responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قرآن در آینه نهج البلاغه نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 69

دين مطرح مى‌‌شود به قدرى از منطق و عقل بدور است كه هر عاقلى وقتى به ريشه‌‌هاى اين تفكر و نتايج آن توجه كند بى‌‌درنگ پوچى و بطلان آن را تصديق خواهد كرد. از طرف ديگر با توجه به پيامدهاى ويرانگر تفكر پلوراليستى در جامعه دينى نمى‌‌توان به سادگى از كنار آن گذشت.

به نظر مى‌‌رسد يكى از بزرگ‌‌ترين دام‌‌هايى كه شيطان، اين دشمن قسم‌‌خورده انسان، از خلقت آدم(عليه السلام) تا كنون براى فريب خداپرستان و موحدان عالم با مدد تجربه چندين هزار ساله‌‌اش گسترده است القاى تفكر قرائت‌‌هاى مختلف از دين است. كسانى نيز بنام روشن‌‌فكر با الهام گرفتن از اين فكر شيطانى به كمك شيطان شتافته، با تمام وجود برآنند تا او را در اين زمينه يارى دهند. اينان عقل و ذهن و توانايى‌‌هاى بيانى، گفتارى و نوشتارى خود را در اختيار شيطان قرار داده، خود را وسيله گمراه كردن انسان‌‌ها قرار داده‌اند.

بنابراين اگر بخواهيم جوهره تفكر پلوراليسم در معرفت دينى را كه تحت عناوينى از قبيل قرائت‌‌هاى مختلف از دين و صراط‌‌هاى مستقيم و دين اقلى و اكثرى و... مطرح مى‌‌شود در عبارتى كوتاه و گويا بيان كنيم بايد بگوييم تفكر مذكور عبارت است از تفكرى كه دين و قرآن و هر متن دينى ديگر را فاقد حقايق ثابت مى‌‌پندارد و حق و باطل و صحيح و غلط را در باب آن منتفى مى‌‌داند. دين در نزد صاحبان اين تفكر مجموعه‌‌اى از آراى متفاوت و گاه متناقض است كه انسان‌‌ها در هنگام مراجعه به متون دينى از آنها برداشت مى‌‌كنند بدون آن كه خود قرآن يا متن دينى گوياى چيزى باشد. صاحبان اين تفكر چنين مى‌‌پندارند كه ـ نعوذ بالله ـ قرآن كتاب رمانى است كه تخيلات گوناگونى را در انسان برمى‌‌انگيزد و هر كسى بر اساس سابقه ذهنى خود مطلبى را تخيل مى‌‌كند و آن را برداشت و قرائت خود از دين و قرآن معرفى مى‌‌نمايد و به خدا نسبت مى‌‌دهد.

در اين‌‌جا تأكيد مى‌‌كنيم كه ما بايد هر چه بيش‌‌تر درباره حقيقت معناى قرائت‌‌هاى مختلف از دين و واقعيت صراط‌‌هاى مستقيم بينديشيم و در باب پيامدها و نتايج ويرانگر اين تفكر الحادى تأمل نماييم تا بتوانيم به اهداف صاحبان و طراحان اين دام شيطانى پى برده و عمق حركت آنان را دريابيم.

نام کتاب : قرآن در آینه نهج البلاغه نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 69
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست