responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آیینه پژوهش نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 7  صفحه : 2

اقتراح




بانيان و دست اندر كاران اين مجله از آغاز بر اين باوربودند كه نقد در پيرايش و تصحيح و تعميق انديشه ها و حيات علمى هر جامعه, نقش بنيادينى را ايفا خواهد كرد. اما از سوى ديگر نيز مى دانستند كه فضاى علمى در اين سامان, خاصه در حوزه ها, براى شنيدن سخنها و انتقادها چنان كه بايد و شايد فراهم نيست. اكنون كمابيش ديده مى شود كه سخنى نو, تحقيقى جديد و عرضه حاصل پژوهشى كه نامأنوس مى نمايد, بسيارى را برمى آشوبد و اگر آنچه ياد شد در حوزه دين , مفاهيم دينى و عقايد مكتبى باشد, گويا بسيارى برنمى تابند. و سوگمندانه نه تنها به نقد و تحليل عالمانه ـ اگر آنچنان مطالب عالمانه باشد ـ نمى پردازند; بلكه با پيرايه هاى بسيارى ـ كه هرگز در شأن محيط علم و تحقيق نيست ـ در حذف آنها مى كوشند.
ما بر اين باور هستيم كه اگر فضايى آكنده از شرح صدر به وجود آيد و عالمان و مؤلفان نقد را جدّى بگيرند و براى هيچكس عصمت علمى و فكرى قائل نشوند و آثار خود را ـ نه در شعار, كه در عمل ـ قابل نقد و ايراد بدانند و نقد را كوششى در جهت پيرايش و آرايش نگاشته خود تصور كنند, نقد و انتقاد, رشد خواهد يافت و ظاهر دلهره آفرين آن خواهد شكست. و اگر عالمان و مؤلفان رشد علم را در عرضه انديشه هاى جديد و بر اساس جاريهاى زمان بدانند ـ كه گاه لازمه اش لغزشهاست ـ آنگاه از سر سوز و به انگيزه رشد دانش و بالندگى تحقيق و پيرايش هر چه بيشتر فرآيند پژوهشها, به نقد عالمانه برخواهندخاست
و تلاش خواهند كرد كه هماره انديشه با انديشه رويارو بشود, و نه انديشور با انديشور.
از ا ين رو براى بهره ورى هر چه بيشتر از تجربه ها و ديدگاهها, آينه پژوهش, گاه موضوعى را به اقتراح و نظرخواهى خواهد گذاشت. اميد است از تضارب آراء, نتايج سودمند و كارآمدى به دست آيد.
در اين شماره, موضوعات ذيل به اقتراح و نظرخواهى دانشوران گذاشته مى شود. خواهشمند است نظريات خود را مستند و با كاويدن وضع موجود, به دفتر مجله ارسال داريد. انتخاب بيشتر از يكى از موضوعات ذيل بى اشكال است.
اهميت و لزوم شرح صدر در مسائل فكرى
تأثير نقد در اصلاح انديشه ها
آيين نقد انديشه ها
تأثير نقد در سلامت حيات علمى جامعه
دلايل مخالفت با انديشه ها و آراء جديد
دلايل مخالفت با نقد آثار بزرگان علمى
لزوم برخورد انديشه با انديشه
تعصب و تسامح
قشريگرى و نشانه هاى آن
اشكال ِبسندگى به انديشه ها و آراء گذشته
هوچيگرى و عوامفريبى در نقد
نقد علمى, نقد غيرعلمى
مشخصات روحيه علمى آينه پژوهش

نام کتاب : آیینه پژوهش نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 7  صفحه : 2
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست