اعتقاد به وجودِ مهدى صلوات الله و سلامه عليه، از اعتقادهاى مشترك بين تمام فرقههاى اسلام، اعمّ از شيعه و سنّى، است. ما درباره پارهاى از مسائل امامت با برادران اهل تسنّن اختلافهايى داريم؛ ولى درباره اعتقاد به وجود مهدى(عليه السلام) بسيار كم است. جالب است بدانيد كه بسيارى از عالمان اهل تسنّن درباره وجود حضرت مهدى(عليه السلام) كتاب نوشته و خود اعتراف كرده اند كه روايات پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) درباره حضرت متواتر است؛ حتّى بعضى از عالمان اهل تسنّن ادّعا كرده اند كه روايات ما درباره حضرت مهدى(عليه السلام) بالاتر از حدّ تواتر است؛ به گونهاى كه هيچ جاى شكّ و شبههاى در صدور اين روايات از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) باقى نمى ماند.[1] درباره ويژگىهاى شخصى حضرت، ميان اهل سنّت، كم و بيش اختلافهايى وجود دارد. بعضى از ايشان اجمالا معتقدند كه در آخرالزّمان، شخصى به نام مهدى(عليه السلام)، از خاندان پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) ظهور مىكند؛ امّا اين مطلب را كه حضرت از كدام پدر و مادر و در چه زمانى متولّد مىشود، ذكر نمى كنند يا به آن معتقد نيستند. ميان اهل تسنّن هستند كسانى كه درباره حضرت مهدى(عليه السلام)اعتقادى همچون اعتقاد ما شيعيان دارند؛ يعنى اعتقاد دارند كه مهدى موعود(عليه السلام) يازدهمين فرزند از خاندان على ابن ابى طالب و فاطمه زهرا(عليهما السلام) است.
بين عالمان اهل تسنّن، كسانى تصريح كرده اند كه حضرت مهدى(عليه السلام) حيات دارد و افرادى نيز به حضور وى شرفياب شده اند. حتّى نام برخى از بزرگان خودشان را در زمره كسانى ذكر كرده اند كه زمان غيبت، به حضور حضرت ولى عصر عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف نايل آمده اند. در كتابهاى فراوانى از اهل تسنّن، نام كسانى برده شده است كه ادّعا كرده اند به خدمت حضرت شرفياب شده اند.
[1] ر.ك: سيدثامر،هاشم العميدى، در انتظار ققنوس (كاوشى در قلمرو موعودشناسى و مهدى باورى)، ص 76 (تصريح دانشمندان به تواتر احاديث المهدى).