كتاب اللّه و اهل بيت(ع) فى حديث الثقلين, تحقيق: لجنة التحقيق في مسئلة الامامة, قم, دليل, 1422هـ.
انسان, با آدم صفى(ع), حركت تكامليِ خويش را آغاز كرد. با نوحِ نبى(ع), به تطهير زمين پرداخت. با ابراهيم خليل(ع), پا به بتخانه نمروديان گذاشت و بتها را شكست. با موساى كليم(ع), به انقلابى راستين دست زد, و سه طاغوت (سياسى, اقتصادى و فرهنگى) را برانداخت. و با عيساى مسيح(ع), پا به دايره مدنيّت دينى نهاد……ليكن با اينهمه, هنوز مستعدّ (نزول قرآن) نگشته بود. موسى(ع) در يك تجلّى الهى به كوه از پاى درآمد و بيهوش گشت.1 و قرآن بيش از شش هزار تجلّى است.2 و حقيقت كامله اى ـ اكمل همه هستها و هستيها ـ مى خواهد, تا هيمنه اين تشعشع اعظم را برتابد, و مطلع تابشهاى بس گران قرآن قرار گيرد, و نيوشاى (قول ثقيل)3 باشد.
…روزگارانى گذشت, و ميلاد بزرگ تحقّق يافت; و سپس محمّد(ص) در چهل سالگى مبعوث گشت, و آيات (قرآن كريم) فرود آمد, و (حيثِ عقليِ) انسان دگرگون شد; يعنى عقل انسان, مخاطب به خطايى چونان خطاب هاى (قرآن) قرار گرفت. و معرفت, به عمق عقول راه يافت (ويُثيرُوا لَهُم دَفائنَ العُقول).4 و اين چگونگى (نزول قرآن و رسيدن آن به دست انسان), بواسطه قرب جمالى و جلالى كاملِ حقيقتِ محمّديّه صورت گرفت.
و چنان امر عظيم و نعمت بزرگ بود, كه خداى سبحان بر بشريّت منّت نهاد >لَقد مَنَّ اللهُ عَلى المؤمنين…وأنْذِرْ عشيرتَكَ الأقرَبينلِيَقُومَ النّاسُ بالقِسط;19 قُل: أمَرَ رَبّي بالقِسطاعدِلُوا هُو أقرَبُ لِلتَّقوىفَاسْئَلُوا أهلَ الذّكر…قُل: سيرُوا في الأرض, فَانظُروا كيفَ بَدَأ الخلقَ33…؟!يا أيُّهَا الذين آمَنُوا, اتَّقُوا الله, وكُونُوا مَعَ الصّادقين