responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نظريه حقوقى اسلام نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 2  صفحه : 308

شناخت حقيقت شده است. او مانع گرايش مردم به دين اسلام شده و آنان را از رسيدن به يكى از مهم‌ترين حقوق اجتماعى‌شان محروم ساخته است. كسانى كه با راه‌هاى مرموز حقيقت را بر مردم مشتبه ساخته، آنان را به انحراف مى‌كشانند، «صدّ عن سبيل الله» كرده و بزرگ‌ترين خيانت را به بشريت روا مى‌دارند. همان‌گونه كه قرآن مى‌فرمايد، اين گونه خيانت‌ها از آدم‌كشى بدتر است؛ چه اين كه آدم‌كشى باعث محروم ساختن فردى از زندگى چند روزه دنيا است، ولى آنان كه مردم را از پيروى دين حق باز مى‌دارند باعث ابتلاى انسان‌ها به عذاب ابدى مى‌شوند. آيا ابتلا به عذاب ابدى و محروم ساختن از نعمت‌هاى ابدى بهشت بدتر است يا محروم كردن فردى از زندگى چند روزه در اين دنيا و ناكامى از خوردن چند كيلو نان و برنج؟!

از اين رو يكى از بزرگ‌ترين حقوقى كه بايد از آن دفاع كرد «حقوق انسانيت» و تلاش براى شناساندن راه حق است. به فرمايش شهيد مطهرى، يكى از حقوق بشريت، حق توحيد است. اين سخن ايشان، در كتب فقهى ما بدين صورت مطرح نشده است. البته روح اين مطلب در كلام فقها يافت مى‌شود، اما طرح اين بحث همراه با بيان منطقى، قوى و شيوا از ابتكارات استاد شهيد مطهرى(رحمه الله) است.

 

8. شهيد مطهرى و دفاع از «حق امر به معروف و نهى از منكر»

به اعتقاد شهيد مطهرى، يكى از حقوق انسانى كه دفاع از آن لازم است، امر به معروف و نهى از منكر مى‌باشد. امر به معروف به معناى دفاع از حق انسانيت است. همه انسان‌ها حق دارند در يك جامعه سالم و شايسته زندگى كنند و ترك امر به معروف و نهى از منكر موجب تباهى تدريجى جامعه مى‌گردد. بنابراين، براى آن كه انسان‌ها از داشتن يك جامعه سالم و شايسته محروم نگردند، بايد امر به معروف و نهى از منكر كرد و با كسانى كه مانع امر به معروف و نهى از منكر مى‌شوند جهاد نمود. جهاد حضرت سيدالشهدا(عليه السلام) بر همين اساس تبيين مى‌شود؛[1]


[1] امام حسين(عليه السلام) در وصيت‌نامه خويش به برادرش محمد حنفيه مى‌فرمايد: وَ إنّى لَمْ أَخرُجْ أشِراً وَ لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالماً وَ إنّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الإصلاحِ فى اُمَّةِ جَدّى(صلى الله عليه وآله) اُريدُ أنْ آمُرَ بِالمَعروفِ و أَنهى عَنِ المُنكَرِ و أَسيرَ بِسيرَةِ جدّى وَ أبى عَلىِّ بنِ أبى‌طالِب (محمد صادق نجمى، سخنان حسين بن على(عليهما السلام)، ص 36، از مقتل خوارزمى، ج 1، ص 188 و مقتل عوالم، ص 54)؛ = و من نه از روى خودخواهى و يا براى خوش‌گذرانى و نه براى فساد و ستم‌گرى از مدينه خارج نشده‌ام، بلكه هدف من اصلاح مفاسد امت جدّم رسول خدا(صلى الله عليه وآله) است و اراده امر به معروف و نهى از منكر دارم و مى‌خواهم به روش جدم رسول خدا(صلى الله عليه وآله)و پدرم على بن ابى‌طالب(عليه السلام) عمل كنم.

نام کتاب : نظريه حقوقى اسلام نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 2  صفحه : 308
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست