ندارد، بهتنهايي به نماز بايستد، بايد بگويد: «ما تو را ميپرستيم». همچنين هنگامي که نماز رو به اتمام است، نمازگزار توجه خود را به سمت تمام صالحان معطوف کرده، ميگويد: السلام علينا وعلي عباد اللّه الصالحين؛ سلام بر شخص پيامبر(صلي الله عليه و آله) در عبارت السلام عليک ايها النبي ورحمه اللّه وبرکاته نيز به جهت شخصيت برجسته پيامبر اکرم(صلي الله عليه و آله) و امتياز جداگانهاي است که ایشان دارند. پس انسان در نماز، همواره مؤمنان را در کنار خود ميبيند، و نيز هنگامي که ميخواهد از نماز خارج شود، باز بايد بر همه مؤمنان سلام دهد. در تمام دستورهای اسلامي، اعم از عبادتهاي فردي و اجتماعي و مسائل فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي، مسلمان بايد خود را با دیگر مؤمنان شريک و همراه بداند. اقتضاي تربيت خاص اسلامي چنين است. اما در نگرش غربي، تفکر فردگرايي غالب است و انسان فقط مصلحت خود را در نظر ميگيرد. ازاينرو، امروزه در جهان غرب نزديکترين و انسانيترين روابط عاطفي رو به ضعف مينهد: خانوادهها متلاشي ميشوند؛ زنان، شوهران، پدران و فرزندانِ بسياري جدا از هم زندگي ميکنند؛ و همسايهها هم از يکديگر خبر ندارند. در اين ديدگاه، محور فکري انسان، منفعت و لذت شخصي است.
گذشته از اينکه گرايش فردي، زشتيها و کاستيهاي فراواني دارد، اگر فردگرايي نيز اصل و زيربناي نگرش به انسان باشد، در جامعه نميتوان از مسئوليت اجرايي و نظارت بر کار ديگران بهکلي کناره گرفت؛ زيرا مصالح و منافع و نيز لذتها و رنجهاي انسانها در خارج به