رسيدن به اين هدف، در هر زمان و مکاني، و تحت شرايط مختلف، راههاي عمل به اين فريضه هم تغيير ميکند. بايد با دقت در رهنمودهاي کتاب و سنت و نيز سخن بزرگان، علما و مراجع، وظيفه خود را با توجه به موقعيت خاص دریابیم. اگر آنچه وظيفهمان بود، انجام داديم و براي انجامش حاضر بوديم تا سرحد شهادت پيش رويم، حسيني خواهيم بود؛ والاّ از اين نمد، کلاهي جز اسم و ادعاي تهي نخواهيم داشت.
مطالعه سير تاريخ صدر اسلام و سيره امير مؤمنان(عليه السلام) و دیگر ائمه اطهار(عليهم السلام) نشان ميدهد که بهقدري اختلاف روشها و رفتارها دراينزمينه وجود دارد که آدمي تصور ميکند بين رفتار اين بزرگواران تناقض وجود داشته است. البته همه ما معتقديم که آنها حلقه هاي يک زنجير بههمپيوستهاند؛ ولي چون شرايط زماني هريک از آنها متفاوت بود، روشهايشان نيز متفاوت به نظر ميرسيد. همه آنان، در پی احياي دين بودند؛ منتها بر اساس مقتضيات و شرايط زماني و مکاني خاص خود. بدون ترديد، اين تشخيص وظيفه، خود مهم است و کوشش براي تشخيص هم، خود نوعي عبادت بهشمار ميرود. اينکه کسي مدتي فکر، و با ديگران مشورت کند و تحقيقات لازم را دنبال کند تا وظيفه خود را تشخيص دهد، در ثمربخشي امر به معروف و نهي از منکر کاملاً مفيد خواهد بود.
در اهميت و ضرورت تشخيص وظيفه، به تناسب شرايط زماني و مکاني خاص، ميتوان نمونههاي فراواني را در صدر اسلام جستوجو کرد. ابوذر(عليه السلام) يکي از بزرگترين صحابه پيامبر اکرم(صلي الله عليه و آله) بهقدري به فريضه امر به معروف و نهي از منکر عنايت داشت و بدان عمل ميکرد که