responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقه اهل بیت علیهم السلام - فارسی نویسنده : موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی    جلد : 32  صفحه : 3
مكتب فقهى اهل بيت(ع)*

تعريف فقه:

فقه در لغت چند گونه تفسير شده است:

ـ به معناى دانستن و فهميدن. اين تعريف نزد لغت شناسان (1) ، معروف است و در اين آيه نيز فقه به همين معنى به كار رفته است: {قالُوْا يا شُعَيبُ مانَفْقَهُ كَثِيراً لِما تَقُولُ} (2) .

ـ به معناى فهم امور دقيق است. در قرآن آمده است: {وَإنْ مِنْ شَيْى‌ءٍ اِلاّيُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلكِنْ لاتَفْقَهُوْنَ تَسْبِيْحَهُمْ} .(3) از اين رو در مورد امور بديهى و معمولى به كار نمى‌رود، مثلاً گفته نمى‌شود: فقهت ان السماء فوقنا. ابو اسحاق مروزى (4) اين تعريف را برگزيد و


(الف) اصل اين مقاله به عنوان مقدمه جلد اوّل دايرة‌المعارف فقه اسلامى نگاشته شده و به وسيله يكى از شاگردان استاد به فارسى برگردان شده است.
(1) العين 31:370 ؛صحاح اللغة 6:224؛ المجمل فى اللغة: 551؛ معجم مقاييس اللغة 4:442؛ النهايه ابن اثير 3:465؛ المغرب:364. المصباح المنير:4790. القاموس المحيط 4:289؛ لسان العرب 10:305.
(2) هود: 91.
(3) الاسراء :44.
(4) اين تعريف را صلاح الدين زركشى در المنثور فى القواعد از ابو اسحاق مروزى نقل كرده سپس گفته است: «اين برخلاف نظر لغت‌شناسان است كه فقه را به معناى مطلق فهم مى‌دانند كه فهم امور آشكار و هم فهم امور دقيق را دربر مى‌گيرد. قرآن درباره كافران مى‌گويد: فَما لِهولآءِ الْقَوْمِ لايكادون يفقهون حديثاً نساء:78.


نام کتاب : فقه اهل بیت علیهم السلام - فارسی نویسنده : موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی    جلد : 32  صفحه : 3
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست