responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نظريه حقوقى اسلام نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 2  صفحه : 115

نمى‌شود. آيا مى‌توانيم در مقابل اين جنايات و رخدادهاى ناگوار چشم فرو بنديم و به خواب آرام رويم؟! غيرت دينى كجا است؟ احساس مسؤوليت نسبت به ساير مسلمانان كجا رفت؟! آيا جاى اين سخن «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» كجا است؟ چگونه بايد شعاير اسلامى را حفظ كرد و حمايت نمود؟

 

8. ظرفيت‌هاى فراوان حمايت از مردم مسلمان فلسطين

متأسفانه هنوز احساسات و عواطف مردمِ مسلمان ما در حمايت از مردم فلسطين و مسجدالاقصى به اوج لازم خويش نرسيده و ظرفيت‌هاى فراوانى براى تلاش رسانه‌ها و هنرمندان وجود دارد تا هرچه بيشتر حقايق روشن گردد. با اين حال، بايد مبانى فكرى و نظرى حمايت از مسلمانان را تشريح كنيم و باور نماييم كه اين مسأله از اصول فكر اسلامى است. مبادا راهزنان دين، اعتقاد به اين اصل اسلامىِ «اخوّت ايمانى» را از دل نوجوانان ما بربايند و افكار ناسيوناليستى و ملى‌گرايانه را جايگزين آن نمايند؛ آن‌چنان كه متأسفانه در بعضى صحنه‌ها اين پديده روى داده است.

بعد از ايمان به وظيفه حمايت از برادران مسلمان، بايد در پى عمل به اين تكليف الهى باشيم. كمترين و ابتدايى‌ترين وظيفه، انجام تظاهرات و راهپيمايى به مناسبت روز جهانى قدس است. البته اين حركت الهى و خداپسندانه در دلگرم نمودن مسلمانانِ فلسطين و حركت انتفاضه بسيار مؤثر است. اين كار كمى نيست؛ اما در مقابل وظايف سنگين‌تر ما، كار كمى محسوب مى‌شود. به عبارت ديگر، ما بايد در پى حمايت‌هاى عملى از مردم شريف، مظلوم و مستضعف فلسطين باشيم. انديشمندان، نخبگان و سياست‌مداران كشور نحوه كمك به اين عزيزان را بررسى كنند؛ آن هم راه‌كارهايى كه اولا در پيشرفت حركت آنان مؤثر و مفيد باشد، و ثانياً كمترين اشكال و دشوارى را براى نظام و دولت اسلامى در پى داشته باشد. طبيعى است كه مسايل سياسى و بين‌المللى پيچيدگى‌هاى خاص خود را دارد و همه نمى‌توانند تصوير درست و سنجش حساب شده‌اى از نفع و ضررهاى آن داشته باشند. گاهى توقعاتى در بين مردم مخلص ما به وجود مى‌آيد كه بيش از ظرفيت عملى است. من مطمئنم كه عده‌اى از جوانان مخلص و پاك‌نيت ما آمادگى حضور در جبهه‌هاى جنگ با اسراييل را دارند، مخصوصاً بسيجيان عزيزى كه هشت سال دفاع مقدس را در فرهنگ اسلامى تجربه كرده‌اند و

نام کتاب : نظريه حقوقى اسلام نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 2  صفحه : 115
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست