شما برترينها هستيد. خداى متعال اجازه نداده كه غيرمؤمن بر مؤمن تسلط پيدا كند:وَ لَنْ يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلا[1]= و خداوند هرگز بر زيان مؤمنان، براى كافران راه تسلطى قرار نداده است.
همچنان كه پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) فرموده است، اسلام برترى مىجويد و هيچ آيينى نبايد بر پيروان اسلام برترى داشته باشد: اَلاِْسْلامُ يَعْلُوا وَ لا يُعلى [عَلَيه].[2]
بنابراين يكى از اهداف مقدس حضرت سيدالشهدا(عليه السلام) كه همان هدف والاى اسلام است، وجود عزت و افتخار و برترى براى اهل حق و حقيقت، يعنى مسلمانان واقعى، مىباشد. البته هر كس به اندازهاى كه از حق شناخت داشته باشد، از عزت، افتخار و برترى برخوردار است، ولى برترى مطلق از آنِ پيروان حق مطلق است.
5. محدوده و مصاديق «دفاع»
بار ديگر به جوانان عزيز سفارش مىكنم كتابهاى استاد شهيد مطهرى مخصوصاً كتابهاى: «نهضتهاى اسلامى در صد ساله اخير»، «قيام و انقلاب حضرت مهدى(عليه السلام)» و «جهاد» را حتماً مطالعه كنند. مرحوم مطهرى تأكيد مىفرمايند كه دفاع تنها آن نيست كه ما منتظر حمله دشمن به سرزمين خويش باشيم و آن گاه از خود دفاع كرده، حمله آنان را پاسخ دهيم. البته يكى از مصاديق دفاع آن است كه ما هميشه آمادگى لازم را داشته باشيم تا چنانچه دشمن با شيوهها و تاكتيكهاى مختلف به مرزهاى جغرافيايى ما حمله كرد، قدرت مقابله به مثل داشته باشيم و برترى خويش را بر دشمن متجاوز اثبات كنيم؛ اما مصداق ديگر دفاع، هنگامى است كه دشمن در سرزمين خويش مؤمنان و اهل حق را مورد آزار و شكنجه قرار داده است. در اين حالت بر ما واجب است از آنان نيز دفاع كنيم. دفاع تنها محدود به كسانى كه در يك محدوده جغرافيايى خاص زندگى مىكنند، نيست.
مرحوم استاد مطهرى درباره توسعه مفهوم دفاع نكتههاى بسيار جالبى را بيان كردهاند. سادهترين شكل دفاع آن است كه در مقابل كسى كه دست به شمشير و اسلحه برده، بايستيم و به دفع تجاوز و دفاع، اعم از دفاع شخصى يا دفاع اجتماعى بپردازيم. استاد مطهرى در بيان
[1] نساء (4)، 141. [2] بحارالانوار، ج 39، باب 73، روايت 15.