responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقه اهل بیت علیهم السلام - فارسی نویسنده : موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی    جلد : 27  صفحه : 267

قال الصادق(ع): «من قصّ أظفاره يوم الخميس و ترك و أبقى واحداً ليوم الجمعة، نفى اللّه‌ عزّوجلّ عنه الفقر» (132) .

مسأله: صدوق ـ رضوان اللّه‌ تعالى عليه ـ در فقيه مى‌گويد: قال رسول اللّه‌(ص) للرجال : «قصّوا أظافيركم، و للنساء: اتركن من أظفاركنّ ، فإنّه أزين لكنّ» (133) .

و مراد آن است كه آن مقدار مبالغه مردان را در قصّ اظافير از بيخ و در هر پنجشنبه و جمعه مستحب است، زنان را مستحب نيست. آن كه ادخال لفظ«مِن» تبعيضى كرده، فرموده است:«اتركنّ» ، دلالت براين معنى دارد.

اساس: تسريح رأس و لحيه ـ به سين مهمله ـ يعنى شانه برموى زدن و تخليل موى كردن به شانه و بعضى را از بعضى به شانه جدا ساختن سنّت است، خصوصاً از براى هر نماز.

در فقيه و غير آن از اصول حديث مروى است كه ابوالحسن الرضا ـ صلوات اللّه‌ عليه ـ در تفسير {خُذُواْ زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ...} (134) فرموده است:«مشط الرأس يذهب بالونا (135) و مشط اللحية يشدّ الاضراس» (136) .

«مشط» ـ بفتح ميم ـ مصدر است، به معنى تمشّط و امتشاط و استعمال مشط. و «مُشط» ـ به ضمّ ميم ـ آلت امتشاط است يعنى شانه. و بعضى كسر ميم نيز نقل كرده اند.


(132) من لايحضره الفقيه، ج1، ص74، ح310.
(133) همان، ح316.
(134) اعراف، آيه31.
(135) بالوبا(خ ل).
(136) من لايحضره الفقيه، ج1، ص75، ح319و 320؛ الكافي، ج6، ص488، ح2.


نام کتاب : فقه اهل بیت علیهم السلام - فارسی نویسنده : موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی    جلد : 27  صفحه : 267
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست