responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نشریه معرفت نویسنده : موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)    جلد : 3  صفحه : 12
خواندنيها

قال رسول الله r »من قضي لمومن حاجه قضي الله له حوائج كثيره ادنا هن الجنه«

كسي كه حاجتي از مومني بر آورده سازد خداوند حوائج زياد را از وي برآورده مي سازد كه كمترين آن بهشت است.

بحار الانوار, ج 74, ص 285

در لابلاي متون

مومن واقعي؛

شيخ ابو سعيد را گفتند كه: فلان كس بر روي آب مي رود گفت: سهل است، چغري (1) و سعوده اي (‌2) نيز بر روي آب مي رود. گفتند: فلان كس در هوا مي پرد. گفت: زغن (3) و مگس نيز در هوا مي‌پرد. گفتند: فلان كس در يك لحظه از شهري به شهري مي رود. شيخ گفت: شيطان نيز در يك نفسي از مشرق به مغرب مي رود. اين چنين چيزها را چندان قيمتي نيست. مرد آن بود كه درميان خلق بنشيند و برخيزد و بخورد و بخورد و بخسبد و بخرد و بفروشد و در بازار در ميان خلق ستد و داد كند وزن خواهد و با خلق در آميزد و يك لحظه از خداي غافل نباشد.

1- چغر= وزغ 2- صعوده = نوعي گنجشك كوچك 3- زغن= مرغ گشتخوار

جواب منطقي؛

اين جوزي يكي از خطباي معروف زمان خودش بود، رفته بود بالاي منبري كه سه پله داشت، براي مردم صحبت مي كرد. زني از پائين منبر بلند شد و مسأله‌اي از او پرسيد: ابن جوزي گفت نمي دانم. زن گفت: تو كه نمي داني پس چرا سه پله از ديگران بالاتر نشسته اي؟ وي جواب داد: اين سه پله را كه من بالاتر نشسته ام به اندازه اي است كه من مي دانم و شما نمي دانيد. بنابراين به اندازه معلوماتم بالا رفته ام و اگر به اندازه مجهولاتم مي خواستم بالا بروم، لازم بود كه منبري درست كنم كه از فلك الافلاك بالا مي رفت!

حكايتها و هدايتها در آثار شهيد مطهري، محمد جواد صاحبي، دفتر تبليغات، بهمن 64 ص 109.

اهميت برنامه ريزي؛

كنفوسيوس؛ تأثير هدف بر برنامه را چنين بيان مي كند: اگر برنامه يكساله داريد برنج بكاريد. اگر برنامه 10 ساله داريد آدم تربيت كنيد.

فصلنامه تعليم و تربيت، شماره 21، بهار 69، ص 35.

مقايسه اي بين تعداد پژوهشگران چند كشور؛ (با ازاء هر يك ميليون نفر): ايران 48، ژاپن 3808، يوگسلاوي 1012، تركيه 221، شوروي 5172، سودان 118؛

مقايسه اي بين تعداد كتابهاي ذخيره شده در كتابخانه هاي چند كشور؛ (مليون جلد): ژاپن 629، روماني 178، آلمان فدرال 269، كانادا 144، كره جنوبي 42، اسپانيا 36، ايران 3/6، كويت 6/3، آلباني 4/13؛

دانشمند، شماره 41، سال 28، شهريور 69، ص 59.

قضاوت منصفانه؛

يك سياستمدار الجزايري: در جنگ جهاني اول، ايران با داشتن ** جمعيت و با داشتن درآمد خوب نفت، 30 مليارد بدهي خارجي داشته است. در حالي كه جنگي هم در كار نبوده است. اما در سالهاي پس از انقلاب، با وجود جنگ 8 ساله، و جمعيت دو برابر و با اندك درآمد نفت، نه تنها بدهي خارجي نداشته است كه در عوض دشمن 80 مليارد بدهي از خود به جاي گذاشته است!!

سانسور اخبار؛

چهار خبر گزاري غربي، آسوشيتدپرس، رويتر، يونايتدپرس، تاس (1980م) حدود 50 هزار دفتر در نقاط مختلف جهان دارند كه مجموعاً بين خود روازنه 34 مليون كلمه خبر تهيه مي‌كنند و مدعي اند كه *** اخبار خارجي روزنامه‌ها و راديو تلويزيونهاي جهاني از طريق آنها تأمين مي شود. آسوشيتدپرس به تنهايي مدعي تأمين ** اخبار خارجي رسانه هاي خارجي است

ر. ك. به آنتوني اسميت، ژنو پلتيك اطلاعات، شيرواني، صدا و سيما، ص 70.

آمار بزهكاري و... در آمريكا؛

در آمريكا در هر سه ثانيه يك جرم عمده

و در هر ده ثانيه يك سرقت يا جرم از نوع ورود به ساختمانها (Sevious crime)

و در هر 5 ثانيه يك جرم دزدي(Burglary)

و در هر 33 ثانيه يك سرقت اتومبيل(Larceny- Theft)

و در هر 31 ثانيه يك تبهكاري همراه به خشونت(Motoor- Vehicle- Theft)

و در هر 78 ثانيه يك جيب زني(Violent Crime)

و در هر 8 دقيقه يك تجاوز به عنف (Robbery)

و در هر 27 دقيقه يك قتل، صورت مي گيرد. (Rape)

آمار (اف – بي – آي) اداره پليس آمريكا در سال 1978 به نقل از آسيب شناسي اجتماعي، دكتر رحمت الله صديق، پلي كپي، ص 158.

عجائب صنعت؛

بلندترين آسمان خراش دنيا «سي يرز» در آمريكاست كه با 110 طبقه داراي ويژگيهاي زير مي‌باشد:

ارتفاع 441 متر، داراي 103 آسانسور و پله برقي، 56 هزار متر مكعب بتون و 3000 كيلو متر سيم برق در آن بكار رفته است، داراي 5800 اتاق، 7000 تلفن، 6200 ميز تحرير، 46 هزار آب پاش اتوماتيك جهت اطفاء حريق، 16 هزار و پنجره و 16 هزار نفر در آن كار مي‌كنند !!

عجائب طبيعت؛

مجسمه حضرت مريم بطول بيست سانتي متر در شهر سانتياگو شيلي خون گريه مي كند و متخصصين تصديق ‌كرده‌اند از جنس خون انسان است و هيچ خدعه اي در كار نيست.

در لندن طفلي در يك سالگي خواندن و نوشتن آموخت و در سه سالگي زبان لاتين را فرا گرفت و در چهار سالگي در رشته انفورماتيك در دانشگاه مشغول به تحصيل شد.

نوعي چلچله بيش از سه سال پرواز و پس از آن براي تخم گذاري به زادگاهش بر مي‌گردد.

اخبار سيماي جمهوري اسلامي، 10/1/71

حريض ترين حيوانات مگس است وقانع ترين حيوانات عنكبوت مي‌باشد. پس خداوند حريص ترين حيوان را غذاي قانع ترين حيوان ساخته است.

اثرات انفجار جمعيت ايران؛

با وجود افزايش مدام جمعيت دانش آموزان در سال 68؛ به هر مدرسه فقط يك توپ داده شده است و به دليل عدم امكانات كافي حدود 7 ميليون دانش آموز نتوانسته اند در مسابقات هنري و فرهنگي شركت كنند.

انتخاب با شماست؛

حسن تكنولوژي: ايجاد رفاه بيشتر، رازگشايي از طبيعت، مهار كردن دشمنان انسان «سيل، زلزله، بيماري تسهيل ارتباطات، تعميم دانش، توليد غذايي بيشتر و...

عيب تكنولوژي: قناعت كشي، تقدس زدايي، غفلت آفريني، محيط آلايي، اشتهايي كاذب آفريدن، طبيعت را مكيدن و تفاله كردن، به شهوت خفته دامن زدن و...

ر. ك: به جامعه شناسي صنعتي، دكتر رحمت الله صديق، سال تحصيلي 72- 1371 پلي كپي ، ص 106.

اندر احوال بخيلان

حنظله نامي به خانه دوست بخيلش رفت تا از او دين نمايد، گفتند تب دارد و خوابيده است تا عرق كند. حنظله گفت: در حضورش غذاي او را بخوريد، فوراً عرق خواهد كرد!

فجر انقلاب

12 بهمن؛

.... امام آمد،.. . و اجراي قرآن را آورد، و تجديد بناي دين را، و شكوه مذهب را، و عظمت مسلمين را، و غرور سرخ شيعه را، و اعجاز خون را، و كتاب شهادت را نستوهي و استواري اسلام را، تبلور عيني مكتب را به ارمغان آورد.

امام آمد، و مرگ فرعون را آورد، و سقوط ستم را و شكست شب بيداد را و «ائتلاف امت» و «وحدت كلمه» و «22 بهمن» را و امام آمد،... «ذلت ايران» را به عزت اسلام» مبدل ساخت و سرها و گردن ها را در مقابل ابر جنايتكاران، همچون قله هاي رفيع، برافراشته ساخت و برگه بدهكاري مستضعفين را در برابر قدرتهاي استكباري به برگهاي طلبكاري مبدل كرد. و اسلام را به عنوان «نيروي سوم» در سطح جهان مطرح كرد.

22 بهمن؛

ديدي كه دوام «شب» بسي كوتاه است؟ ديدي كه «سحر» از پي شب در راه است/ آن عيسي ما كه زنده كرد، ايران. حقا كه مسيحا دم و «روح الله» است... 22 بهمن، ميوه نهايي بود كه در «15 خرداد» كاشته شد، 22 بهمن، فهرست فشرده نهضت ما از نيمه خرداد تا پيروزي است. 22 بهمن عيد ظفر است،... آري... «ولايت فقيه» سكه رايج اين مملكت شد و اسلام فقاهت، پشتوانه نيرومند.

«روايت انقلاب، جواد محدثي»

نام کتاب : نشریه معرفت نویسنده : موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)    جلد : 3  صفحه : 12
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست