responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آفتاب ولايت نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 101

مدبّر زندگى خود بداند؛ او را اصل و صاحب اختيار همه چيز بيابد و تشريع‌ها و دستورهاى او را بپذيرد و عمل كند، يك سلسله معارف عميق را مى‌طلبد. رسيدن به اين مقام، مراتب گوناگونى دارد. هركسى برحسب استعدادهايى كه دارد، با سرعت يا كندى مى‌تواند اين راه را كم و بيش بپيمايد. به هر حال، ده‌ها سال طول مى‌كشد تا استعداد و قابليت هركسى در اين مسير به فعليت برسد و از مصاديق اولياء اللّه شود.

 

2. رهيدگى از هر حزن و هراس

يك اثر ظاهرى ولايت كه هركسى براساس آن مى‌تواند هم خود را و هم ديگران را بيازمايد، اين است: لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ؛[1] براى اولياى خدا، هيچ خوف و حزنى نيست.

اين خاصيت ولايت است كه بر اثر آن، بنده، خودش را مالك چيزى نمى داند تا بترسد كه آن را از دست بدهد. بنابر ديدگاه ولايى، همه چيز مال خدا است. حتّى جان هم مال او است. اگر از دست من رفت، برود. مال او رفته، مال من كه نبوده است. همه شؤون زندگى انسان را در بر مى‌گيرد. اگر بين خود و خدا، هم در اعتقاد و هم در عمل، رابطه عبوديت و ربوبيت برقرار كنيم، هيچ جايى براى نگرانى باقى نخواهد ماند: إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ؛[2] آنهايى كه ربوبيت اللّه را پذيرفتند و در اين راه پايمردى كردند و در عمل نيز بر گفته و اعتقاد و ايمانشان پابرجا ماندند، هيچ ترس و اندوهى در دنيا و آخرت نخواهند داشت.

كسى كه خدا را خدا مى‌داند، ديگر هيچ باكى ندارد كه از او تعريف يا او را سرزنش كنند؛ چرا كه وجود او مال خودش نيست. از مملوك خدا تعريف مى‌كنند كه به خدا مربوط است. اگر مرا سرزنش كنند و به جا باشد، به علّت اين بوده كه نقصى داشته ام، و عبوديتم ضعيف بوده است. در اين صورت، بايد نقصم را برطرف كنم؛ امّا اگر بى جهت نكوهش كنند، به


[1] يونس(10)،62.

[2] احقاف(46)، 13.

نام کتاب : آفتاب ولايت نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 101
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست