responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آیینه پژوهش نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 1  صفحه : 13

تازه هاي نگارش و نشر



محققان، نويسندگان، مترجمان و مراكز تحقيقى و پژوهشى، كه مى‌خواهند آثارشان در اين بخش از مجله معرفى شود، يك نسخه از آثار خود را به دفتر مجله ارسال دارند. ارشاد الأذهان الى احكام الايمان‌
ج 1، حسن بن يوسف بن مطهّر (علاّمه حلّى) تحقيق: فارس حسّون مؤسسة النشر الإسلامى، قم، 1410، قطع وزيرى 510 ص 1900 ريال.
كارنامه فقهى فقيه بلند پايه تشيّع، مرحم علاّمه حلّى، پربرگ است و پربار. تنوع، ابتكار، استناد، استوارى، استقصاء و انصاف علمى در آثار آن بزرگوار جلوه‌اى ستودنى دارد. ارشاد الأذهان الى احكام الايمان، كتاب فتوائى و فقهى كاملى است كه مرحوم شيخ آقا بزرگ تهرانى از آن به «گرانقدرترين آثار فقهى شيعه» ياد كرده است (الذريعة، ج 1 / 510). گزيده گوئى علاّمه حلّى و استوار نگارى آن بزرگوار در اين كتاب انگيزه آن شد كه كتاب مزبور مورد توجّه فقيهان و عالمان قرار گيرد و نسخه‌هاى فراوانى از آن پديد آيد (مقدّمه / 193)؛ و شرحها و تعليقات بسيارى بر آن نوشته شود. (ج 1 / 185؛ الذريعة، ج 6 / 14؛ ج 13 / 74). محقق محترم اين اثر از ميان نسخه‌هاى فراوان آن، سه نسخه را كه كهنترين و معتمدترين آنها بوده، برگزيده و كتاب را بر اساس آنها مقابله و تصحيح كرده است (مقدمه / 199). تفصيل چگونگى تصحيح را در جاى ديگرى آورده‌ام (حوزه، شماره 30 / 167)؛ و اينك يادآورى مى‌كنم كه افزون بر آنچه در آن ياد كرد آمده است، محقق كتاب مقدّمه‌اى بر آن نگاشته‌اند بسيار دراز دامن در شرح زندگانى و گزارش آثار علاّمه حلّى. اين بحث كه / 220 صفحه از كتاب را گرفته، از مفصلترين شرح حالهايى است كه تا كنون از علاّمه حلّى نگاشته شده است. در بخش معرّفى آثار افزون بر شناسائى كتابها، مهمترين نسخه‌هاى آنها نيز معرّفى گرديده است. درباره مقدّمه نكاتى ياد كردنى است؛ از جمله:
*80* در صفحه 66 آمده است كه شهيد از جبل عامل به حلّه هجرت كرد تا از محضر علاّمه بهره گيرد. اين مطلب از اغلاط فاحش قصص العلماء است و گويا از آنجا به اعيان الشيعه منتقل شده است. چرا كه علاّمه به سال 726 رحلت كرده و شهيد در سال 734، يعنى هشت سال پس از رحلت وى به دنيا آمده است.
در صفحه 184 آمده است: «فرغ منه سنة 676 أو 696». اين نيز يقيناً غلط است. چرا كه علاّمه تصريح مى‌كند كتاب را به درخواست فرزندش نوشته است (ص 217 همين كتاب)؛ و روشن است كه تولد فخرالدين 682 است. از اين لغزشها در مقدّمه فراوان است و گاه بين صفحات آن تناقض آشكار است؛ مانند معرّفى مجمع الفائده در صفحات 192 و 201 و...
محقق محترم براى نگارش و تدوين اين مقدّمه به منابع بسيارى مراجعه كرده و صفحات مصادر فراوانى را در نورديده؛ ولى در گزارشها و نقلها هرگز دقّت نكرده و آنچه را يافته، عرضه كرده است. به هر حال، بخش مهم و قابل توجّه مقدّمه، كتابشناسى آن است كه با گزارش مهمترين نسخه‌هاى آنها به كارآمدى آن افزوده است. الأنس الجليل بتاريخ القدس و الخليل‌
قاضى القضاة أبواليمن القاضى محبرالدين الحنبلى، دو جلد، انتشارات الشريف الرضى، قم 1410ق، قطع وزيرى، 880 ص / 3000 ريال.
در جريان تاريخ نگارى اسلامى، شيوه تاريخ نگارى شهرها و آباديها از ديرينه بسيار كهنى برخوردار است، و در مجموعه مؤلفات مورخان اسلامى بخش عظيمى را به خود اختصاص داده است. اين آثار را غالباً مؤلفان و مورّخان با عشق و علاقه‌اى به ديار خود مى‌نگاشتند و گاهى هم عالمانى به انگيزه‌هاى مختلف به نگارش تاريخ شهرها و مناطق ديگران مى‌پرداختند. انس الجليل به همّت مردى نگارش يافته كه در ديار قدس به سال 860 به دنيا آمده و به سال 928 در همانجا زندگى را بدرود گفته است. كتاب در موضوع خود كم نظير و از آثار سودمند اين موضوع است. مؤلف در كتاب گزيده گويى را پيشه ساخته، امّا در گزارش از هيچ مطلب و حادثه مهم و شايسته ياد، غفلت نورزيده است. او كتاب را با نگاهى به تاريخ بيت المقدس، نامها، و آغاز بناى آن مى‌آغازد، و با ياد كرد پيامبرانى كه در مسجد بيت المقدس اثرى داشته‌اند، ادامه داده است. او در اين بخش از معراج پيامبر، تحويل قبله و جز اينها سخن گفته است. ياد كرد حاكمان و خلفايى كه مرزهاى بيت المقدس را گشوده‌اند و يا در آن حكومت كرده‌اند، از مطالب ديگر كتاب است. گزارشى از عالمان، فقيهان، زاهدان و كليّه كسانى كه به گونه‌اى با بيت المقدس در ارتباط بوده‌اند، به گونه گذرا و يا به عنوان مقيم زندگى كرده، و نيز تاريخ كوتاه و مختصر شهر الخليل و مشاهد و اماكن متبركه آن، از ديگر مباحث كتاب است. مؤلف به مناسبتى در ضمن كتاب از امام زمان(ع) ياد مى‌كند و رواياتى را كه نشانگر آن هستند كه حضرت مهدى (عج) به بيت المقدس خواهد رفت، مى‌آورد (ج 1 / 267). به هر حال، كتاب مزبور در مجموع اثرى است سودمند و خواندنى كه جستجوگران آگاهيها و اطلاعات شايسته درباره بيت المقدس را بهره‌هاى فراوانى خواهد رساند. ايران و جهان اسلامى‌
دكتر عبدالهادى حائرى، انتشارات آستان قدس رضوى 1368، قطع وزيرى، 280 ص 1150 ريال.
كتاب حاضر مجموعه تحقيقات و بررسيهايى است كه مؤلف در طول سالهاى 50 - 63 و در مناسبتهاى مختلف سامان داده است. مؤلف پس از عنوان كلّى كتاب در توضيح آن آورده است «پژوهشهايى تاريخى پيرامون چهره‌ها، انديشه‌ها و جنبشها». كتاب در بردارنده سه فصل كلّى است: در فصل اوّل و با عنوان «همسازگرى و ناهسمازگرى در جهان اسلام»، به پيشينه تاريخى موضوع مورد بحث باز مى‌گردد و ريشه‌ها و روندهاى اختلافها و ناهمسازگريها را در دورانهاى مختلف به نقد و بررسى مى‌گذارد. قسمت دوّم اين فصل، كاوشى است در جهت پاسخ به اين سؤال كه آيا خواجه نصير الدين طوسى در يورش مغولان به بغداد نقشى داشته است يا نه؟ در فصل دوّم كه عهده‌دار نقد و بررسى انديشه‌ها و جنبشهاست، به بحث در موضع سيد جمال الدين اسدآبادى در برابر واپس‌گرايى در جهان اسلام پرداخته و ضمن آن متن كامل يكى از مقالات وى را براى نخستين بار آورده و به تبيين و توضيح آن *81* پرداخته است. سخنى پيرامون درگيرى نيروها و برخورد ديدگاهها در انقلاب مشروطيت ايران، ايران و ليبى در جبهه ستيز با امپرياليسم غرب، عناوين ديگر اين بخش است. در فصل سوّم و با عنوان «واژه‌ها و مفاهيم سياسى و تاريخى» به توضيح و تشريح واژه «مشروطه»، «استبداد» و... پرداخته است.
مؤلف در سامان دادن به اين مقاله‌ها به منابع بسيارى به زبانهاى مختلف مراجعه كرده، و در مجموع اثرى سودمند، كارآمد، و آگاهى ده سامان داده است. اين كتاب چونان ديگر آثار مؤلف از فارسى نگارى، بلكه فارسى‌گرايى افراطى برخوردار است كه گاه سر از تعقيد و نامفهومى درآورده است. به هر حال، كتاب خواندنى و مفيد است. بيان المفاخر
سيد مصلح الدّين مهدوى، انتشارات كتابخانه مسجد سيّد، اصفهان، 1368 قطع وزيرى 412 + 412، 4000 ريال.
مرحوم آيةاللَّه سيد محمد باقر شفتى بيد آبادى معروف به «حجة الاسلام شفتى»، از عالمان و فقيهان بزرگ، توانمند، و صاحب نفوذ قرن سيزدهم هجرى است. مرحوم سيّد در زهد و تقوا، خداترسى و معادباورى، فقاهت و درايت، تدبير و اقدام كم نظير بود. كسانى كه بزرگى و صلابت و تصلّب در اجراى حدود شرعى را از آن بزرگوار برنتابيده‌اند، ياوه‌هاى فراوانى درباره شخصيّت وى بافته، تا مگر اندكى از آن شكوه و عظمت را بكاهند. مؤلف محترم در اين كتاب كه به طور گسترده زندگانى، آثار و چگونگيهاى مربوط به حيات علمى و فقهى و سياسى و اجتماعى آن بزرگوار را آورده است، به اين گونه مسائل به دقّت پاسخ داده است. اثر مزبور با مقدّمه‌اى كوتاه در انگيزه نگارش اين كتاب و كتابهايى از اين دست شروع مى‌شود. فصل اوّل بيانگر نام و نسب مرحوم حجةالاسلام است. در فصل دوّم اقوال مؤلّفان درباره وى؛ و در فصل سوّم چگونگى شهرت او به «حجةالاسلام» و مسائلى در زمينه ألقاب آمده است.
ادامه كتاب بررسى زندگانى مرحوم شفتى است در دوره دوّم آن، يعنى مهاجرت به عتبات مقدّسه و ادامه تحصيل در آن حوزه كهنسال عالم پرور. فصل چهارم ياد كردى است از استادان مرحوم سيّد؛ و فصل پنجم گفتارى است در ورود دوباره مرحوم سيّد به اصفهان و مسائل مربوط به آن. فصل ششم عوامل شهرت وى را بيان مى‌كند؛ و فصل هفتم ثروت و دارايى او را گزارش داده است و به داوريهاى ناپسند در اين باره پاسخ مى‌گويد. در فصول بعدى، از اجراى حدود شرعى توسط وى، عبادت و زهد او و از معاصرانش و نيز چگونگى تدريس و شاگردانش سخن به ميان آمده است.
جلد دوّم با اجازات سيد آغاز مى‌شود، و با گزارشى از تأليفات آن بزرگوار ادامه مى‌يابد، و در ادامه آن از مسجد سيّد و چگونگى بناى آن گفتگو مى‌شود. در ادامه كتاب از فرزندان و معاصران آن مرحوم سخن به ميان آمده و به بسيارى از حوادث تاريخى اشاره رفته است. مؤلف محترم كه سالهاست در شرح حال‌نگارى قلم مى‌زند، و آثار سودمند و گرانقدرى در اين زمينه بر جاى نهاده است، در اين كتاب نيز خواننده را با انبوهى از اطلاعات تاريخى، رجالى و جز اينها آشنا مى‌كند؛ و خواننده با خواندن اين اثر ضمن شناخت حوزه اصفهان، با بسيارى از عالمان آن ديار آشنا مى‌گردد. تاريخ عثمانى‌
ج 1، (از تشكيل دولت عثمانى تا فتح استانبول) پروفسور اسماعيل حقى اوزون چارشى لى، ترجمه: دكتر ايرج نوبخت، انتشارات كيهان، 1368، 660 ص، 3200 ريال.
شناخت تاريخى تحوّلات و چگونگى‌هاى كشورهاى همسايه براى مردم ما يك ضرورت است. بويژه برخى از كشورها كه جريانها و حركتهاى حاكم بر آنها نقش مستقيمى در تحوّلات ايران داشته است. تاريخ و تحوّلات امپراطورى عثمانى كه روزگارى از قدرتى شگرف و وسعتى عظيم برخوردار بود، در ارتباط با كشور ما از اين دست است. امّا در ميان آثار تحقيقى تاريخى ما، هنوز منبعى قابل توجّه، مستند و دقيق به زبان فارسى نداريم كه روابط تنگاتنگ سياسى، اقتصادى، نظامى، فرهنگى و اجتماعى را كه در طول تاريخ با آن داشته‌ايم، و گاهى جريان‌هاى حاكم بر آن تأثير مستقيم در اوضاع ايران داشته است، به نقد و بررسى نهاده باشد. كتاب ياد شده كه نخستين جلد از دوره چهار جلدى تاريخ عثمانى است، تا حدود زيادى اين خلأ را پر خواهد كرد. كتاب را يكى از *82* اعظاى برجسته مؤسسه تاريخ ترك تأليف كرده است. در اين مجلّد ضمن نگرشى كوتاه به دوره سلجوقيان آناتولى و شرايط پيش از تشكيل حكومت عثمانى، اصل و نسب عثمانيها و پيدايش آنان را از روزگاران عشيره‌اى، تشكيل اميرنشين عثمانى و فتوحات مقدّماتى تا فتح استانبول را به دست سلطان محمّد فاتح مورد بررسى قرار داده است.
كتاب در نوع خود از آثار كم نظيرى است كه در آن دقّت و وسواس علمى با استناد دقيق به منابع متعدّد همراه است. مؤلف پژوهشگر آن در شرح همه وقايع و حوادث تاريخى و نيز در بيان ديدگاههاى خود از استناد به منابع بسيار و معتمد روى بر نمى‌تابد؛ و از اين روى خواننده تنها در همين جلد با بيش از يك هزار و چهارصد زيرنويس متكى به سند روبروست. به هر حال، شخصيّت صلاحيّت علمى نويسنده كتاب، با بهره ورى گسترده او از منابع تاريخى معتبر ترك و غير ترك و دقّت و ژرفكارى در مسائل و مباحث، اثر او را در جايگاه اثرى معتمد و خواندنى قرار خواهد داد. حقائق هامة حول القرآن الكريم‌
السيد جعفر مرتضى عاملى، مؤسسة النشر الإسلامى، قم 1410، قطع وزيرى 440 ص، 18000 ريال.
مؤلف محقق كتاب در ضمن نگارش اثر گرانقدر خود (الصحيح من سيرةالنبى الأعظم) به برخى از رواياتى در جريان سريه بئر معونة بر مى‌خورد كه به گونه‌اى نشانگر تحريف قرآن بوده‌اند. اين گونه روايات او را به نگرشى ژرفتر در اين موضوع وا مى‌دارد. اين نگرش وسيع به موضوع و ديگر موضوعات مربوط، بالأخره به حدّى مى‌رسد كه كتابى مستقل را تشكيل مى‌دهد. كتاب پس از مقدّماتى با عرضه رواياتى از منابع فريقين كه نشانگر تحريفند مى‌آغازد، و با نقد و بررسى اين روايات ادامه مى‌يابد. مؤلف در پايان اين بخش مى‌گويند كه احاديث تحريف در منابع اهل سنّت به مراتب بيشتر از منابع شيعه است؛ امّا از سر انصاف علمى به كوششهاى برخى از عالمان در جهت نقد و ردّ اين گونه روايات ارج مى‌نهند. در فصل سوّم از جمله سياستهاى پليد را در اشاعه افسانه تحريف نشان مى‌دهند، و در باب دوّم به تفصيل از ادله جمع قرآن در زمان پيامبر و چگونگى آن در عهد خلفاء سخن مى‌گويد. فصل چهارم اين باب سخن از چگونگى مصحف على - ع - و باب سوّم (با عنوان الرسم القرآنى و القراآت)، رسيدگى عالمانه به مباحث مربوط به قرائت است و نيز قرائتهاى شاذّ و چگونگيهاى آنها. در باب چهارم بحث با رسيدگى به مسأله «نسخ تلاوت» آغاز شده است. مى‌دانيم كه در بسيارى از روايات اهل سنّت سخن از سوره‌ها و آياتى است كه اينك از آنها اثرى در قرآن نيست. برخى از عالمان و مفسّران و اصوليان آنان معتقد شده‌اند كه تلاوت اين سوره‌ها و آيه‌ها نسخ شده است. در اين باب مؤلف محترم اين پندار را چونان سرابى فريبا تلقى كرده و با نقد و بررسى منابع بسيارى، پوچى و تهى مايگى اين پندارها را به اثبات رسانده است. و بالأخره در خاتمه كتاب، خلاصه كتاب مرحوم محدّث نورى با نقد و ردّ ادله آن آمده است. طرفه اينكه محدّث نورى نيز در اين كتاب بيشتر و پيشتر از آنكه متّكى به روايات و احاديث شيعه باشد، متكى به احاديث و روايات منقوله از اهل سنّت بوده است؛ و اين مطلب در خاتمه كتاب به وضوح نشان داده شده است.
به هر حال، كتاب در موضوع خود از جمله آثار سودمند و كارآمدى است كه خوانند ه با در نگريستن به آن با بسيارى از حقايق آشنا خواهد شد. و اعتماد و اتكاء مؤلّف محترم بر منابع و مصادر بسيار و نقد و تحليل هوشمندانه آنها، قطعاً بر اعتماد خواننده خواهد افزود. حياةالإمام على الهادى، دراسة و تحليل‌
باقر شريف القرشى، دارالكتاب الأسلامى، بى تا، 352 قطع وزيرى.
بحث و بررسى زندگانى ائمه (ع) و نقد و تحليل چگونگيهاى دشمنان آن بزرگواران و مسائل مربوط به جامعه و محيط آن عزيزان، از جمله مباحث و مسائلى است كه اگر بدرستى صورت پذيرد و مبتنى بر استناد صحيح و شيوه كارآمد باشد؛ در تصحيح موضع، وسعت ديد، و طرز نگرش معتقدان و شيفتگان آنان سهم بسزايى خواهد داشت. سوگمندانه كتابهايى از اين دست و با معيارها و محتواى ياد شده، بويژه درباره زندگانى برخى از امامان - ع - بسيار *83* اندك است و جاى پژوهشهاى عميق، گسترده و دقيق بسيار خالى است. محقق انديشور و پژوهشگر سختكوش، جناب آقاى باقر شريف قرشى، در ضمن نگارش آثارى گرانسنگ در ابعاد مختلف فرهنگ اسلامى، به تحليل و بررسى زندگانى ائمه اطهار - ع - نيز پرداخته‌اند؛ كه از جمله آنهاست كتاب ياد شده. جناب قرشى با نگارش اين اثار نشان داده‌اند كه از يكسوى از حسن انتخاب و گزينش دقيق بهره مندند، و از سوى ديگر از آگاهيهاى ژرف و عرضه دقيق و تحليل استوار.
بارى، آنچه اينك به اجمال به شناساندن آن مى‌پردازيم، كتابى است در تحليل زندگانى حضرت على بن محمد الهادى - ع -. در فصل اوّل كتاب به تاريخ ولادت و رشد آن بزرگوار در بيت امامت، و ديدگاه مؤلفان درباره وى پرداخته است؛ و در فصل دوّم مظاهر شخصيّت و حضور عينى امام - ع - را در جامعه بررسى كرده است. فصل سوّم با عنوان «علومه و معارفه»، بيانگر بخشى از روايات امام - ع - است در موضوعات مختلف، كه در ضمن آن به سند و متن و شرحهاى زيارت جامعه رسيدگى كرده است. در فصل بعدى به گزارش اصحاب و راويان امام - ع - پرداخته و از 177 راوى ياد كرده است.
فصلهاى بعدى كتاب زندگانى امام - ع - را در سامرّاء اوضاع سياسى و اجتماعى و اقتصادى دوران امامت امام به نقد و بررسى نهاده شده؛ و در ضمن آن چهره‌هاى پليد حاكمان زمان آن حضرت را ترسيم كرده، و بخوبى موضع اصولى امام - ع - را در مقابل آنان تبيين كرده است. در همين فصل اشاراتى است گويا به حركتهاى ستم ستيزانه تشيع، و نقش شعر و شاعرى در آن زمان. گزارش تحليلى جريانهاى فكرى انحرافى و موضع امام - ع - در مقابل آنها نيز از فصول خواندنى و تنبّه آفرين كتاب است. كتاب در مجموع اثرى است خواندنى و سودمند. سعى مؤلف محترم مشكور باد. روش‌هاى تحقيق در اسناد و مدارك نهج البلاغه‌
محمد دشتى، نشر امام على (ع)، قم، قطع وزيرى، 488 ص، 1450 ريال.
فقيه بزرگوار و ممتكلّم گرانقدر، مرحوم محمّد بن الحسين، مشهور «سيد رضى»، در قرن چهارم به گزينش و تنظيم برخى از خطبه‌ها، نامه‌ها و كلمات قصار امام على - ع - پرداخت و آن را نهج البلاغة نام نهاد. بى گمان سيد رضى اوّلين كسى نبود كه به جمع و تدوين كلمات آن بزرگوار دست يازيده باشد، بلكه پيشتر از وى نيز كسان بسيارى در اين جهت گام برداشته بودند (ر.ك: مجله تراثنا، شماره مسلسل 5/27؛كيهان فرهنگى، سال ششم، شماره 10/32 و منابعى كه در پانوشتهاى 1-7 آمده است). مرحوم رضى از يكسوى به جمع و تدوين گزينشى از خطبه‌ها و... پرداخته، و از سوى ديگر اسناد آنچه را آورده، افكنده است. نقل خطبه‌ها و نامه‌ها به گونه ارسال و بدون منبع و سند، زمينه‌اى شده است كه برخى بپندارند كه مثلاً قسمتى از كتاب از آن امام - ع - نيست. اين سخن كه قطعاً گمان بى بنيادى بيش نيست، از سوى پژوهشيان و محققانى به نقد كشيده شده است و پاسخهاى بسيارى به آن داده‌اند؛ و در اين راستاست نگارش آثارى در منابع و مآخذ كار مرحوم سيّد رضى در نهج البلاغة.
كتاب ياد شده نيز از آثارى است كه به جستجو در منابع خطبه‌ها، نامه‌ها و كلمات نهج البلاغه پرداخته و تمام آن را منبع يابى كرده است. چنانكه گفتيم پيشتر نيز كارهايى از اين دست سامان يافته بود (مانند مصادر نهج البلاغة و اسانيده، السيد عبد الزهراء الحسينى؛ مصادر نهج البلاغة، عبد اللَّه نعمة؛ مدارك نهج البلاغة و دفع الشبهات عنه، و...) برخى از شارحان نيز در ضمن شرح خطبه‌ها به اين مهم پرداخته‌اند؛ از جمله علاّمه شيخ محمّد تقى شوشترى در شرح گرانقدر بهج الصباغة فى شرح نهج البلاغة. مؤلف محترم در تدوين اين كتاب به كليّه آثار ياد شده مراجعه كرده و آنچه را در اين منابع آمده، تنظيم نموده و آنگاه جستجو را در منابع ديگر ادامه داده و به نتايج شايسته‌اى دست يافته. در آغاز مقدّمه‌اى آورده‌اند در ضرورت مستند كردن نهج البلاغة، و نقد و بررسى آثار موجود در اين زمينه، و روش تحقيق در اسناد و مدارك نهج البلاغة. در ياد كرد منابع به آوردن قسمتى از خطبه و... بسنده كرده‌اند، وآنگاه جايگاه آنچه را آمده، در چاپها و شرحهاى متعدّد نهج البلاغة نشان داده و سپس منابع را بدون ترتيب زمانى و با ياد كرد سال وفات مؤلف آن، با دقّت آورده است.
بهره‌گيرى از شيوه‌اى كارآمد (كه در مقدمه توضيح داده شده است)، و آشنايى چندين ساله جناب دشتى اين امكان را به او داده است كه اثرش از جمله جامعترين آثار در اين زمينه باشد.
*84* شمع جمع‌
(شرح و تفسيرى بر بخشى از غزليّات حضرت امام خمينى (قدس سرّه الشريف) محسن بينا، مؤسسه اطلاعات، تهران، 1369، قطع وزيرى، 172 ص، 700 ريال.
انتشار برخى از غزليّات حضرت امام - رضوان اللَّه تعالى عليه - چهره عرفانى آن عارف واصل را نمايانتر ساخت و بعدى ديگر از ابعاد وجودى آن ابر مرد اجتهاد و فقاهت را به گونه‌اى دلپذير و شورانگيز در پيشديد امّت عاشق امام نهاد. صاحبدلان بسيارى از همان روزهاى نشر اين اشعار به شرح و تفسير آن پرداختند و با آگاهى از راز و رمز عارفانه‌ها، به تبيين و توضيح اين غزليّات پرداختند.
آقاى محسن بينا كه ساليان درازى را در شرح و تفسير متون عرفانى گذرانده و در اين ميدان سختكوشانه قلمزده است، به شرح برخى از اين غزليات پرداخت و مجموعه آنچه را در مناسبتهاى گونه‌گون نگاشته بودند، يكجا گرد آورد. و منتشر ساخته است. كتاب با مقدّمه‌اى در چگونگى كار آغاز مى‌شود و با دستخط مبارك حضرت امام - قدّس سره - ادامه مى‌يابد و آنگاه شرح و تفسير غزلى از امام آغاز مى‌شود با اين مطلع:
در حلقه درويش نديدم صفائى‌
در صومعه از او نشنيدم ندائى‌
آقاى بينا در اثر مزبور كليه اصطلاحات عرفانى به كار رفته در غزليّات را به دقّت تبيين كرده‌اند و در پرتو آگاهيهاى عرفانى و آثار و اشعار و سخنان عارفان بزرگ، به شرح و تفسير غزليّات حضرت امام پرداخته‌اند. در اين مجموعه هشت غزل شرح و تفسير شده است كه پيشتر متن آنها با عنوان «سبوى عشق» - كه برگرفته از چهارمين بيت غزل هفتم است - منتشر شده بود.
گر از سبوى عشق دهد يار جرعه‌اى‌
مستانه جان ز خرقه‌ى هستى درآوردم‌
پايان بخش كتاب فهرستهاى فنّى آن است؛ مانند فهرست آيات، احاديث، اصطلاحات، اعلام و... فرهنگ فرق اسلامى‌
محمد جواد مشكور، (با مقدّمه كاظم مدير شانه چى) بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، مشهد، 1368، قطع وزيرى، 582ص.
كتاب با مقدّمه‌اى مى‌آغازد در تاريخ مذاهب واديان، و با ياد كردى از مؤلفان و مؤلفات ملل و نحل و فرق و مذاهب. آنگاه پيشگفتار مؤلف است در تبيين و توضيح چرايى و چگونگى انشعابات فرقه‌اى و مذهبى حوزه فرهنگ اسلامى؟... متن كتاب است بر اساس حروف الفبا. مؤلف در ذيل هر عنوان اطلاعات مهم و اساسى و لازم هر فرقه را با توجّه به منابع مصادر ياد كرده و در پايان مأخذ آن را ثبت كرده است. دامنه مطالعات مؤلف محترم بسيار گسترده است و سعى و تلاش وى مشكور. امّا ياد كردنى است كه منبع و مصادر ملل و نحل غالباً به تنهايى مورد اعتماد نيستند. فرقه سازى ارباب ملل و نحل بر آگاهان - و حتماً بر جناب مشكور پوشيده نيست - و بايد به اين نكته اشاره مى‌رفت؛ تا چنان پنداشته نشود كه كليّه اين فرقه‌ها روزى وجود خارجى هم داشته‌اند. دو ديگر آنكه دانسته نيست مؤلف محترم مثلاً «بابيّه» را چگونه در ضمن فرق اسلامى آورده است. سه ديگر آنكه معلوم نيست بر اساس چه تلقّى و برداشتى جناب مؤلف آيه «بلغ ما انزل...» را به ضميمه شأن نزول از مناقب على - ع - مى‌داند، و نه از ادله خاصّه امامت!! «فهارس كتاب العين»
اعداد: الشيخ محسن آل عصفور، مؤسسة دارالهجرة، قم، 1410، قطع وزيرى 403 ص، 220 تومان.
عبد الرحمان خليل بن احمد فراهيدى (م 175)، بنيان گذار دانش عروض، كتابى نگاشت با عنوان العين كه كهنترين مجموعه لغوى در فرهنگ اسلامى به شمار است. العين ترتيبى ويژه دارد: با حروف حلق آغاز مى‌شود و از ميان آنها با حرف «عين». واژه يابى در العين كارى است دشوار؛ و از اين روى محققان آن در پايان مجلّدات كتاب، فهرست واژه‌ها را آورده‌اند. مؤلف العين اديبى است مبتكر و مرتبتى شايسته در علوم اسلامى دارد و كتاب او اثرى است عظيم و منبع و مرجعى است معتمد و مهم و در مجموعه آثار لغوى فرهنگ اسلامى در جايگاه بلندى قرار دارد كه اينك مجال سخن گفتن از وى و كتابش نيست (رك: مهدى المخزومى، *85* الخليل بن احمد فراهيدى، اعماله و منهجه؛ لغتنامه دهخدا، (مقدمه) 228 - 240؛ مجله شماره 13/169، مقاله «معرّفى كتاب العين».
اهميّت محتواى كتاب، آكندگى آن از شواهد قرآنى، حديثى و امثال و اشعار، و ديگر فوائد موجود در آن، فهرستهاى گويا و كارآمدى را مى‌طلبيد كه اينك به همّت آقاى محسن آل عصفور فراهم آمده و ناشر كتاب العين، آن را بعنوان جلد نهم كتاب منتشر كرده است.
فهرستهاى كتاب عبارتند از: فهرس الآيات، فهرس الحديث و الآثار، فهرس المواد اللغوية، فهرس الاشعار، فهرس اشطار الأبيات و الأرجاز، فهرس الأعلام، فهرس الأمثال فهرس المواضع و البلدان، فهرس القبائل و الأحياء، فهرس المعادن و الأحجار و الرمال.
با توجّه به اهميّت كتاب و قدمت آن، فهرستهاى مذكور در بهره ورى از كتاب در جهات مختلف بسيار سودمند و كارآمد است. مجموعه رسائل خطّى فارسى‌
دفتر اوّل، تحقيق: جمعى از محققان، بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، 1368، قطع وزيرى، 200 ص، 800 ريال.
در ميان آثار بر جاى مانده از محققان و عالمان گذشته، رساله‌هاى موجز و پربارى مى‌توان يافت كه مجموعاً بخش عظيمى از ميراث فرهنگى ما را تشكيل مى‌دهد. اين گونه رساله‌ها را مى‌توان به مقاله‌هاى زمان ما مانند كرد. پيشينيان ما رهگاه به نوشتن آراء و يافته‌هاى خود به شكلى كوتاه و مختصر دست مى‌يازيده‌اند، و يا نوشته‌اى كوتاه را در پاسخ جوينده‌اى سامان مى‌دادند، و يا در توضيح و تبيين آيه‌اى مطلبى مى‌نگاشتند، و يا از حديثى و... مشكلى را مى‌گشودند؛ رساله‌هايى كوتاه مى‌نگاشتند و گاه آنها را به عناوين ويژه‌اى نامبردار مى‌ساختند. از آنچه آمد به روشنى پيداست كه اين گونه آثار به لحاظ كوتاهى، چاپ و نشر مستقل را بر نمى‌تابد. محققانِ آثار كهن اگر در ميان آثار يكى از مؤلفان تعداد زيادى از اين رساله‌ها را مى‌يافتند؛ با عنوان «مجموعه رسائل» آنان به تحقيق و نشر آن همّت مى‌گماشتند. اين آثار چنانكه آمد بخش عظيمى از ميراث فكرى تمدّن اسلامى است و تحقيق و نشر آن يك ضرورت فرهنگى. بنابراين بايد حسن انتخاب بنياد پژوهشهاى اسلامى را ستود و به دست اندركاران اين تلاش فرهنگى سودمند دست مريزاد گفت. مجموعه حاضر كه دفتر اوّل اين سلسله است و به خواست خداوند ادامه خواهد داشت؛ مشتمل بر يازده رساله فارسى است و عناوين برخى از اينها چنين است: «اسرار الوحى»؛ «حجازيّة»؛ «تحقيق عدالت» از محقق دوانى؛ «الانصاف فى بيان الفرق بين الحق و الاعتساف» از فيض كاشانى؛ «تحفة العباسية» از ميرزاى قمى (كه پرسشها و پاسخهايى است در زمينه جهاد و به هنگام هجوم روسها به شهرهاى ايران، به درخواست عباس ميرزاى قاجار در تحريض و تشويق مردم به جنگ با آنان نوشته است؛ «كشف الاسرار) (كه رساله‌اى است به فارسى در مباحث وجود از نظرگاه حكمت و عرفان) و...
هر كدام از رساله‌ها به همّت يكى از محققان تحقيق شده و چنانچه از يك رساله چندين نسخه متعدّد بوده است، نسخه‌هاى بدل در پا نوشت آمده و گاه توضيحاتى درباره متن و... آورده شده است. هر رساله مشتمل بر مقدّمه‌اى است در شرح حال و آثار مؤلف و چگونگى محتوا و شيوه تصحيح آن. مجموعه سخنرانيها و مقالات‌
(اوّلين كنفرانس تحقيقاتى علوم و مفاهيم قرآن) دارالقرآن الكريم، قم 1410، قطع وزيرى، 566 ص.
از جمله اقدامات سودمند دارالقرآن الكريم - كه با هدف تهيّه و تدوين دائرة المعارف قرآن و نشر آثار مربوط به قرآن كريم و... به سال 1352 و به امر حضرت آيت اللَّه العظمى گلپايگانى بنياد نهاده شده است - تشكيل كنفرانس تحقيقاتى علوم و مفاهيم قرآن است كه در 27 رجب 1410، دومين كنفرانس آن برگزار شد و همزمان با آن، مقالات و سخنرانيهاى اوّلين كنفرانس منتشر گرديد.
موضوع مقالات و سخنرانيهاى چاپ شده در كتاب متنوع است: رسالت قرآن كريم در ابعاد هدايت، معرفت، معاشرت، سياست، ثقافت و... روشهاى تفسيرى، مشكل ترجمه قرآن، عناوين و اسامى قرآن كريم، خدا در قرآن، آينده جامعه از ديدگاه قرآن و... پايان بخش كتاب، گزارشى از كميسيونهاى كنفرانس آمده است.
*86* مدارك الاحكام فى شرح شرائع الاسلام‌
السيد محمّد بن على الموسوى العاملى. تحقيق: مؤسسة آل البيت لإحياء التراث مشهد، 1410، قطع وزيرى، 376 ص، 2000 ريال.
شرايع الاسلام از متداولترين و مهمترين متون فقهى شيعه است كه از هنگام نگارش و نشر در حوزه‌هاى علوم اسلامى مورد توجّه عالمان و فقيهان قرار گرفت؛ از اين روى بسيارى آن را به شرح و تحقيق و پژوهش گرفتند و بدين سان دهها كتاب در شرح و حاشيه و تعليق آن پديد آمد. مدارك الاحكام نيز از جمله شرحهاى آن است كه عالمان و شرح حال نگاران و كتابشناسان بزرگ آن را از بهترين كتابهاى استدلالى فقهى شيعى به شمار آورده‌اند. (رياض العلماء، ج 5/132؛ روضات الجنات، ج 7/45). مدارك به قوّت استدلال، اعتماد بر روايات معتمد و متقن، تكيه بر احاديث روشن و صريح، نقل روايت به دقّت و كمال، معروف است؛ از اين روى در ميان فقيهان به عنوان منبعى معتمد و مصدرى استوار در نقل روايات و تحقيق فقهى مورد توجّه و بهره ورى است. مدارك الاحكام پيشتر بارها، و از جمله به سال 1322، همراه تعليقات وحيد بهبهانى چاپ و منتشر شده است. اغلاط فراوان، تصحيف و تحريف در آن (كه عرض عام كتابهاى چاپ سنگى است)؛ نيازمندى آن را به چاپى منقح و استوار ضرورى مى‌ساخت. خوشبختانه اينك چاپ ارزشمند و چشم نوازى از آن توسط مؤسسه آل البيت لإحياء التراث (شعبه مشهد) عرضه شده است كه در خور ستايش و سپاس است.
كتاب - چونان ديگر آثار پژوهشى اين مؤسسه - به گونه گروهى تحقيق شده است. در اين راه افزون بر مقابله نسخه‌هاى چهارگانه (مقدمه / 40) كليّه روايات منقول و اقوال فقهى استخراج شده و به منابع و مصادر اصلى ارجاع شده است. كتاب مقدّمه‌اى نيز دارد كه در ضمن آن از فقه و جايگاه مدرسه جبل عامل در فقه و فقاهت، و زندگانى مؤلف و آثار وى و شيوه تصحيح آن سخن رفته است. مقدّمه كتاب از نكات سودمندى برخوردار است، ولى متأسفانه غالباً بدون سند و مدرك است.
به هر حال تحقيق كتاب و چاپ و حروفچينى آن دقيق و پاكيزه است. اينك دو جلد از مجموعه كتاب به چاپ رسيده است، و مجلّدات بعدى - كه شايد تا هشت جلد برسد - به زودى منتشر خواهد شد. المزهر فى علوم اللغة و انواعها
ج 1و2 عبدالرحمان جلال الدين السيوطى. شرحه و ضبّطه و عنون موضوعاته و علّق حواشيه: محمد احمد جادالمولى، محمد ابوالفضل ابراهيم، على محمد البجاوى. انتشارات فيروز آبادى، قم 1410 ق، 663+651 ص، قطع وزيرى، 4000 ريال.
اين كتاب از بهترين و جامعترين آثارى است كه درباره علوم لغوى و انواع و اقسام آن به طور گسترده بحث كرده است. مؤلف آن را در پنجاه بخش تنظيم كرده و هر بخش را با عنوان «نوع» ياد كرده است. سيوطى پس از ياد كردن عناوين بحثها، مقدّمه ابن فارس را درباره لغت و مؤلفان آن و لغويان، از فقه اللغة وى آورده است و مى‌گويد ما نيز با آنچه او مى‌گويد هماهنگ هستيم. آنگاه متن كتاب را مى‌آغازد با نوع اوّل درباره لغت اصل آن، وضع آن و واضع بنيانگذاران آن، و اوّلين معجم لغوى كه ضمن آن بحثى است مستوفى درباره «العين» خليل بن احمد فراهيدى و... در باب دوّم از لغاتى سخن رفته است كه در كلام عرب دليلى بر ثبوت آنها نبوده است و... به گفته محققان مجموعه بخشهاى پنجاه گانه درباره لغت از ابعاد أسناد، لفظ، معنى، لطائف زيباييها، لغت و راويان آن و... بحث كرده است. اينك و در اين معرفى اجمالى، از محتواى كتاب گزارشى ولو گذرا ميسر نيست. بخشهاى مهمّ آن، از جمله بخشهاى «معرفة المعرّب»، «معرفة الاشتقاق»، «معرفة المشترك»، «معرفة المترادف»، «معرفة الأشباه و النظائر»، «معرفة التصحيف و التحريف»، «معرفة الطبقات و الحفّاظ و الثقات و الضعفاء» بسيار خواندنى و سودمند است. سيوطى در هر يك از اين بخشها افزون بر جمع مطالب متنوع درباره آن موضوع، از مؤلفان و آثار آن موضوع نيز ياد كرده و كتابش را از اطلاعات وسيع و آگاهيهاى گسترده و كارآمد آكنده است. محققان كتاب كه از مصحّحان و مؤلفان برجسته جهان عرب هستند، متن سراسر كتاب را با منابع آن - كه موجود بوده است - مقابله كرده‌اند، و الفاظ نامأنوس و عبارات مبهم آن را تبيين كرده‌اند. همچنين عناوين كتاب را شماره گذارى كرده و براى مباحث آن تيترهاى مناسبى افزوده‌اند و در پايان فهرستهاى سودمند و كارآمدى نهاده‌اند. كتاب مؤخره‌اى نيز دارد كه در آن از زندگانى مؤلف و چگونگى آثارش سخن گفته شده است.
*87* «تفسير و علوم قرآن»
1- صيانه القرآن من التحريف، محمد هادى معرفة. (قم، دارالقرآن الكريم، 1410). 243 ص. 650 ريال.
2- التحقيق فى نفى التحريف عن القرآن الشريف، على حسينى ميلانى. (قم، دارالقرآن الكريم، 1410). 371 ص، وزيرى. 850 ريال.
3- ذكر در قرآن عباسعلى جهان مهين. (انتشارات ناس «تهران - ايران»، 1368). 70 ص، وزيرى 350 ريال.
4- انسان در قرآن، اسداللَّه بيات. (تهران، بخش فرهنگى دفتر مركزى جهاد دانشگاهى، 1368). 253 ص، وزيرى 1100 ريال.
5- دائرة المعارف قرآن الكريم (8)، جمعى از محققّين. (تهران، گنجينه قرآن كريم كتابخانه چهل ستون مسجد جامع، 1410). 183 ص، وزيرى. 1000 ريال.
6- روض الجنان و روح الجنان فى تفسير القرآن (مجلدهاى 10 و 13)، حسين بن على بن احمد الخزاعى. (انتشارات بنياد پژوهشهاى اسلامى، 1368).
7- مفردات القرآن فى مجمع البيان، الياس كلانترى. (تهران، انتشارات بنياد، 1366). 444 ص. 1500 ريال.
8- بديع القرآن، عبد العظيم بن عبد الواحد بن ابى الاصبع، ترجمه على ميرلوحى فلاورجانى. (مشهد، آستان قدس رضوى، 1368). 530 ص. 2000 ريال.
9- الفرقان فى تفسير القرآن بالقرآن و السنة، محمد الصادقى. (قم، انتشارات فرهنگ اسلام، 1408 ق). وزيرى، 396 ص. 1500 ريال.
10- تفسير البيان تُركى (دو جلد)، مترجم: محمد حسن مولى زاده مشكورى. (قم). 491 + 532 ص. «اخلاق و عرفان»
1- منية المريد فى أدب المفيد و المستفيذ، شهيد ثانى، تصحيح رضا مختارى. (قم، انتشارات دفتر تبليغات اسلامى، 1368). 496 ص. 2000 ريال. اين اثر در شماره آينده به طور گسترده معرفى خواهد شد.
2- جهاد اكبر بضميمه مكارم الاخلاق، مرحوم محمد رضا تهرانى. (انتشارات صدوق، 1368). 160+ 75 ص. 210 ريال.
3- هدية الصالحين، آيه اللَّه حاج سيد على علم الهدى. (قم، انتشارات انصاريان، 1368). 138 ص، رقعى. 500 ريال.
4- شمع جمع (شرح و تفسيرى بر بخشى از غزليات حضرت امام - قده)، محسن بينا. (1368). 172 ص. 700 ريال.
5 - الحقايق فى محاسن الاخلاق و قرة العيون فى المعارف و الحكم، العلامة المحدث الفيض الكاشانى، تحقيق: الحاج محسن عقيل. (قم، دارالكتاب الاسلامى، 1409 ق). 536 ص، وزيرى.
6- عرفان حافظ، استاد مطهرى. (قم، انتشارات صدرا، 1368). 161 ص، رقعى، 300 ريال.
7- فرمان به زيستى در آخرين لحظات عمر على (ع)، سيد احمد فقهى. (تهران، كتابخانه صدر، 1368). 237 ص، رقعى. 400 ريال.
8 - توحيد علمى و عينى در مكاتيب حكمى و عرفانى ميان آيتين علمين حاج سيد احمد كربلائى و حاج شيخ محمد حسين اصفهانى كمپانى به ضميمه تذييلات و محاكمات استاد علامه حاج سيد محمد حسين طباطبائى بر سه مكتوب او سيد (قده) و شيخ (ره) و تذييلات تلميذ علامه آية اللَّه سيد محمد حسين حسينى تهرانى بر چهار مكتوب آخر مرحوم سيد و شيخ. (قم، انتشارات حكمت، 1410 ق). 432 ص، وزيرى. 1600 ريال.
9- بررسى انديشه عرفانى عطار، دكتر احمد محمّدى. (انتشارات اديب، 1368). 295 ص، رقعى، 1850 ريال.
10- جامع الاسرار و منبع الانوار به انضمام رساله نقد النقود فى معرفة الوجود شيخ سيد حيدر آملى. (چاپ دوّم، تهران، انجمن ايرانشناسى فرانسه و شركت انتشارات علمى و فرهنگى، 1368). 825 + 76، وزيرى. 4200 ريال. «فقه و اصول»
1- ايفاح الحجة فى شرح العروة (الجزء الثانى)، الشيخ محمد *88* المظفرى. (قم، 1410 ق). 383 ص، وزيرى. 1800 ريال.
2- درر الفرائد فى شرح الفرائد الجزء الثانى و الثالث [در دو مجلد]، السيّد يوسف المدنى التبريزى. (قم، انتشارات مكتبة بصيرتى، 1410 ق). 400 + 378 ص. 1100 ريال (قيمت هر جزء).
3- رسالة علمية و عملية مسماة بالفقه المأثور و الاصول المتلقاة، آية اللَّه مشكينى. (قم، دفتر نشر الهادى، 1410 ق). 458 ص، وزيرى. 2000 ريال.
4- المعالم المأثورة (الجزء الرابع) تقرير بحث الفقه فى الطهارة لاستاذ الفقهاء آية اللَّه العظمى الحاج ميرزا هاشم الاملى النجفى، محمد على الاسماعيل پور القمشه‌اى مع تذييلات من المقرر. (چاپ اول، قم، الناشر: المؤلف، 1368). 411 ص، وزيرى. 1500 ريال.
5- مدارك الاحكام فى شرح شرائع الاسلام، الجزء الاول و الجزء الثانى، آية اللَّه السيد محمد بن على الموسوى العاملى، تحقيق مؤسسه آل البيت - ع - لاحياء التراث. (چاپ اوّل، مشهد، 1410 ق). 376 + 412 ص، وزيرى. 2000 ريال (قيمت هر مجلد).
6- ملكية الارض فى الأسلام، محمد مهدى الآصفى. (چاپ اوّل، قم، نشر توحيد، 1410 ق). 304 ص، وزيرى. 1200 ريال.
7- مصباح الفقاهة فى المعاملات (الجزء الخامس، الجزء السابع)، مقرر: محمد على التوحيدى. (قم، انتشارات وجدانى، 1368)، 504 + 609 ص، وزيرى 1400 + 1600 ريال.
«حديث و علوم آن»
1- كتاب الوافى (الجزء الخامس [دو جلدى‌]، القسم الثانى و الثالث)، ملا محسن فيض كاشانى، تحقيق: ضياءالدين «العلامة». (اصفهان، مكتبة الامام اميرالمؤمنين على عليه السلام، 1406 ق). 1279 + 1784 ص، وزيرى.
2- ترجمه شرح اصول كافى (كتاب فضل علم و كتاب حجّت)، صدرالدين محمد بن ابراهيم شيرازى، ترجمه محمد خواجوى). تهران، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى، 1367). 635 ص. 2000 ريال (شميز). 2400 ريال. (گالينگور).
3- روشهاى تحقيق در اسناد و مدارك نهج البلاغه، محمد دشتى. (قم، نشر امام على - ع - 1368). 488 ص، وزيرى. 1450 ريال.
4- نهج البلاغه (دو جلدى)، تصحيح عزيراللَّه جوينى. (شركت انتشارات علمى و فرهنگى، 1368). 1235 ص (مجموعاً). 7000 ريال (قيمت دو جلد).
5- مرآة العقول فى شرح اخبار آل الرسول (الجزء الخامس و العشرون)، العلامة مولى محمد باقر المجلسى. (تهران، انتشارات دارالكتب الاسلامية، 1368). 382 ص، وزيرى. 2000 ريال. «فلسفه و كلام»
1- روح الارواح فى شرح اسماء الملك الفتاح، شهاب الدين ابوالقاسم احمد بن ابى المظفر منصور السمعانى. (تهران، انتشارات علمى و فرهنگى، 1368). صد و نوزده + 917 ص. 4900 ريال.
2- تاريخ فلسفه (جلد اوّل، يونان و روم)، فردريك كاپلستون، ترجمه سيد جلال الدين مجتبوى. (تهران انتشارات علمى و فرهنگى سروش، 1368). 601 ص. 3520 ريال.
3- فلسفه كانت، استفان كورنر، ترجمه عزت اللَّه فولادوند. (انتشارات خوارزمى، 1367). 432 ص. 2800 ريال.
4- بنياد حكمت سبزوارى يا تحليلى تازه از فلسفه حاج ملا هادى سبزوارى، ترجمه سيد جلال الدين مجتبوى. (تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه، 1368). 146 ص، وزيرى. 900 ريال.
5- حسن وقبح عقلى يا پايه‌هاى اخلاق جاودان، استاد جعفر سبحانى، نوشته على ربانى گلپايگانى. (تهران، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى، 1368). 222 ص. 750 ريال.
6- هنر فكر كردن يا شرح منطق كبرى، سيد على حسينى. (قم، انتشارات دارالعلم، 1369). 327 ص، وزيرى. 600 ريال.
7- احسن الاثر فى شرح الباب الحادى عشر، محمد الكرمى. (چاپ سوم، قم، ناشر: مؤلّف، 1410 ق). 256 ص، وزيرى، 800 ريال.
8- المنطق الصورى و الرياضى، عبدالرحمن البدوى. (قم، منشورات دارالذخائر، 1368). 320 ص، وزيرى. 1900 ريال.
9- معاد از ديدگاه حكيم مدرس زنوزى، دكتر غلامحسين ابراهيمى دينانى. (تهران، انتشارات حكمت، 1410 ق). 298 ص، وزيرى.
10- مشعل هدايت، (در مباحث امامت)، شيخ حسين قرنى گلپايگانى. (مشهد، انتشارات برهان، 1368). 778 ص، وزيرى، 3000 ريال.
*89* «تاريخ و سيره»
1- تاريخ جنبشها و تكاپوهاى فراماسونگرى در كشورهاى اسلامى عبدالهادى حائرى، (آستان قدس رضوى، 1368). 251 ص. 850 ريال.
2- قيام مختار ثقفى، به كوشش محمد چنگيزى. (تهران، مركز نشر فرهنگى رجاء، 1368). 490 ص، وزيرى. 1700 ريال.
3- نادرشاه بازتاب حماسه و فاجعه ملى، پناهى سمنانى. (انتشارات كتاب نمونه، 1368). 319 ص. 900 ريال.
4- شاه اسماعيل صفوى، عبدالحسين نوائى. (تهران، انتشارات ارغوان، 1368). 415 ص. 3000 ريال.
5- 50 روز از جنگ (حملات موشكى به تهران) به روايت تصوير، ساسان مؤيدى. (تهران، انتشارات صدا و سيما، 1368). 49 ص. 1420 ريال.
6- طغيان نايبيان در جريان انقلاب مشروطيّت ايران، محمد رضا خسروى. (تهران،انتشارات به نگار، 1368). 559 ص، وزيرى. 3000 ريال.
7- برگزيده داستان‌هاى كوتاه از تاريخ اسلام، هيئت تحريريه مؤسسه انجام كتاب، (تهران، 1368). 159 ص. 400 ريال.
8- فوائد الصفويّه (تاريخ سلاطين و امراى صفوى پس از سقوط دولت صفويّه). ابوالحسن بن ابراهيم قزوينى. (تهران، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى، 1367). پانزده + 196 ص. 600 ريال.
9- تاريخ روابط سياسى ايران و قدرتهاى بزرگ (1925 - 1900)، ايرج ذوقى. (تهران، انتشارات پاژنگ، 1368). 581 ص. 1900 ريال.
10- نغمه مقاومت فلسطين از آغاز اشغال تا خيزش نسل جديد، محمد تقى تقى پور، (تهران، سازمان تبليغات اسلامى، 1368). 95 ص. 350 ريال.
11- سيره علوى، محمد باقر بهبودى. (تهران، ناشر: مؤلّف. 1368). 220 ص، وزيرى. 700 ريال.
12- جلوه تاريخ در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد (جلد دوّم)، ترجمه دكتر محمود مهدوى دامغانى. (تهران، نشر نى، 1368). 467 ص، وزيرى. 2950 ريال.
13- تذكرة الملوك، ميرزا سميعا، به كوشش دكتر سيد محمد صادق دبير ساقى. سازمان ادارى حكومت صفوى يا تعليقات مينورسكى بر تذكرةالملوك، ترجمه مسعود رجب نيا. (انتشارات امير كبير، 1368). 340 + 24 + 140 ص، وزيرى. 220 ريال.
پيشتر كتاب تذكرة الملوك و سازمان ادارى حكومت صفوى كه بر اساس آن و با تتبع در منابع ديگر فراهم آمده است جداگانه نشر يافته بود؛ اينك چاپ دوّم آنها يكجا عرضه مى‌شود. هر دو آنها؛ بويژه كتاب دوّم، بسيار خواندنى و داراى اطلاعات سودمند و ارجمند از نظام حكومتى صفويه است.
14- حياة الامام على الهادى (ع) (دراسة و تحليل)، باقر شريف القرشى. (انتشارات دارالكتاب الاسلامى). 352 ص، وزيرى.
15- حياة الامام الحسن العسكرى (ع) (دراسة و تحليل). باقر شريف القرشى. (انتشارات دارالكتاب الاسلامى). 282 ص.
16- پايدارى تا پاى دار (سيرى در حيات علمى - معنوى - اجتماعى و سياسى شيخ فضل اللَّه نورى)، على ابوالحسنى (مندز). (تهران، مؤسسه تحقيقاتى و انتشاراتى نور، 1368). 575 ص، وزيرى. 2250 ريال.
17- تاريخ نهضتهاى فكرى ايرانيان از آغاز قرن دهم تا پايان قرن دوازدهم هجرى (از دشتكى تا نراقى) بخش دوم، عبدالرضع حقيقت (رفيع). (تهران، شركت مؤلفان و مترجمان ايران، 1368). 1102 ص، وزيرى. 5300 ريال.
18- تاريخ جامع بهائيت (نوماسونى)، بهرام افراسيابى، (تهران، انتشارات سخن، 1368). 791 ص، وزيى.
19- سقوط بغداد و حكمروايى مغولان در عراق، ميان سال‌هاى 1258 و 1335 ميلادى، ترجمه دكتر اسداللَّه آزاد. (مشهد، مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوى، 1368). 333 ص، وزيرى 125 ريال.
20- الأنس الجليل بتاريخ القدس و الخليل (الجزء الاوّل والجزء الثانى)، قاضى القضاة ابواليمن القاضى مجير الدين الحنبلى. (چاپ اوّل، قم، انتشارات الشريف الرضى، 1368). 424+424 ص، وزيرى. 3000 ريال (قيمت دوره).
21- چهل سال تاريخ ايران در دوره پادشاهى ناصر الدين شاه (جلد دوم). (تهران، انتشارات اساطير، 1368). 1164 ص، وزيرى. 3500 ريال.
22- تاريخ طبرى (جلد اوّل)، محمد بن جرير طبرى، ترجمه *90* ابوالقاسم پاينده. (تهران، انتشارات اساطير). 365 ص، وزيرى. 2100 ريال.
23- تاريخ هرات در عهد تيموريان، دكتر عبدالحكيم طبيعى. (تهرن، انتشات هيرمند، 1368). 153 ص، وزيرى. 1350 ريال. «تراجم و رجال»
1- معجم رجال الحديث و تفصيل طبقات الرواة (1 - 23)، السيد ابوالقاسم الخوئى. (قم، مركز نشر آثار الشيعة). قيمت هر جزء: 1300 ريال.
2- زندگينامه علمى دانشوران (جلد اوّل جزء سوم)، چارلز جيليسپى، زير نظر احمد بيرشك. (تهران، انتشارات علمى و فرهنگى، 1368). 255 ص. 1600 ريال.
3- تحليلى از آراى جابربن حيان، زكى نجيب محمود، ترجمه حميد رضا شيخى. (مشهد، بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، 1368). 204 ص. 800 ريال.
4- سخن اهل دل؛ شرح احوال و آثار گويندگان بزرگ فارسى زبان از آغاز تا امروز (دوجلدى). (تهران، نشر پاژنگ، 1367). 673 + 261ص. 5000 ريال.
5- ذكاء الملك فروغى و شهريور 1320، باقر عاقلى. (تهران، انتشارات محمد على علمى و سخن، 1367). 3 + 343 ص. 2400 ريال.
6- سيماى احمد شاه قاجار پس از گذشت هفتاد سال از عقد قرارداد 1919 ايران و انگليس (جلد اوّل)، دكتر محمد جواد شيخ الاسلامى. (تهران، نشر گفتار، 1368). 463 ص، وزيرى. 3400 ريال.
7- زندانيان روحانيت تشيع افغانستان، حسين شفائى. (چاپ اوّل، قم، ناشر: مؤلف، 1368). 282 ص، وزيرى. 750 ريال.
8- دعبل بن على الخزاعى، محمد جواد گوهرى. (تهران، انتشارات اميركبير، 1368). 169 ص، رقعى، 800 ريال. «اقتصاد»
1- ملاحظاتى پيرامون پيامهاى اقتصادى قرآن، دكتر سيد جمال الدين موسوى اصفهانى. (چاپ اوّل، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1368). 670 ص، وزيرى. 3300 ريال. «حقوق»
1- خسارات ناشى از عدم انجام تعهّد در حقوق ايران و نظامهاى حقوقى ديگر، حشمت اللَّه سماواتى. (انتشارات مولوى، 1368). 153 ص، رقعى. 650 ريال.
2- ابعاد حقوقى حاكميّت ايران در خليج فارس، على اصغر كاظمى. (تهران، دفتر مطالعات سياسى و بين المللى، 1368). سيزده + 249 ص. 1000 ريال. «سياست»
1- حزب بعث و جنگ، خالد حسين النقيب، ترجمه محمد حسين زوار كعبه. (تهران حوزه هنرى سازمان تبليغات، 1368). 174 ص. 560 ريال.
2- شوروى گورباچف، ترجمه عباس آگاهى. (تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1368). 190 ص. 950 ريال.
3- نفت، سياست و كودتا در خاورميانه (از جنگ اكتبر 1973 تا سقوط رژيم پهلوى - 4)، پيتر منسفيلد، ماتى گولان و... ترجمه و اقتباس: محمد رفيعى مهرآبادى. (تهران، شركت نشر و پخش ويس، 1368). 426 ص، وزيرى. 2000 ريال.
4- مسائل ژئوپلتيك (اسلام، دريا، افريقا)، ايولاكست، ترجمه دكتر عباس آگاهى. (تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1368). 248 ص، رقعى. 980 ريال.
5- دشمنان بيشمار چهره بى نقاب سياست خارجى، جاناتان كوتين، ترجمه كريم زيانى. (تهران، انتشارات سروش، 1368). 566 ص. 2270 ريال.
6- استالين تزار سرخ (جلد دوم). ايزاك دويچر، ترجمه و

نام کتاب : آیینه پژوهش نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 1  صفحه : 13
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست