responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پاسخ استاد به جوانان پرسشگر نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 72

پيامبر به رسالت مبعوث شد، نظام بردگى حاكم بود و ساختار اوليه اسلام و روابط خدا و پيامبر با مردم متناسب با آن نظام بود. از اين رو احكام و قوانين اسلام كه 1400 سال پيش آمده است به درد دنياى امروز نمى‌خورد.

 

پاسخ شبهه فوق

پاسخ شبهه فوق را از زاويه رويكرد تكوينى و تشريعى ارائه مى‌دهيم، چه اين كه ما مواجه با دو مقام هستيم: مقام تكوين و مقام تشريع. به عبارت ديگر، مقام هست‌ها و واقعيت‌ها و ديگرى مقام بايدها و تكليف. از نظر تكوين بايد ديد كه ما چه نسبتى با خدا داريم. اگر پذيرفتيم[1] كه خدايى هست و آفريننده ماست، قبول كرده‌ايم كه او خالق ما و ما مخلوق اوييم. هم در اصل به وجود آمدن و هم در ادامه زندگى و هم در تمام ريز و درشت رفتار خود وابسته به فيض خداييم. حال كه خدا خالق ماست و ما بى او و لطف او هيچ از خود نداريم او مالك و خداى ما و ما مملوك و عبد او هستيم. لازمه اعتقاد به خدا اين است كه ما خود را مخلوق، عبد و مملوك او بدانيم از اين روست كه همه مسلمانان در اصلى‌ترين و برجسته‌ترين عبادت خود، يعنى، نماز مى‌گويند: اشهد انّ محمداً عبده و رسوله. اساساً شايسته‌ترين و افتخارآميزترين مقام برترين شخصيت انسانى عبد خداوند بودن است، از اين رو خداوند مى‌فرمايد:

«سُبْحانَ الَّذِي أَسْرى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الاَْقْصَى...»[2]

آرى، نظر به جايگاه رفيع عبوديت و بندگى خداوند، در قرآن، خداوند مكرر واژه زيباى «عبد» و مشتقات آن را به كار برده است و كمال عبوديت را عالى‌ترين مقام و كمال انسان مى‌شمرد ـ كه انسان پس از طى مراحل تكامل به آن نائل مى‌آيد ـ و مى‌فرمايد:


[1] البته اين پذيرفتن گزافى و از روى سليقه و ذوق شخصى نيست كه كس ديگرى كه سليقه‌اش جور ديگرى است آن را نپذيرد يا نپسندد. بلكه اين پذيرش نتيجه مطالعه در عالم هستى و نيز به حكم فطرت الهى انسان‌هاست. نه آن كه چون مسلمان يا موحّد چنين عقيده‌اى دارد پس بايد آن چنان هم بينديشد. ما بپذيريم يا نپذيريم رابطه انسان با خدا در عالم واقعيت و تكوين رابطه وابستگى كامل به خدا و عدم كوچكترين استقلالى از خداست و كسانى كه اين واقعيت را ناديده مى‌گيرند يا از حقيقت گريزانند و يا آن كه به سبب قصور يا تقصير خود هنوز به يافت آن نائل نيامده‌اند.

[2] اسراء/ 1.

نام کتاب : پاسخ استاد به جوانان پرسشگر نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 72
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست