responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آیینه پژوهش نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 16  صفحه : 19

اخبار درگذشت ها


درگذشت آيت الله حاج شيخ مهدى نوغانى
مرحوم آيت الله حاج ميرزا مهدى نوغانى ـ طاب ثراه ـ سال 1345 در مشهد مقدس به دنيا آمد. پدرش حضرت آيت الله حاج ميرزاعلى اكبر نوغانى (1300 ـ 1370ق) مؤلف( سه مقاله) و( دو مقاله) يكى از برترين عالمان خراسان به شمار مى رفت.
فقيد سعيد پس از پشت سر نهادن دوران كودكى، به فراگيرى علوم دينى روى آورد. ادبيات را در محضر اديب نيشابورى به اتمام رسانيد و سپس به مجلس درس پدرش و مرحوم آيت الله العظمى ميلانى حاضر شد و از خرمن دانش آن بزرگان بهره ها برد. پس از اتمام تحصيلات به تدريس روى آورد و سال هاى بسيار به تعليم فقه، اصول و تفسير پرداخت و از اين رهگذر شاگردان بسيارى را پرورش داد. آن مرحوم علاوه بر تدريس، به اقامه جماعت، ارشاد و راهنمايى مردم، تبليغ مبانى مذهب، و سرپرستى مؤسسات خيريه نيز پرداخت.
(مؤسسه خيريه حضرت ولى عصر) نهادى است كه با پايمرى آن بزرگمرد كار رسيدگى به امور مستمندان، ايتام و بيماران را بر عهده گرفته و چراغ زندگى را در خانه بسيارى از محرومان روشن نموده بود. وى با شروع حركت مرم مسلمان و آغاز انقلاب اسلامى در مشهد، پيشاپيش مردم با دستگاه استبداد به مبارزه برخاست و هماره نامش در ذيل اعلاميه هاى روحانيت مبارز مشهد ديده مى شد.
سرانجام روز جمعه 15 آبان 1371 (10 جمادى الاول 1314) و در 68 سالگى، نداى قدسيان را به گوش جان شنود و رخ در نقاب خاك كشيد. درگذشت آيت الله سيدمرتضى موحد ابطحى
آيت الله حاج سيد مرتضى موحد ابطحى در سال 1323 قمرى در اصفهان پا به عرصه وجود نهاد. نوجوانى بيش نبود كه در محضر اساطين دانش چون حضرات آقايان استاد جلال الدين همايى، ميرزا احمد شهيدى، ميرزا محمدتقى موسوى احمدآبادى (صاحب مكيال المكارم و پدر همسر خويش) و آقا سيد مهدى درچه اى، زانوى ادب به زمين زد و به آموختن دروس سطح مشغول شد. پس از اتمام سطح به درس خارج حضرات آيات سيد محمد و سيدعلى نجف آبادى، شيخ محمدرضا مسجدشاهى، شتافت و مبانى فهى و اصولى خويش را تكميل نمود و همزمان از محضر آقا شيخ محمود مفيد (حكمت و كلام) شيخ محمدباقر قزوينى (هيئت) و ميرزا ابوالقاسم طبيب (طب سنتى) رافرا گر فت.
آن مرحوم پس از تحصيلات، رو به تدريس آورد و در مدرسه صدر به تدريس دوره سطح پرداخت و ده ها شاگرد تربيت كرد. وى از حضرات آيات شيخ آقا بزرگ تهرانى، محدث قمى، سيدمحمدتقى موسوى احمدآبادى (صاحب مكيال المكارم) و مرعشى نجفى (كه اجازه ايشان مديح است، يعنى مرحوم آيت الله مرعشى نيز از او اجازه اخذ كرده) اجازه روايت و از آيات عظام سيدابوالحسن اصفهانى، بروجردى و ملامحمدحسين فشاركى اجازه امور حسبيه را دريافت كرد. از آثار ايشان مى توان ديوان اشعار، رساله هاى گوناگون در حديث، تاريخ، كلام، ادعيه و احراز، طب و زيارات را نام برد. آن مرحوم سرانجام پس از عمرى سرشار از توفيق در نود سالگى، در تاريخ نهم جمادى الثانى 1413 (13 آذرماه 1371) دار فانى را وداع گفت و به اجداد طاهرينش پيوست. درگذشت آيت الله سيدمحمدحسن ميرجهانى
آيت الله حاج سيد محمدحسن ميرجهانى طباطبايى اصفهانى در ذى القعده 1319 در روستاى محمدآباد اصفهان در بيت دانش و تقوى ديده به جهان گشود. پنج ساله بود كه به مكتب رفت و تا هفت سالگى، قرآن، خواندن و نوشتن و برخى از كتاب هاى فارسى را فرا گرفت و پس از آن به آموختن ادبيات عرب پرداخت و سپس براى ادامه تحصيل به اصفهان آمد و در مدرسه صدر نزد مرحوم معلم حبيب آبادى (صاحب مكارم الآثار) و اساتيد ديگر چون مرحوم آيت الله سيدابوالقاسم دهكردى و آيت الله حاج شيخ محمدعلى فتحى دزفولى، به تكميل معلومات خود پرداخت و با اتمام سطوح عالى به محضر حضرات آيات عظام شيخ محمد مسجدشاهى (صاحب نقد فلسفه داروين) و آخوند ملا محمدحسين فشاركى شتافت و مبانى فقهى و اصولى خود را در درس آن دو بزرگ استوار ساخت.
آن مرحوم در سال 1346 به نجف رفت. در آنجا به استفاده از محضر پر فيض حضرات آيات عظام، آقا ضياء عراقى، سيد ابوالحسن اصفهانى و شيخ عبدالله مامقانى پرداخت در سلك خواص اصحاب آيت الله اصفهانى درآمد. پس از سالى چند، براى ترويج دين به اصفهان و پس از فوت پدر بزرگوارش (مرحوم علامه ميرسيدعلى محمدآبادى اصفهانى) به مشهد مقدس رفت و چندى پس از آن به تهران آمد و به رهبرى فكرى تشنگان علم و دانش، اقامه جماعت، تأليف و تصنيف و وعظ و ارشاد اشتغال ورزيد.
آن مرحوم پس از 94 سال زندگى و ارائه ده ها خدمت دينى و مذهبى، سرانجام در روز چهارشنبه 25 آذر 1371 (21 جمادى الثانى 1413) بدرود حيات گفت و در مسجد جامع اصفهان، در جوار مقبره علامه مجلسى، به خاك خفت.
از ويژگى هاى آن فرزانه مرد، عشق به آستان اهلبيت (ع) زهد و قناعت، تقوا و تهجد، مداومت بر اذكار و اوراد، همت بلند و فناى در حضرت بقيةالله را مى توان نام برد. برخى از آثارش ـ كه شاهد اطلاعات وسيع و معلومات گسترده اش در علوم گوناگون است ـ عبارتند از:
1. مصباح البلاغه (مستدرك نهج البلاغه) در دو جلد ؛ 2. كنوزالحكم و فنون الكلم (خطبه ها و سخنان امام مجتبى (ع)؛ 3. روايح النسمات (شرح دعاى سمات)؛ 4. نوائب الدهور (در علائم ظهور) در چهار جلد؛ 5. ولايت كليه در دو جلد؛ 6. لوامع النور فى علائم الظهور (به عربى)؛ 7. ديوان اشعار؛ 8. گنجينه سرور؛ 9. گنج رايگان (در علم غريبه)؛ 10. سعادت ابدى؛11. الدرّ المكنون (در تاريخ ائمه اطهار به عربى)؛ 12. احكام رضاع؛ 13. رساله در نجوم و فلكيات؛ 14. شهاب ثاقب؛ 15. الجنة العاصمة (زندگانى حضرت فاطمه (س)؛ 16. مقامات اكبريه (زندگانى حضرت على اكبر)؛ 17. مقلاد الجنان (ادعيه و زيارات)؛ 18. ذخيرة المعاد (ادعيه و آداب ساعات)؛ 19. انساب سادات؛ 20. تفسير بعضى از سوره هاى قرآن؛ 21. البكاء على الحسين؛ 22. سبيكة الذهب. درگذشت استاد ابوالقاسم حالت
استاد ابوالقاسم حالت، شاعر، مترجم و محقق توانا بر اثر عارضه سكته قلبى، دارفانى را وداع گفت. ابوالقاسم حالت در سال 1298 شمسى در تهران متولد شد. او به زبان هاى انگليسى و عربى تسلط كامل داشت و ترجمه منظوم او از سخنان مولاى متقيان حضرت على (ع) از آثار ماندگار ادب فارسى است.
شعر فارسى در دوران معاصر، شايد كمتر كسى چون حالت را به خود ديده باشد و توانايى او در سرودن شعر در قالب هاى مختلف شعرى زبانزد خاص و عام بود. شادروان حالت در اشعار طنز و فكاهى سرآمد طنزسرايان متأخر بود.( بحر طويل) را او ابداع كرد در مطبوعات طنز كشور جايگاه خاصى دارد.
ابوالقاسم حالت همه عمرش را در كار سرودن شعر، ترجمه و تحقيق گذراند و بيش از چهل كتاب از خود به يادگار گذاشت.
او سراينده نخستين سرود جمهورى اسلامى ايران بود كه بيش از 13 سال به گوش مردم ايران و جهان رسيد.
شادروان حالت از همكاران مجله فكاهى( توفيق) و عضو هيأت تحريره مجله( گل آقا) بود كه آثارش را با نام هاى مستعارى چون( خروس لارى) و( هدهد ميرزا) عرضه مى كرد.
ابوالقاسم حالت عضو شركت ملى نفت ايران بود و در سال 1352 بازنشسته شد.
شادروان حالت در زمينه طنز و فكاهه آثار بسيارى منتشر كرده است كه مهمترين آنها عبارتند از: گلزار خنده، فكاهيات حالت، ديوان ابوالعينك، ديوان شوخ، ديوان خروس لارى، بحرطويل هاى هدهدميرزا، عيالوار، رقص كوسه و مقالات طنزآميز كه اين مقالات در هشت مجلد انتشار يافته است.
از ديگر آثار شادروان حالت، ترجمه هاى او از عربى و انگليسى است. در زمينه ترجمه از عربى مى توان به فروغ بينش (سخنان حضرت محمد (ص)) شكوفه هاى خرد (سخنان حضرت على (ع)) ، راه رستگارى (سخنان امام حسين (ع))، كلمات قصار على بن ابن طالب (ع)، كلمات قصار حسين بن على (ع) و ترجمه تاريخ كامل ابن اثير اشاره كرده.
تاريخ فتوحات مغول، تاريخ تجارت، ناپلئون د رتبعيد، زندگى من (مارك تواين)، زندگى بر روى مى سى سى پى، پيشروان موشك سازى، بهار زندگى جادوگر شهر زمرد و بازگشت به شهر زمرد از آثارى هستند كه بوسيله شادروان حالت از زبان انگليسى به فارسى برگردانده شده است.

فرهنگي
بزرگداشت محمدبن حكيم، مفسر كبير قرآن در چين
رايزنى فرهنگى جمهورى اسلامى ايران از چين به منظور. تحليل از محمدبن حكيم، مفسر قرآن كريم در چين، اقدام به تهيه سنگ بناى يادبودى براى نصب بر مزار اين عالم دانمشند نمود كه در تاريخ پانزدهم دى ماه سال جارى به مناسبت بزرگداشت اين شخصيت بزرگ اسلامى بر مزار وى نصب گرديد.
محمدابن حكيم كه به زبان چينى وى را( چانگ جى ماى) مى نامند، در چهاردهم ربيع الاول 1019 در اصفهان به دنيا آمد. نياكان وى در اصل از اهالى سمرقند بودند، وى در نه سالگى به چين رفت و تا پايان عمر در دهكده اى از توابع استان شاندونگ زندگى كرد و سرانجام در پنجم محرم 1081 در همان مكان وفات يافت. محمدابن حكيم، قرآن و علوم مربوط به آن را نزد اساتيدى مانند مارجى اووچانگ شائوس فرا گرفت و پس از آن به تدريس پرداخت.
محمدابن حكيم كتاب معروف دستور زبان فارسى را به زبان چينى تأليف نمود. مسجد بزرگ غرب استان چى نينگ نيز به سرپرستى ايشان ساخته شد. او تمام زندگيش را وقف تعليم و تربيت مسلمانان و نيز تقويت وحدت مسلمانان چين و جهان نمود.
به گزارش روابط عمومى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى به زودى سرگذشت اين عالم اسلامى به صورت فيلم درخواهد آمد. برگزارى سمينار كامپيوتر و علوم اسلامى
در تاريخ 17 و 18 دى ماه سال جارى، همزمان با ميلاد اميرالمؤمنين (ع) به همت مركز تحقيقات كامپيوترى علوم اسلامى سمينار كامپيوتر و علوم اسلامى در شهر مقدس قم به منظور سازماندهى و هماهنگى تحقيقات كامپيوترى مراكز مختلف در زمينه علوم اسلامى، استاندارد كردن تحقيقات كامپيوترى، اتخاذ وحدت روش در امور فنى، ارتقاء دانش و تكنيك، استخدام كامپيوتر در علوم اسلامى و استفاده از نظريات و پيشنهادها و انتقادات صاحبنظران و متخصصين در امور تحقيقاتى و فنى كامپيوتر برگزار گرديد.
برخى از سخنرانان اين سمينار عبارت بودند از: آيت الله جوادى آملى و حجت الاسلام رى شهرى، مرواريد (از بنياد فرهنگ انقلاب اسلامى)، عميد زنجانى، عراقى (از سازمان تبليغات اسلامى)، مهدى پور (از پژوهشكده باقرالعلوم). مجموعه موضوعات سخنرانان عبارتند از:
نقش كامپيوتر در خدمات رسانى به علوم اسلامى، ارزيابى روش هاى تهيه معجم الفاظ و نقش اعراب و كيفيت تميز مشتركات و سيستم مترادفات در آن، ارزشيابى روش هاى استخراج موضوعات نمايه سازى و ارتباط معجم موضوعات و الفاظ، معجم رجال؛ حفاظت اطلاعات و امنيت كامپيوتر، روش هاى ورود اطلاعات، نحوه ارتباطات و هماهنگى مؤسسات و معرفى مراكز و مؤسسات تحقيقاتى ـ كامپيوترى.
سمينار فوق با قرائت بيانيه اى در عصر روز جمعه 18 دى ماه به كار خود پايان داد. برگزارى مراسم پايانى اولين نمايشگاه كتاب هاى آموزشى و پژوهشى روابط بين الملل
بعد از ظهر روز پنجشنبه 23 آبان، مراسم پايانى اولين نمايشگاه كتاب هاى آموزشى و پژوهشى روابط بين الملل با حضور آقاى عباس ملكى معاون آموزش و پرورش وزارت امورخارجه و آقاى امير نمازى مدير عامل مؤسسه چاپ و انتشارات اين وزارت خانه و مديران مؤسسات انتشاراتى شركت كننده در اين نمايشگاه، در محل نمايشگاه برگزار گرديد.
نخست آقاى نمازى گزارش مبسوطى در مورد فعاليت نمايشگاه مزبور ارائه كردند؛ سپس آقاى ملكى ضمن اظهار قدردانى از برگزاركنندگان و شركت كنندگان در اين نمايشگاه، مؤسسات انتشاراتى را به فعاليت بيشتر در زمينه تشكيل نمايشگاه هاى آتى در داخل و خارج از كشور و تلاش در بهينه سازى سطوح كيفى و كمى كتاب در زمينه هاى مختلف و خصوصاً ايجاد تسهيلات و امكانات بيشتر براى علاقه مندان به كتاب، ترغيب و تشويق نمودند. در پايان ايشان ضمن آرزوى موفقيت براى تمامى ناشران، به ناشران شركت كننده در اين نمايشگاه لوح تقدير اهدا كردند.
اين نمايشگاه با همت مؤسسه چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه به مناسبت گرامى داشت 13 آبان، سالروز مبارزه با استكبار جهانى، در محل نمايشگاه و فروشگاه مركزى اين مؤسسه به مدت ده روز برگزار گرديد.
در اين نمايشگاه بيش از 2500 عنوان كتاب در زمينه هاى مختلف، خاصه علوم انسانى، ارائه گرديد؛ امكانات و تسهيلات بى سابقه از جمله تخفيف ويژه و ديگر موارد و همچنين فضاسازى زيباى نمايشگاه و ارتباط صميمانه مراجعين با مسؤولين غرفه ها و ساير خدمات مورد لزوم در اين نمايشگاه ازجمله فعاليت هاى مؤثر نمايشگاه مزبور بود كه در نتيجه موجب گرديد كه نه تنها علاقمندان به كتاب و كتاب خوانى براى تهيه كتاب هاى مورد نياز خود از اين فرصت بهره گيرى كنند، بلكه از آن استقبال گرمى به عمل آورند. انتصاب 9 تن از فضلاى حوزه هاى علميه از سوى رهبر انقلاب برا ى پاسخ گويى به مسائل و نياز هاى روز
حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى و ولى امر مسلمين طى حكمى هيئتى از صاحبنظران و فضلاى برجسته حوزه هاى علميه را به منظور بررسى موضوعات و مسائل جديد فقهى و تهيه پاسخ فقهى عالمانه و محققانه به مسائلى كه وضع كنونى جهان و پيشرفت هاى علمى نو، براى فرد و جامعه مسلمانان مطرح مى سازد منصوب فرمودند.
متن حكم مقام معظم رهبرى به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
خداى متعال را سپاس گزاريم كه در اين زمان توفيق و فرصت آن را عطا فرموده است كه فقه اماميه كه مبتنى بر تعاليم مكتب اهل بيت مطهر نبى اكرم صلى الله عليه و آله است، در مجامع علمى جهان اسلامى مطرح شود و مبانى فقهى و تحقيقات و نظريات علمى فقهاى عالى مقام شيعه كه از مواريث گران بهاى جوامع اسلامى است، در منظر خبرگان و محققان فقه اسلام، مورد تحسين و اعجاب صاحبنظران فرق اسلامى قرار گيرد. در سال هاى اخير نمايندگان جمهورى اسلامى در مجامع فقهى بين المللى، توانسته اند سهم مهمى در طرح و حل سوال هاى فقهى امروز بر عهده گيرند و پاسخ گويى به نياز هاى كنونى فرد و جامعه مسلمان از ديدگاه شريعت اسلام را تسهيل كنند.
اكنون به نظر مى رسد كه براى تكميل اين نقش مهم و ايفاى رسالتى كه بر دوش علماى امت در تنقيح موضوعات و احكام اسلامى قرار دارد لازم است هيئتى از صاحبنظران و فضلاى برجسته حوزه هاى علميه تشكيل شود تا موضوعات و مسائل جديد را مشتركاً مورد تدفيق و بررسى قرار دهند و ناب ترين دستاوردهاى فقه اماميه را براى طرح در مجامع فقهى بين المللى، آماده سازند.
دستور كار اين هيئت عمدتاً پاسخ فقهى عالمانه و محققانه به مسائلى است كه وضع كنونى جهان و پيشرفت هاى علمى نو به نو، براى فرد وجامعه مسلمان امروز مطرح مى سازد. لكن ثمرات و دستاوردهاى چنين هيئتى با بركتى بى شك در اين امر منحصر نمانده و ان شاءالله بر مراكز فقهى داخل كشور نيز تأثير و تأثرمتقابل خواهد داشت.
حضرات حجج اسلام و آيات: سيد مهدى روحانى، احمد ميانجى، محمد مؤمن، سيدمحمود هاشمى، سيدكاظم حائرى، سيدمحمد خامنه اى، محمدابراهيم جنّاتى، حسن جواهرى و محمدعلى تسخيرى را به عنوان اولين اعضاى اين هيئت منصوب مى كنم و اميدوارم تحت توجهات حضرت بقيةالله ارواحنا فداه، آقايان نامبرده كه بحمدالله از صلاحيت و برجستگى برخوردارند به تشكيل سرآغاز مباركى براى اين هيئت و اين اقدام توفيق يابند.
سيد على خامنه اى، 8/ 10/ 71 بيانيه مؤسسه وحيد بهبهانى درباره نشر آثار وى
مؤسسه علامه مجدد وحيد بهبهانى، طى بيانيه اى اعلام كرد كه در نظر دارد كليه آثار آن مرحوم و خاندان وى را منتشر كند. متن بيانيه به شرح ذيل است.
با نهايت مسرت به استحضار عموم علماء و محققين و كليه مؤسسات تحقيقاتى مى رساند كه مؤسسه علامه مجدد وحيد بهبهانى در نظر دارد تمامى آثار علمى استاد كل وحيد بهبهانى و ساير علماى بيت ايشان را تحقيق و عرضه نمايد. از آنجا كه اين مؤسسه، اخيراً به ذخيره عظيمى از منابع و مخطوطات دست يافته، از كليه محققين تقاضا مى شود چنانچه كتاب و يا رساله اى در دست تحقيق و يا چاپ داشته، و يا تصميم به طبع اثرى از ايشان دارند به آدرس ذيل با ما هماهنگى نموده تا از دوباره كارى جلوگيرى شده و احياناً از منابع ياد شده بهره مند شوند.
مؤسسه علامه مجدد وحيد بهبهانى، قم، صندوق پستى 37185 ـ 581 انتشار مجله ميقات حج
نخستين شماره مجله ميقات حج، فصلنامه حوزه نمايندگى ولى فقيه در امور حج و زيارت، در پاييز سال جارى در 196 صفحه به قطع وزيرى منتشر شد. كليه مقالات اين مجله يكسره به مسائل مربوط به حج و جوانب گوناگون آن پرداخته است. عناوين برخى از مقالات آن عبارت است از: ويژگى هاى حج ابراهيمى از ديدگاه حضرت امام خمينى قدس سره، حج در كلام رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت آيت الله خامنه اى مد ظله، اسامى كعبه در قرآن، استطاعت چيست؟ حج در سيماى ادب فارسى، تقريب بين شيعه و سنى در مناسك حج، جايگاه حج در انديشه اسلامى، خاندان ابوسعد ورامينى و تلاش براى آبادانى حرمين شريفين، شنيدنى هاى سفر حج.
نشانى مجله: تهران، خيابان آزادى، نبش خوش، سازمان حج و زيارت. انتشار مجله تبيان
نخستين شماره مجله تبيان در دى ماه سال جارى در 60 صفحه منتشر شد. صاحب امتياز و مدير مسئول آن سيدموسى موسوى است و هر دو ماه يكبار منشر مى شود.
اين مجله سابقاً با نام بيان زير نظر مركز بزرگ اسلامى غرب كشور انتشار مى يافت با توجه به تشابه اسمى با نشريه فارسى زبان ديگرى به همين نام ونداشتن مجوز رسمى از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى و … براى مدتى تعطيل و هم اكنون با نام جديد و روش جديد زير نظر مقام معظم نمايندگى ولى فقيه در منطقه كردستان انتشار مى يابد.
در يادداشت اين شماره آمده است: اين بار (بيان) (تبيان) گرديد تا بيانى باشد بليغ، زيرا كثرت حروف و زيادت لفظ، دليل بر كثرت معنى است و از طرفى ميان (بيان) و (تبيان) يكنوع جناس ناقص هم وجود دارد، با اين اميد كه مندرجات و مطالب مجله (تبيان) اين بار غنى و پربارتر از محتواى نشريه بيان باشد. هر چند نشريه به خاطر داشتن مجوز، طيف وسيعى از مخاطبين را دربر مى گيرد، اما در نظر است بيشتر براى منطقه غرب كشور و اهل تسنن منطقه و روحانيون معظم و طلاب علوم دينى اين خطّه باشد.
اين شماره مجله اختصاص به ويژه نامه سومين سمينار بين المللى وحدت اسلامى در كردستان دارد و بعضى از عناوين مقالات آن به اين ترتيب است: پيام رهبر معظم انقلاب اسلامى به سمينار وحدت در شهر سنندج، هفته وحدت از ديدگاه قرآن و عترت، منشور تقريب بين مذاهب اسلامى، وحدت اسلامى از ديدگاه روحانيون كردستان كه توسط ماموستا ملا عبدالرحمن احمدى چراغى، استاد عبدالكريم بى آزار شيرازى، دكتر لاريجانى، ملاحيدر مصطفوى، حجت الاسلام و المسلمين نجمى و … به رشته تحرير درآمده است.
نشانى مجله: سنندج، خيابان امام خمينى، رو به روى استاندارى، دفتر نشر تبيان.

نام کتاب : آیینه پژوهش نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 16  صفحه : 19
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست