روزهدار بر کسي وارد شود و نزد او روزه خود را افطار کند و به او اطلاع ندهد که روزه است تا منتي بر او بگذارد، خداوند ثواب روزه يک سال را در پرونده اعمال او ثبت ميکند».
اگر انسان به جهت مصالحي که مورد عنايت خداست، خواسته زن و فرزند خود را بر خواست و تکليف غيرالزامي خدا مقدم بدارد و يا زن خواسته شوهر را بر انجام مستحبات مقدم بدارد و انگيزه او انجام دستور خداوند باشد، خداوند پاداش بيشتري به او عنايت ميکند. چون انسان با اين کار به صله رحم و خشنود کردن مؤمنان پرداخته است و نزد خداوند، ارزش و فضيلت اين کار فراتر از انجام مستحبات است.
ترسيم محبت بالذات و بالعرض به خداوند
رسيدن به عاليترين مرتبه محبت به خداوند خيلي دشوار است و براي شناخت آن مرتبه عالي از محبت به خدا لازم است که مقدمهاي ارائه گردد: گاهي توجه انسان به نعمتهاي خداوند نظير زن، فرزند، خانه و غذا جلب ميگردد و چون آن نعمتها نيازهاي او را برطرف ميسازند متعلق محبت و علاقه او قرار ميگيرد. پس محبت او بالذات و در درجه اول به نعمتهاي الاهي تعلق ميگيرد. آنگاه وقتي ميانديشد که خداوند همسر خوب به او عنايت کرده، خانه مناسب در اختيار او نهاده و او را از موقعيت اجتماعي برخوردار ساخته و ساير نعمتها را در اختيار او نهاده، محبت او متوجه خداوند نيز ميشود. پس در آغاز محبت او به نعمتهاي خدا تعلق ميگيرد و به تبع اين محبت و به جهت اينکه خداوند آن نعمتها را در اختيار او نهاده، به خداوند نيز محبت پيدا ميکند. در اين صورت اگر خداوند آن نعمتها را در اختيار او قرار نداده بود، او را دوست نميداشت و يا اگر متوجه اين حقيقت نميشد که آن نعمتها را خدا در اختيار او نهاده باز به خداوند محبت پيدا نميکرد. اما وقتي به توسط محبت