صلوات الله و سلامه علی جمیع الأنبیاء والمعصومین،....لا سیّما نبیّنا محمّدٍ و علی أهل بیته الطّاهرین- علیهم السّلام- .
شماره12
مجلّه ی اخلاق، تقدیم خداوندان فضل و فضیلت می گردد؛ و هرچند براستی خود
را صدر نشین محفل پژوهش نمی بیند، اما امید که قدریافته، به مطالعه ی
همانان درآید.
در
سخنی که در پیش نوشت شماره پیشین این مجلّه، با خواننده ی ارجمند و صاحبان
قلم و پژوهشگران حوزه ی اخلاق رفت، به تلخی از قلّت پژوهش در این حوزه ی
معرفتی یادکردیم. اکنون و در این سرمقاله، مقدّمه پیشین را به ذکر دو نکته،
می آرایم:
گذشته
از ارتباط وثیق علوم با یکدیگر– دست کم در دو حوزه ی کلان «علوم عقلی»
و«علوم نقلی»،که تحقیق درهر یک، باعث فراخ شدن عرصه ها در دیگر علوم،
پیدایش گزاره های جدید آن ها، و یافتن مدل ها، شیوه ها و پاسخ های نو به
پرسش های جدید مي گردد، و از این رو پژوهش در تمامی حوزه های علمی/
معرفتی را ضروری می نماید؛ دلبستگیِ فعّالان در عرصه ی اخلاق به دیگر علوم-
و بویژه علوم اسلامی- ما را بر آن می دارد که اندکیِ پژوهش در آن حوزه ها
را نیز، به دریغ و اندوه بنگریم و به تلخی یادکنیم و امید به گسترش پژوهش
در تمامی شاخه های علوم انسانی/ اسلامی- که حوزه ی علمیِ ماست- ببریم. با
اینهمه امّا ، باز نمی توان از تذکّرضرورت پرداختن به پژوهش های اخلاقی،
دست کشید؛ چه«فقه الله الاکبر»، تنها حوزه ای است که آثار عملی آن در
تمامیاندیشه ها و اعمال یکان یکان افراد سطوح جامعه- از رأس هرم تا تمامی
اجزای قاعده ی آن- امکان حضور می یابد، و حتّی «فقه اصغر» را نیز- از
فقیهان ومقلَّدان، تا مؤمنان و مقلِّّدان - در پوشش می گیرد. از این رو،
مجلّه ی اخلاق هرچند سر در پی ستبری پژوهش در تمامی حوزه های علوم دارد،
امّا دل در گرو فراخی بستر پژوهش، در این حوزه ی خاص بسته است.
2-
هرچند در برخی از دیگر شاخه های علوم انسانی- همچون علوم سیاسی- ،نمی توان
از پیشینه ای وسیع در حوزه ی معرفتیِ شرقی/ اسلامی نشان جست؛ امّا حوزه ی
علم اخلاق در دو ساحت:
الف: اندیشه های اخلاق پژوهان پیشین-که بویژه در حوزه ی علوم اسلامی سخت غنی است و بارور-؛
ب:
پژوهش های اخلاقی معاصر و بررسی مدارس اندیشه ی اخلاقی در مغرب زمین، به
گونه ای است که می توان بر آن اساس پژوهش هایي استوار قلمبند کرد، و دو
حیطه ی اخلاق نظری و عملی را، در فضای نظری و عملیِ جامعه اسلامی، بیش از
پیش فعّال نمود؛ و تأثیر این امر در بازپروری، پویایی، سلامت و استحکام
تمدن اسلامی-که همگان دل به تجدید آن بسته ایم- نه آن چنان است که نیازی به
تذکار داشته باشد.
«مجلّه
ی اخلاق» با اتّکا به فضل خداوند متعال، امید می برد که از یاری اصحاب
فضیلت و مکرُمت بهره برد، و نقش خود را در این راستا به انجام رساند.