نام کتاب : پاسخ استاد به جوانان پرسشگر نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی جلد : 1 صفحه : 308
قرائتهاى مختلف از دين
پرسش:
قرائتهاى مختلف از اسلام يعنى چه؟ و آيا مىتوانيم به هر قرائتى كه خود پسنديديم عمل كنيم؟
پاسخ: داشتن قرائتهاى مختلف از دين و اعتبار آن قرائتها، مبتنى بر اين است كه ما اساساً هيچ گزاره ثابت و مطلقى در دين نداريم و همه آنچه به دين نسبت داده مىشود و به عنوان «اسلام» تلقى مىگردد گزارهها و امورى نسبىاند.[1] البته برخى از كسانى كه چنين ادّعايى را مطرح مىكنند مىگويند ما نيز قبول داريم كه دين ثابت و مطلق است و ارزشهاى دينى ـ يعنى بايدها و نبايدها و خوب و بدهاى دينى ـ نيز تابع مصالح و مفاسد واقعى و نفس الامرى و ثابت هستند و واقعيت دين را مطلق و ثابت مىدانيم؛ اما ما به دين واقعى و مطلق دسترسى نداريم و نمىتوانيم با آن ارتباطى داشته باشيم. چيزى كه در دسترس و در اختيار ماست معرفت و شناخت ما از دين است و آنچه را ما به عنوان دين به ديگران ارائه مىدهيم، در واقع شناخت و برداشتى است كه ما از دين داريم و ممكن است ديگران شناخت و برداشت ديگرى از دين داشته باشند. گر چه ما اصل دين را ثابت و مطلق مىدانيم، اما شناخت و معرفت خود را از دين تغييرپذير و نسبى مىدانيم و معتقديم كه كسى نبايد شناخت و برداشت دينى خود را مطلق بداند و فكر خود را بر ديگران تحميل كند.
از اينرو معتقد مىشوند كه مىتوان از دين برداشتها يا به اصطلاح قرائتهاى مخلتف داشت، و هيچ قرائتى بر قرائت ديگر برترى ندارد، زيرا هيچكدام حقيقت را و
[1] خاستگاه ديگر شعار تعدّد قرائتها و مطلق نبودن رأى و نظر، دانش هرمنوتيك و نظرّيه تفسير متون است و ما در پاسخ به پرسش 4 از ه/مين فصل، اندكى درباره اين دانش توضيح دادهايم؛ با اين حال تبيين و بررسى تفصيلى مبانى نظرى ديدگاه تعدّد قرائتها، نيازمند بحثهاى آكادميك و تخصّصى است كه از حوصله اين مجموعه خارج است. ما تنها سعى كردهايم حاصل آن مباحث را با زبانى ساده و به دور از اصطلاحات با مخاطبان خود در ميان بگذاريم.
نام کتاب : پاسخ استاد به جوانان پرسشگر نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی جلد : 1 صفحه : 308