responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقه اهل بیت علیهم السلام - فارسی نویسنده : موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی    جلد : 7  صفحه : 189

گزارش اولين اجلاس سراسرى زكات

نخستين اجلاس سراسرى زكات در تاريخ 27/8/75، در شهرستان اهواز برپا شد. در اين نشست علمى يك روزه كه بسيارى از فقها، مدرسان و انديشه‌وران حوزوى، اساتيد دانشگاه و برخى از مسؤولان نظام در آن شركت كرده بودند، سخنرانان، زكات را از زواياى مختلف بررسى‌كرده و نكات مهمى را موردتوجه قراردادند؛ ازجمله:

1. اهميت زكات :در اين باره اهتمام قرآن و روايات نسبت به زكات را يادآور شدند:

در قرآن بيش از 30 مورد كلمه زكات صريحاً آمده و در 17 مورد با عنوان صدقه و بيش از 65 مورد تحت عنوان انفاق به معنى عام آن آمده است.

در بيست و هشت آيه، زكات و نماز در كنار هم قرار گرفته‌اند كه اين مطلب نشان دهنده همسنگى زكات با مهمترين واجب دينى يعنى نماز است.

روايات بسيارى وجوب زكات و فلسفه آن را بيان كرده و آثار و فوائد زكات براى فرد و جامعه زكات دهنده را يادآور شده و كسانى كه زكات نمى‌پردازند را از پى‌آمدهاى منفى و آثار سؤ دنيوى و اخروى بر حذر مى‌دارد.

2. تأسف از مهجوريت:نكته‌اى كه همگان از آن ابراز تأسف نمودند مهجوريت اين فريضه مهم دينى است؛ به گفته يكى از سخنرانان: با اينكه 17 سال از حكومت اسلامى مى‌گذرد، زكات همچنان در جامعه، هم از جانب حكومت و هم از جانب مردم. مطابق آمار، در يكى از استانهاى حاصلخيز دويست ميليون تومان زكات جمع‌آورى گرديد، در حالى كه مبلغى كه مى‌بايست پرداخت مى‌شد پنج ميليارد تومان برآورد شده است.

3. توجه به نقش زكات در حل مشكلات جامعه:سخنرانان با بيان اين مطلب كه زكات حقى است كه خداوند در مال اغنيا براى فقرا قرار داده است، يادآور شدند كه اگر زكات به درستى گرفته شود نه تنها مشكل فقراى جامعه بلكه برخى از مشكلات ديگر جامعه را نيز حل مى‌كند. از اين رو برخى پيشنهاد كردند كه شايسته است دولت به جاى تبليغات براى جشن عاطفه‌ها و مانند آن براى احياى زكات در جامعه تبليغ نمايد تا هم به واجبى از واجبات الهى عمل شود و هم بيش از آنچه مردم در اين گونه مراسم موسمى مى‌پردازند جمع گردد.

4. قلمرو زكات:اينكه آيا زكات به نه مورد (گاو، گوسفند، شتر، خرما، كشمش، جو، گندم،



نام کتاب : فقه اهل بیت علیهم السلام - فارسی نویسنده : موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی    جلد : 7  صفحه : 189
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست