responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نشریه معرفت نویسنده : موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)    جلد : 148  صفحه : 2
سخن آغازين

سخن آغازين

همت مضاعف، كار مضاعف؛ راز پيشرفت، عدالت و ماندگارى

نيل به آرمان‌هاى انقلاب اسلامى و پيمايش راه‌هاى نرفته و تحقق پيشرفت و عدالت، بيش از هر عاملى نيازمند نيروى انسانى متعهد و داراى تخصص مى‌باشد كه با اعتقاد راسخ و همت قاطع در راستاى الگوسازى نظام مقدس جمهورى اسلامى تلاش نمايند.

     رهبر فرزانه انقلاب در پيام نوروزى سال 1389، ضمن ابراز رضايت از خوش درخشيدن ملت و دولت در سال گذشته، فرمودند: «من امسال را سال "همت مضاعف و كار مضاعف" نام‌گذارى مى‌كنم، به اميد اينكه در بخش‌هاى مختلف، بخش‌هاى اقتصادى، بخش‌هاى فرهنگى، بخش‌هاى سياسى، بخش‌هاى عمرانى، بخش‌هاى اجتماعى، در همه عرصه‌ها مسئولين كشور به همراه مردم عزيزمان بتوانند با گام‌هاى بلندتر، همت بلندتر، با كار بيشتر و متراكم‌تر، راه‌هاى نرفته‌اى را بپيمايند و به هدف‌هاى بزرگ خود ان‌شاء اللّه نزديك‌تر شوند، ما به اين همت مضاعف نيازمنديم و كشور به اين كار مضاعف نيازمند است.»

     بى‌شك، شعارهاى هر سال كه از سوى معظم‌له مطرح مى‌شود، جنبه تشريفاتى ندارد، بلكه به تناسب اوضاع و شرايط و نيازهاى كشور اعلام مى‌گردد تا چشم‌انداز بلند حركت نظام را ترسيم نمايد. وظيفه آحاد مردم و بخصوص نخبگان و مراكز علمى است كه با الهام گرفتن از اين شعار حكيمانه، اهداف بلندترى را مدنظر قرار داده و گام‌هاى جدى‌ترى را در راستاى خدمتگزارى بردارند؛ چراكه اين شعار خاستگاه قرآنى دارد. از منظر قرآن كريم، رسيدن به پيشرفت، عدالت، سعادت و ماندگارى متوقف بر چند امر است:

     الف) اراده: اراده‌اى كه برخاسته از همت والا، روحيه عالى و جهان‌بينى توحيدى باشد و هرگز به لذات زودگذر دنيوى و مادى محدود نماند، بلكه فرد و جامعه را به كمال نهايى و حيات ابدى رهنمون گردد: «وَمَنْ أَرَادَ الآخِرَةَ» (اسراء: 19).

     ب) كار و تلاش: اراده نبايد به صورت ضعيف و در حد شعار آن‌هم در محيط فكر و انديشه باقى بماند، بلكه جامعه را به تحرك و تلاش وادار نمايد، تمام ابعاد زندگى فردى و اجتماعى را فرا گيرد، به گونه‌اى كه همگان سعى و تلاش خود را در پيشرفت و كمال به كار گيرند: «وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا» (اسراء: 19).

     ج. ايمان: اراده و همت عالى، تحرك و پويايى در صورتى به ثمر مى‌نشيند و موجب بالندگى و ترقى مى‌گردد كه خاستگاه ايمانى و اعتقادى داشته باشد «وَهُوَ مُؤْمِنٌ» همت و كار برخاسته از ايمان ثابت و استوار مورد تشكر و قدردانى پروردگار قرار گرفته و ماندگار مى‌گردد «فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَشْكُورا.»

     شعار همت برتر و كار بيشتر بر پايه ايمان به خداى متعال، يك بار در صدر اسلام تجربه شد و به بار نشست. دوران طلايى كه «جوانه زدن، پرورش يافتن، محكم شدن، سر پاى خود ايستادن، پيشرفت اعجاب‌انگيز»، نظام عدل اسلامى را به عنوان الگوى حسنه و الهام‌بخش مطرح ساخت. (فتح: 28و29)

     اگر امت اسلامى بخواهند به شكوه و عظمت برسند و به آرمان‌هاى والا و عالى اسلام دست يابند، راه محمّد صلى‌الله‌عليه‌و‌آله راه پيروزى و راه بازگشت به اسلام راستين است. بايد به خداى متعال توكل كنيم و با همت برتر و كار بيشتر، راه‌هاى نرفته نظام را پيمايش كنيم؛ چراكه:

خدا آن ملتى را سرورى داد                      كه تقديرش به دست خويش بنوشت
به آن مردم سروكارى ندارد                       كه دهقانش براى ديگرى كشت
                                                                                                       دبير گروه حقوق

نام کتاب : نشریه معرفت نویسنده : موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)    جلد : 148  صفحه : 2
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست