بعداً خواهيم گفت كه اين آيه و آيات ديگرى كه تصريح به نطفه در آفرينش انسان دارد؛ عموميّت ندارد؛ چنانكه عيسى(عليه السلام) و آدم(عليه السلام) از نطفه خلق نشدهاند. پس اين آيات تنها جريان طبيعى خلقت انسان را بيان مىكند.
و آن افراد استثنايى از سياق آيات، خارج و حدّاكثر عامىاست كه تخصيص يافته يا مطلقىاست كه مقيّد شده است.
نطفه
دستهى ديگر از آيات منشأ آفرينش آدمى را تنها نطفه مىداند:
1 ـ مراحل آفرينش هر فرد، جدا مورد نظر است؛ يعنى خاك است كه به موادّ غذايى و موادّ غذايى به نطفه تبديل مىشود، پس خاك مبدأ نطفه و نطفه مبدأ انسان است. خاك مبدأ دور، و نطفه مبدأ نزديك.
2 ـ چون حضرت آدم از خاك است و هر انسانى در آفرينش منتهى به آدم مىشود پس مبدأ آفرينشِ آدم، مبدأ آفرينش ديگران نيز خواهد بود.
شايد در برخى آيات وجه اول و در بعضى ديگر وجه دوّم، نزديكتر و بهتر باشد.