مردم را بر طرف مىكنند مانند: برنج، گوشت، پارچه و...
برخى از اشياء ماليتشان فقط اعتبارى است اگر قانونگذار جعل ماليّت نكرده بود هيچ ارزشى نداشتند. اين نوع ماليتها تابع اعتبار و قرارداد است بايد ديد چه ماليتى را جعل كردهاند. پول از اموالى است كه ماليّت آن صرفاً اعتبارى است و اگر اين اعتبار نبود هيچ ارزشى نداشت. و اعتبار ماليّت در پول به اين معناست كه «هزار تومان» يعنى اين مقدار از قدرت خريد. اين نشان دهنده آن است كه مالك آن مىتواند به اين مقدار نيازهايش را برطرف نمايد. بنا بر اين پول مالى است اعتبارى كه اعتباركنندگان برايش در نظر گرفتهاند تا علامت و نشانهاى باشد بر قدرت خريد خاص و معين كه در اين اسكناس اعتبار شده است. بنا بر اين اسكناس همواره نمايانگر و نشان دهنده قدرت شخصى از خريد است.
فقهاهلبيت: هرچند از فرمايششما پاسخ اين سؤال ما مشخص شد، اما براى توضيح بيشتر بفرماييد به نظر شما پول مثلى استيا قيمى؟
به نظر ما پول نه مثلى است و نه قيمى هر چند مال است، زيرا ضابطه مثلى و قيمى كه فقها بيان مىنمايند مربوط به اموال و كالاهايى است كه ارزش ذاتى دارند. فقهاى ما كالا را به دو قسم قيمى و مثلى تقسيم نمودهاند ولى اسكناسى كه صرفاً مال اعتبارى است اين تقسيم در او راه ندارد و به تعبير اصطلاحى پول تخصصاً و موضوعاً از بحث قيمى و مثلى خارج است زيرا امروز كسى پول را كالا نمىداند بلكه آن را، تنها نشانه قدرت خريد به حساب مىآورد نه چيز ديگر. اين يك مسأله كارشناسى است كه بايد بينيم آنها پول را چه مىدانند.
فقه اهل بيت: حضرت عالى ضمان كاهش و يا افزايش ارزش پول را چگونه مىبينيد. در باب قرض، مهر و...
در اينجا اصلاً ضمان مطرح نيست. زيرا ضمان يعنى جبران خسارت و اينجا