندگى محمد(ص)؛ محمد فؤاد برارى، رئيس انجمن مسلمانان دانمارك، از انتشار كتابى با همين عنوان در دانمارك خبر داد. وى هدف از انتشار اين كتاب را شناخت زندگى پيامبر و آشنا شدن با هدف رسالت ايشان و آشنايى دانش‌آموزان و دانشجويان و مردم دانمارك دانست. اين كتاب مصور است و پاسخ به اهانت اين كشور به مقدسات اسلامى، به منظور اطلاع‌رسانى منتشر شده است.

حماسه امام حسين(ع)؛ اين كتاب مجموعه سروده‌ها ومراثى قاضى نذر الاسلام، شاعر بنگلادشى است، اين شاعر آثار و اشعار فراوانى در باب اهل بيت (عليهم السلام) به ويژه امام حسين دارد.

سلامت نوزايشى و حقوق بشر؛ نظام‌هاى مراقبت بهداشتى، مبانى حقوقى و قانونى، اصول حقوق بشر، تكميل حقوق بشر و مسائل حقوقى، مطالعات موردى و انتخاب فردى، برخى فصل‌هاى تشكيل دهنده اين كتاب است كه تاليف ربكا كوك، برنارد ديكنز و محمود فتح الله است و انتشارات دانشگاه آكسفورد، به تازگى وارد بازار نشر كرده است.

لايب نتيز، طبيعت و آزادى؛ اين كتاب مجموعه‌اى از مقالات معروف‌ترين لايب نتيز شناسان است كه دونالد راچر فورد و جى. اى. كادر آن را گرد آورده‌اند. مارك كالستاد، كريستيامرسر، ساموئل لوى و كاترين و ويلسون، نويسندگان مقالات اين مجموعه‌اند. اين كتاب را انتشارات دانشگاه آكسفورد به چاپ رسانده است.

نام کتاب : پگاه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 177  صفحه : 8
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست