responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آموزش فلسفه نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 213

 


اصالت عقل يا حس در تصورات

چنان‌که اشاره کرديم فلسفه غربي در مقام تبيين پيدايش تصورات بر دو دسته تقسيم مي‌شوند: يک دسته معتقدند که عقل خودبه‌خود يک سلسله از مفاهيم را درک مي‌کند، بدون اينکه نيازي به حس داشته باشد، چنان‌که دکارت دربارهٔ مفاهيم «خدا» و «نفس» از امور غيرمادي، و دربارهٔ «امتداد» و «شکل» از امور مادي، معتقد بود و اين‌گونه صفات ماديات را که مستقيماً از حس دريافت نمي‌شود، «کيفيات اوليه» مي‌ناميد در مقابل اوصافي از قبيل رنگ و بو و مزه که از راه حواس درک مي‌شوند و آنها را «کيفيات ثانويه» مي‌خواند، و به اين صورت نوعي اصالت براي عقل قائل مي‌شد. از سوي ديگر درک کيفيات ثانويه را که با مشارکت ‌حواس حاصل مي‌شود، خطا‌بردار و غيرقابل‌اعتماد مي‌شمرد و بدين‌ترتيب نوعي ديگر هم از اصالت براي عقل اثبات مي‌کرد که مربوط به بحث ارزش شناخت است.

همچنين کانت يک سلسله از مفاهيم را به عنوان «ما تقدم» يا «قبل از تجربه» به ذهن نسبت مي‌داد، و از‌جمله مفهوم «زمان» و «مکان» را مربوط به مرتبه حساسيت، و مقولات دوازده‌گانه را مربوط به مرتبه فاهمه مي‌دانست و درک اين مفاهيم را خاصيت ذاتي و فطري ذهن به‌حساب مي‌آورد.

دستهٔ ديگر معتقدند که ذهن انسان مانند لوح ساده‌اي آفريده شده که هيچ نقشي در آن وجود ندارد و تماس با موجودات خارجي که به‌وسيله اندام‌هاي حسي انجام مي‌گيرد، موجب پيدايش عکس‌ها و نقش‌هايي در آن مي‌شود و به اين صورت ادراکات مختلف پديد

نام کتاب : آموزش فلسفه نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 213
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست