responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اخلاق نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 1  صفحه : 1
سخن مجله
زادهوش محمد رضا

سخن مجله

الحمد للّه ربّ العالمين

و الصلاة و السّلام على نبىّ الرّحمة و قائد الخير و مفتاح البركة

محمّد و آله المعصومين

سپاس فراوان خداى متعال را كه توفيق يافتيم شمارگانى چند از مجلّه‌ى حوزه اصفهان را منتشر و به ساحت فرهيختگان، به ويژه حوزويان و دانشگاهيان، تقديم نماييم.

انگيزه‌ى اوليّه‌ى ما از تأسيس يك نشريه فراهم ساختن زمينه‌اى براى شناسايى، رشد و بالندگى فضلا و طلاب جوان، تقويت روحيّه‌ى پژوهش و نويسندگى و ايجاد مسيرى براى ارتباط حوزه‌ى كهن و اصيل اصفهان با ساير مجامع و مراكز علمى و فرهنگى بود.

اگرچه تا حدى به اين خواسته‌ها دست يافتيم و بحمداللّه شمارى از دانش‌آموختگان حوزه خود را در اين عرصه يافتند و شكفتند ولى دريافت مقالات متعدد از سوى اساتيد و پژوهشگران به ويژه دانشگاه اصفهان ـ كه پيوندى عميق با
حوزه دارد و بسيارى از فرهيختگان حوزوى را در خود جاى داده است ـ اين نشريه را به مجله‌اى علمى ـ تحقيقى مبدّل ساخت و به منّ و كرم الهى در كنار ساير مجلات علمى و پژوهشى كشور، تحسين بزرگانى از دوردست‌ها را با خود همراه ساخت.

پس از انتشار دوازده شماره از «حوزه اصفهان» شوراى مطبوعات دفتر تبليغات اسلامى كه اعضاى آن مديران شانزده مجله‌ى اين نهاد فرخنده مى‌باشند مقرر ساخت مجلاتى كه به طور عمومى منتشر مى‌شوند، موضوع مشخّصى كه تخصّصاً بدان پرداخته نشده است را محور قرار دهند تا علاوه بر تأمين نياز در همان حوزه‌ى خاص، از هم‌پوشانى با ساير نشريات پرهيز شود.

خوشبختانه از بين پيشنهادات مطرح شده و پس از بررسى‌هاى كارشناسانه، تصميم بر آن شد دفتر تبليغات اسلامى اصفهان مجله‌اى در موضوع اخلاق تهيه و منتشر نمايد.

اكنون با پايان انتشار مجله‌ى «حوزه اصفهان» مفتخريم اوّلين شماره‌ى مجلّه‌ى تخصصى اخلاق را به محضر خوانندگان ارجمند تقديم نماييم.

با عنايت به اين كه:

1ـ شناساندن، تقويت و نهادينه كردن خصيصه‌هاى پسنديده‌ى نفسانى، ايجاد و تعميق ملكات فاضله، تحذير از صفات ناپسند، تحريض بر اصلاح درون، قلع و قمع رذايل اخلاقى و پاك‌سازى خانه‌ى دل از آلودگى‌هاى روحى از اهداف بلند و ممتاز بعثت انبياى الهى و بلكه اصلى‌ترين مقصود آنان بوده است.

2ـ قرآن كريم، به عنوان منشور كامل و منبع سرشار تربيت و تهذيب نفوس، كلام انسان‌ساز اولياى معصومين عليهم‌السلام، آثار قويم و اصيل اخلاقى موجود و به جاى مانده از عالمان، و اسوه‌هاى ماندگار از سلف صالح سرمايه‌هاى گرانى است كه طرح و تنقيح و عرضه‌ى شايسته‌ى آنها مى‌تواند به شكستن بن‌بست‌هاى اخلاقى در دنياى
معاصر و تعالى اخلاق بينجامد.

3ـ انسان امروز على رغم بهرمندى از رفاه و امكانات نتوانسته است از حيات طيّبه برخوردار و كامياب شود، ضعف و انحطاط اخلاقى جوامع بشرى را در عصر حاضر فرا گرفته و مشكلات فراوان اخلاقى در جامعه‌ى اسلامى ما نيز به روشنى پيدا و رنج‌آور است.

4ـ رهزنان و سوداگرانى كه ـ با عنايت به خلأ موجود در عرصه‌ى اخلاق و عطش شديد مردم، به خصوص نفوس پاك جوانان ـ براى طرح ادعاهاى بى‌اساس، تأسيس مكاتب متعدّد، گاه با حربه‌ى دين و گاه ترويج اباحيگرى، زمينه‌هايى براى مقاصد خود مى‌يابند و به سودجويى‌ها و سوءاستفاده‌هاى خطرناك دست مى‌زنند.

ضرورت پرداختن به موضوع اخلاق را دوچندان مى‌سازد. بر اين اساس، مجله‌ى «اخلاق» از تمامى صاحب‌نظران و پژوهشگران محترم يارى مى‌طلبد و از خوانندگان گرامى نيز انتظار دارد نظرات خود را در مورد مطالب مجله ابراز فرمايند و ما را در بارور ساختن اين نهال نوپا مدد رسانند.

نام کتاب : اخلاق نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 1  صفحه : 1
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست