responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آفتاب ولايت نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 100

ولايت را در بر مى‌گيرد؛ البتّه در شعاع ولايت خداوند، مسأله حكومت نيز مطرح مى‌شود؛ چون خدا است كه حاكم و قانون را تعيين مى‌كند. بدين ترتيب، حكومت، يكى از شؤون ولايت اللّه است.

ولايتى كه به خدا، پيغمبر(صلى الله عليه وآله)، اميرمؤمنان و ديگر امامان معصوم(عليهم السلام) نسبت داده مى‌شود، مفهومى است كه تشكيك مراتب دارد. مرتبه اعلا و ذاتى آن، براى خداوند متعالى، و مرتبه بعدى آن ويژه رسول اللّه(صلى الله عليه وآله) و مراتب بعدى آن براى امامان(عليهم السلام) ثابت است؛ امّا حقيقت اين ولايت چيست؟ رابطه بين خدا و بنده، رابطه عبوديت و ربوبيت است. اگر ما اين رابطه را با اختيار خود پذيرفتيم و در عمل تحقّق بخشيديم، آن وقت رابطه‌اى متشابهة الطّرفين تحقّق مى‌يابد كه ما ولىّ او مى‌شويم و او نيز ولىّ ما مى‌شود؛ امّا اختيار اين رابطه به دست من و شما است. ما بايد با اختيار خودمان اين رابطه را برقرار و تقويت كنيم. رابطه عبوديت و ربوبيت، امرى تكوينى است. چه ما بخواهيم و چه نخواهيم، خدا خدا است و ما هم بنده ايم؛ امّا ولايت تشريعى، رابطه‌اى اختيارى است كه ما بايد بپذيريم؛ يعنى بگوييم خدايا! ما بپذيرفتيم كه تو خدا هستى و ما بنده ايم. حال چگونه بايد اين معنا را تحقّق بخشيم؟

 

آثار ولايت

اگر رفتار ما با خدا چنان باشد كه ربوبيت او و عبوديت ما اقتضا مى‌كند، رابطه ولايت بين فرد و خدا برقرار مى‌شود. ولايت و ربوبيت الاهى، چه چيزى را اقتضا مى‌كند؟

 

1. رضايت به تدبير الاهى

ربوبيت او يعنى اين كه او صاحب اختيار همه چيز ما است. مالك وجود ما، مالك حيات ما و مالك هرچه به ما داده است. اگر رابطه ما با خدا اين چنين باشد كه خدا را مالك و صاحب اختيار هر چيزى بدانيم و تدبير خودمان را به دست او بسپاريم، در سايه ولايت تشريعى او قرار گرفته ايم؛ البتّه رسيدن به اين مقام والا كه آدمى تدبير امورش را به خدا بسپارد؛ به تقدير و قضاى او راضى باشد؛ به او توكّل كند و فقط از او كمك بخواهد؛ او را

نام کتاب : آفتاب ولايت نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 100
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست