اسلامى آشنا نيستند، تحت تأثير تبليغات واقع مىشوند، به گونهاى كه در جاودانى و ابدى بودن احكام قطعى و مسلّم اسلام هم شك مىكنند و آن را قابل نسخ مىدانند! حتى برخى خواص نيز در مسايل بديهى اسلام ترديد مىكنند. همه اينها آثار سوء عملكرد ايادى شيطان و غربزدهها است. اين عده براى محو اسلام، به خصوص پس از پيروزى انقلاب اسلامى، دست به كار شدهاند و متأسفانه در نهادهاى حكومتى نيز نفوذ پيدا كردهاند.
8. پيوند نظريه قرائتهاى مختلف با بحث هرمنوتيك
اين سخن كه يك كلام داراى چند معناى متضادِ قابل پذيرش باشد نه معقول است، نه مقبول و نه مشروع. بار ديگر تأكيد مىكنم كه متون دينى براى كسانى كه بدان ايمان دارند از ميان معانى متضاد و غير قابل جمع، تنها يك معنا بيشتر ندارد. البته معانى طولى متعدد كه با يكديگر تضادى نداشته باشند قابل قبول است؛ از قبيل ظاهر و باطن و تفسير و تأويل، اما دو معناى غير قابل جمع، دو معناى متقابل، دو معناى متضاد و متعارض براى يك متن معقول نيست؛ مگر بر اساس تئورى جديدى به نام هرمنوتيك كه از مغرب زمين به ارمغان آورده شده است. بر اساس اين تئورى، متون مقدس خود به خود هيچ معنايى ندارد! تعجب نكنيد، اين حرفهايى است كه آنان در كتابهاى خويش نوشتهاند. چه بسا اگر در سابق اين حرفها را مىشنيديم، آن را فكاهى تلقى كرده و مىخنديديم، اما اين نظريهها را كسانى ابراز كردهاند كه در غرب به نام فيلسوف شناخته مىشوند و در مجامع علمى روى حرف آنها حساب مىكنند! امروزه گرايشهايى در زمينه فلسفه در دانشگاههاى مهم دنيا براى اين تئورى وجود دارد و صدها تز در اين باره نوشته شده است؛ تئوريى كه بر اساس آن متون دينى خود به خود هيچ معنايى ندارد! از نظر آنان لفظ آبستن معنا نيست بلكه لفظ فقط زمينهاى است كه معنا در آن مىرويد و اين خود اشخاص هستند كه روح معانى را در كالبد الفاظ مىدمند!
اين سخن آنقدر ضعيف و سخيف است كه اصلا براى اذهان كسانى كه با نور دين و ايمان آشنا هستند قابل توجّه نيست. براى آن كه اصل نظريه هرمنوتيك تا حدودى روشن شود ابتدا يكى دو مثال ذكر مىكنيم:
شايد از موزه هنرهاى مدرن و مراكز هنرى بازديد كرده باشيد. براى بعضى از اين كارهاى هنرى هزاران ساعت وقت صرف شده است. وقتى دو نفر از يك اثر هنرى بازديد مىكنند چه