responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پاسخ استاد به جوانان پرسشگر نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 311

دوست و دشمن عناصر محورى و اساسى اسلام را مى‌شناسند. بجز توحيد، نبوّت و معاد، اسلام امور اساسى ديگرى نيز دارد كه براى همه حتّى منكران خدا شناخته شده‌اند. به عنوان نمونه، نماز و حج جزو عناصر اصلى اسلام شناخته مى‌شوند. همه مردم دنيا مى‌دانند كه مسلمانان در ايام مخصوصى حج به جا مى‌آورند، حال آيا مى‌شود كسى بگويد اسلامى كه من مى‌شناسم حج ندارد؟ يا نماز ندارد و قرائت من اين است كه نماز خواندن در اسلام لازم نيست؟

 

رفع شبهه وجود قرائت‌هاى متفاوت از اسلام

در هر حال وجود اختلاف نظر در برخى از احكام اسلام، موجب نمى‌گردد كه همه احكام مشتبه و اختلافى باشند. در اسلام، هزاران حكم قطعى وجود دارد كه همه فرق اسلامى در آنها اتفاق نظر دارند و بسيارى از اختلافاتى كه بين تشيّع و تسنّن وجود دارد، بر سر جزئياتى است كه بخش كمى از احكام را تشكيل مى‌دهند و در بخش اعظم فقه اختلافى وجود ندارد. چنان كه در فرقه شيعه، اختلاف فتواى فقها در برخى احكام به معناى اختلاف نظر در همه موارد نيست.

اسلامى كه ما سراغ داريم و از آن دم مى‌زنيم و به حمايت آن مى‌پردازيم، منبعش قرآن، سنّت پيامبر(صلى الله عليه وآله) و ائمه اطهار(عليهم السلام) است كه 1400 سال فقهاى شيعه و سنّى احكام ضرورى و قطعى آن را تبيين كرده‌اند‌؛ به خصوص آن احكامى كه در آنها هيچ اختلافى بين شيعه و سنى وجود ندارد، اگر قرائت‌هاى جديدى پيدا شود كه طبق آن همه اسلام و احكامش بايد تغيير كند و اسلام نو آفريده شود، ما با آن اسلام كارى نداريم و فكر نمى‌كنيم مردم مسلمان ما هم دلبستگى به چنين اسلام‌هاى نوينى كه «باب‌ها» و «مارتين لوترها» بياورند، داشته باشند.

بله، ما از اسلامى سخن مى‌گوييم كه پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله) بواسطه وجود «عصمت»[1] كه خود فيض و عنايتى الهى است، به بشريّت عرضه كرده است و ائمه اطهار(عليهم السلام) نيز با


[1] عصمت به معناى مصون بودن پيامبر از خطا و اشتباه و عصيان و نيز تحريف و تغيير در آنچه به او وحى شده است مى‌باشد و اين مصونيّت در چند مرحله است: ا. در مقام دريافت وحى، 2. در مقام حفظ و نگهدارى وحى نزد خود، 3. در مقام تبيين و تبليغ آن به ديگران، 4. در مقام عمل و اجراى آن.

نام کتاب : پاسخ استاد به جوانان پرسشگر نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 311
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست