خويش خواهند رسيد. در باره اين حكمت الهى آيات و رواياتى[1] وجود دارد كه فعلا در مقام بحث از آنها نيستيم.
حضرت ابراهيم(عليه السلام) به درگاه خداى متعال دعا نمود كه سرزمين مكه را امن و امان قرار ده، و از ميوههاى آن به كسانى كه به خداوند و روز واپسين ايمان دارند روزى ده. خداى متعال فرمود كسانى كه فاسق باشند نيز بهرهاى از نعمتهاى خداوند خواهند برد.[2]
به هر حال از فوايد حكومت، حتى حكومت فاسق اين است كه مالياتهايى براى اداره جامعه جمعآورى مىشود (يُجمَعُ بِهِ الفَىءُ)، شرّ دشمنان جامعه دفع مىشود و از حقوق مردم، و ارزشهاى آن جامعه دفاع مىگردد (و يُقاتَلُ بهِ العَدُوُّ). علاوه بر تأمين امنيت در برابر دشمنان خارجى، امنيت داخلى نيز فراهم شده و راهها امن مىگردد (تَأمَنُ بهِ السُبُل). اگر حكومت نباشد اقويا هميشه بر مردم مسلط شده آنان را به بند مىكشند. حق ضعفا را پايمال نموده در صدد استثمار هر چه بيشتر آنان برمىآيند (يُؤْخَذُ بِهِ لِلِضَّعيف مِنَ القَوِىّ؛ حتّى يَستريحَ بَرٌّ، و يُستراحَ مِنْ فاجِر).
6. حاكمان، بهترين و بدترين بندگان خداوند!
امام اميرالمؤمنين(عليه السلام) در فراز ديگرى از نهجالبلاغه مىفرمايد: فَاعْلَمْ أَنَّ أفْضَلَ عِبادِ اللّهِ عِندَ اللّهِ امامٌ عادلٌ هُدِىَ و هَدى، فأَقامَ سُنَّةً، معلومةً، وَ أماتَ بِدْعَةً مَجهولَةً. و إنَّ السُّنَنَ لَنَيِّرَةٌ لها أعلامٌ وَ إنَّ البِدَعَ لَظاهِرَةٌ لها أعلام[3]= پس بدان كه برترين بندگان خدا در پيشگاه او رهبر عادل است كه خود
[1] استاد مصباح يزدى در ادامه گفتار به يك آيه قرآن (قضيه حضرت ابراهيم(عليه السلام)) اشاره مىنمايند كه از آن استفاده مىشود كه خداى متعال در دنيا نعمتهايش را شامل مؤمن و كافر هر دو مىنمايد. در اين فراز براى تكميل بحث به دو روايت در همين رابطه اشاره مىشود: 1. قال الامام الباقر(عليه السلام): إنّ هذِهِ الدُّنيا تُعْطاها البَرُّ و الفاجِرُ، و إنّ هذا الدِّينَ لا يُعطيه اللّهُ إلّا أهل خاصّته= به راستى هم انسان نيك و هم انسان فاجر اين دنيا را به دست مىآورند، ولى همانا اين دين را خدا جز به خاصانش ندهد. 2.قال الامام الباقر(عليه السلام): إنّ اللّهَ يُعطى الدّنيا مَنْ يُحِبُّ و يُبْغِضُ و لا يُعطى دينَه إلاّ مَنْ يُحِبُّ= همانا خدا دنيا را به دوست و دشمن خود بدهد، ولى دينش را جز به دوست خود ندهد. حسن بن على حرانى، تحف العقول عن آل الرسول، (تهران: كتاب فروشى اسلاميّه، 1352)، ص 307 و 310. [2] وَ إِذْ قالَ إِبْراهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً وَ ارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الَّثمَراتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الاْخِرِ قالَ وَ مَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلاً ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلى عَذابِ النّارِ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ (بقره، 126)= و چون ابراهيم گفت: «پروردگارا، اين [سرزمين ]را شهرى امن گردان، و مردمش را ـ هر كس از آنان كه به خدا و روز بازپسين ايمان بياورد ـ از فرآوردهها روزى بخش»، فرمود: «و[لى] هر كس كفر بورزد، اندكى برخوردارش مىكنم، سپس او را با خوارى به سوى عذاب آتش [دوزخ ]مىكشانم، و چه بد سرانجامى است». [3] نهجالبلاغه، ترجمه و شرح فيض الاسلام، خطبه 163.