تا هنگامى كه مرگ يكى از شما فرا رسد فرستادگان ما (جان) او را مىگيرند.
بديهى است هنگامى كه فاعلى كار خود را به وسيله فاعل ديگرى انجام دهد نسبت كار به هر دو، صحيح است و اگر فاعل دوم هم واسطهاى در انجام كار داشته باشد مىتوان كار را به فاعل سوم هم نسبت داد. و چون خداى متعال، گرفتن جانها را به وسيله ملك الموت انجام مىدهد و او نيز به وسيله فرشتگانى كه تحت فرمانش هستند هر سه نسبت، صحيح است.
آسان يا سخت گرفتن جان
از قرآن مجيد، استفاده مىشود كه گماشتگان الهى، جان همه مردم را يكسان نمىگيرند بلكه بعضى را به راحتى و احترام، و بعضى ديگر را با خشونت و اهانت، قبض مىكنند. از جمله در مورد مؤمنان مىفرمايد:
هنگامى كه فرشتگان، روح كافران را مىگيرند به روى و پشت آنها مىزنند...
و شايد بتوان گفت كه ميان افراد مؤمن و افراد كافر هم به حسب درجات ايمان و كفرشان تفاوت هايى در آسان يا سخت جان كندن، وجود دارد.
عدم قبول ايمان و توبه در حال مرگ
هنگامى كه مرگ كافران و گنهكاران فرا مىرسد و ديگر از زندگى در دنيا نوميد مىشوند از گذشته خودشان پشيمان مىگردند و اظهار ايمان و توبه از گناهانشان مىكنند ولى هرگز چنين ايمان و توبهاى پذيرفته نخواهد شد. قرآن كريم در اين باره مىفرمايد: