responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقه اهل بیت علیهم السلام - فارسی نویسنده : موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی    جلد : 7  صفحه : 165

جمله: امام صادق (ع) مى‌فرمايد:

«لعن اللّه‌ أصحاب القياس فإنّهم غيّروا كتاب اللّه‌ و سنة رسول اللّه‌...» (4)

نفرين خدا بر بهره گيران از قياس باد؛ زيرا اينان كتاب خدا و سنت رسول خدا را تغيير داده‌اند.

اين مطلب سبب شده تا ائمه (ع) قواعد و اصول كلى را كه فرعهاى فقهى از آنها به دست مى‌آيد، بيان كنند تا شاگردان و فقها در استنباط احكام فقهى به جاى روى آوردن به قياس و «ظن»هاى نامعتبر، از آنها بهره گيرند.

سخنان پيشوايان دين در اين باره بسيار است به عنوان نمونه، امام صادق (ع) مى‌فرمايد:

«إنّما علينا أن نلقي إليكم الاُصول و عليكم أن تفرّعوا» (5)

برماست بيان اصول (قواعد كلى) مطالب و بر شماست فرع فرع كردن آن.

بنابراين، قواعد فقهى، عمرى به درازاى احاديث و سخنان ائمه (ع) دارد و از نظر تدوين قواعد فقهى، آنچه كه ما بدان رسيده‌ايم، اوّل فقيه شيعى كه به نگارش كتابى در باره قواعد فقهى به معناى عام دست يازيد، نجيب الدين يحيى بن سعيد حلى م(601ـ698) است كه كتاب ارزشمند «نزهة الناظر في الجمع بين الأشباه و النظائر» (6)را به سامان رسانيد.

با كمال تأسف، اين حركت علمى و سودمند، در بين فقهاى شيعه، شتاب و تكامل در خور را نداشته است. خوشبختانه در زمان ما، اين حركت سرعت بيش‌ترى را به خود گرفته است.


(4)وسايل الشيعه، ج18، باب 6، ح42/38، اسلاميه، تهران. يكى از برتريهاى اساسى فقه شيعه از ديگر از مكتبهاى فقهى، استفاده نكردن از «ظن»هاى نا معتبر از جمله قياس است. روايات وارده در نكوهش قياس و به كارگيرى وارده در نكوهش قياس و به كارگيرى آن فراوان است و شيخ حر عاملى در بابى كه به اين منظور عنوان كرده، 52 روايت ديگر نقل كرده است. بسيارى از بزرگان در زمان ائمه، در رد قياس، كتاب نوشته‌اند، از جمله: عبداللّه‌ بن عبدالرحمن زبيرى «الاستفادة فى الطعون على الاوائل و الرد على أصحاب الاجتهاد و القياس»، ابوالقاسم على بن احمد كوفى «الرد على اصحاب الاجتهاد فى الاحكام» و هلال بن ابراهيم بن ابو الفتح مدنى «الرد على من رد آثار الرسول و اعتمد على نتائج العقول». ر.ك: رجال نجاشى، ذيل ترجمه نامبردگان.
(5)همان، ج18، ص 40، باب 6، ح51. در اين باره به ح52 مراجعه شود.
(6)يحيى بن سعيد، كتاب ديگرى به نام «الجامع للشرايع» دارد كه در برگيرنده يك دوره فقه است و توسط جمعى از فضلاء تحقيق شده است.


نام کتاب : فقه اهل بیت علیهم السلام - فارسی نویسنده : موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی    جلد : 7  صفحه : 165
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست